ابتدا باید درباره نوع پیشرانه نصب‌شده روی خودرویتان اطلاعاتی داشته باشید و سپس از روغن‌موتور مناسب پیشنهادی گروه صنعتی ایران‌خودرو استفاده کنید.

خودرو پژو 207 صندوقدار دارم و دو روز قبل روغن‌موتور، فیلترهوا و فیلترروغن خودرویم را تعویض کردم و در زمان خروج از تعمیرگاه، مکانیک اعلام کرد به‌دلیل این‌که خودرویم دارای گیربکس اتوماتیک است، روغن‌موتور حداکثر تا 6 هزار کیلومتر کار می‌کند. اما بهتر است که پس از 4000 یا 4500 کیلومتر تعویض شود. آیا تعویض زودهنگام روغن‌موتور تاثیری بر کاهش استهلاک خودرو دارد و روغن‌موتور مناسب برای خودرویم از کدام برند است؟

به گزارش «اخبار خودرو»،ابتدا باید درباره نوع پیشرانه نصب‌شده روی خودرویتان اطلاعاتی داشته باشید و سپس از روغن‌موتور مناسب پیشنهادی گروه صنعتی ایران‌خودرو استفاده کنید. پژو 207 صندوق‌دار دارای موتور 1587 سی‌سی تنفس‌طبیعی دارای 16 سوپاپ در سرسیلندر است و این موتور حداکثر 105 اسب‌بخار قدرت و 142 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند.
از آنجا که طراحی و ساخت این پیشرانه بنزینی مربوط به‌اواخر سال 2000 میلادی است، بنابراین باید از روغن‌موتوری استفاده شود که مناسب زمان طراحی موتور باشد. به‌بیان دیگر روغن‌موتورها درجه‌بندی دارند و باتوجه به‌درجه یا گرید خود برای خودروهایی که در هر سال تولید شده باشند (زمان آن به‌سال میلادی است) دسته‌بندی می‌شوند. بنابراین مناسب‌ترین نوع روغن‌موتور برای پیشرانه‌های تی‌یو 5 براساس پیشنهاد گروه صنعتی ایران‌خودرو، روغن‌موتور 10W40 گرید یا درجه SL است.
اما اگر مالک خودرویی از روغن‌موتور SN یا SM استفاده کند، نه‌تنها به‌پیشرانه آسیب می‌زند بلکه می‌‎تواند هزینه‌های نگهداری خودرو را دوچندان کند. از سوی دیگر باید توجه ویژه‌ای به‌کارکرد روغن‌موتور داشته باشید. زیرا اگر کارکرد پیشنهادی تولیدکننده برای روغن‌موتور استفاده‌شده در پیشرانه 6 هزار کیلومتر است، باتوجه به‌نوع سوخت استفاده‌شده در کشور و شرایط جوی، بهتر است با هزار کیلومتر کارکرد کمتر تعویض شود. به‌عبارت دیگر بهتر است شما هنگام رسیدن کارکرد موتور به 4000 یا 4500 کیلومتر روغن‌موتور را تعویض کنید. زیرا استهلاک موتور خودرو شما کاهش یافته و از سوی دیگر میزان تنش حرارتی موجود در بین قطعات نیز کاهش می‌یابد. این مساله به‌کاهش هزینه نگهداری از خودرو شما کمک زیادی می‌کند. پیشنهاد دیگر نویسنده بخش تکنیکال روزنامه «دنیای‌خودرو» این است که در تمام خودروهای دارای پیشرانه تی‌یو 5 در فصل تابستان از روغن‌موتور 20W50 با درجه یا گرید SL استفاده شود. زیرا با توجه به‌گرمای محیط و افزایش بیشتر تنش حرارتی میان قطعات و از طرفی ماهیت کاهش سطح روغن‌موتور در پیشرانه تی‌یو 5 بهتر است که از این نوع روغن‌موتور استفاده شود.
همچنین با توجه به‌این‌که خودرو شما دارای گیربکس اتوماتیک است و دور موتور و تعویض دنده کاملا تحت نظارت ECU قرار دارد، بنابراین لازم است روغن‌موتور خودرو شما همان‌طور که مکانیک اعلام کرده، زودتر از آنچه کمپانی سازنده روغن‌موتور اعلام کرده، تعویض شود. زیرا باید به‌شرایط سوختی کشور و استفاده از سوخت نامرغوب در پیشرانه دقت کرد.
درواقع به‌هر میزان که کیفیت سوخت کاهش می‌یابد، به‌همان میزان عمر مفید روغن‌موتور نیز به‌دلیل جذب ذرات موجود درسوخت و احتراق کاهش می‌یابد و از طرفی باتوجه به‌این‌که خودرو شما دارای گیربکس اتوماتیک 4 سرعته AL4 است، نیاز است که پس از 45 هزار کیلومتر کارکرد، روغن گیربکس نیز تعویض شود.
زیرا در این بازه کارکرد، گیربکس خودرو شما عملکرد ضعیف‌تری خواهد داشت. بنابراین نیاز است که در بازه کارکردی 45 تا 50 هزار کیلومتر روغن گیربکس خودرویتان را تعویض کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =