خودروسازان اروپایی

گزارش‌های مالی شرکت‌های خودرویی نشان می‌دهد این صنعت در خرداد ماه امسال با ۱۸درصد رشد رکورددار رشد بخش تولید در میان کل صنعت و اقتصاد کشور بوده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،گزارش‌های مالی شرکت‌های خودرویی نشان می‌دهد این صنعت در خرداد ماه امسال با ۱۸درصد رشد رکورددار رشد بخش تولید در میان کل صنعت و اقتصاد کشور بوده است. این در حالی است که رشد تولید محصولات به قیمت افزایش زیان خودروسازان تمام شد؛ آخرین آمارها از زیان انباشته سه خودروساز بزرگ کشور بیش‌از ۷۷ همت (هزار میلیارد تومان) خبر می‌دهند. فعالان صنعت خودرو در این خصوص معتقدند افزایش تیراژ تولید به زیان انباشته خودروسازان دامن خواهد زد و اگر شیوه‌های مدیریتی و قیمت‌گذاری محصولات در این حوزه اصلاح نشود، به‌زودی شاهد اتفاقات ناخوشایندی برای کارخانه‌های خودروسازی خواهیم بود. داریوش بدیعی‌ثابت، فعال و کارشناس تولید و بازرگانی با اشاره به هدف‌گذاری امسال جهت ایجاد جریان پایدار تولید و ساماندهی عرضه و مدیریت التهاب بازار خودرو به روزنامه «دنیای خودرو» گفت: «وزارت صمت خبرهای خوشی مبنی بر کنار گذاشتن تولید خودروهای تیبا، تیبا2، ساینا معمولی، سمند و ساینا از ابتدای مرداد می‌دهد. این محصولات از نظر سال ساخت و میزان سهم بازار بیش از انتظار در کشور تولید شده‌اند و این تصمیم از نظر جلب رضایت مشتریان بهنگام بوده است. اما تجربه بی‌سابقه زیان 77هزار میلیارد تومانی شرایط را برای تغییر پلت‌فرمی تولید سخت می‌کند، مگر آن‌که در این تغییرات نظرات گروه مالی و حسابداری بنگاه‌ها جایگزین دستورالعمل‌های قیمت‌گذای وزارت صمت شود.» وی درخصوص جایگزینی خودروهای نظیر شاهین CVT، آریا، رانا AMT، هایما S8 و آریسان۲ که ضریب کیفی بالاتری به نسبت خودروهای تیبا، 405، سمند و ساینا دارند افزود: «حذف خودروهای اقتصادی و جایگزینی خودروهایی که کلاس قیمتی بالاتری دارند، طیف وسیعی از مخاطبان خودروسازان داخلی را از داشتن خودرو محروم می‌کند. نگرانی امروز نسبت‌به افرادی است که خودرو تضمین‌کننده شغل برای آنان بوده و اگر محصولات اقتصادی خودروسازان بدون جایگزین کلاس قیمتی حذف شود، بسیاری از مشاغل وابسته تهدید می‌شوند.»

زیان انباشته خودروسازان یکی از بزرگ‌ترین معضلات صنعت خودرو کشور محسوب می‌شود. به نظر شما مدیران و تصمیم‌گیران این صنعت برای جبران عقب افتادگی بنگاه‌های تولیدی این حوزه چه اقداماتی را باید در دستور کار خود قرار دهند؟
آن‌چه که صورت‌های مالی خودروسازان نشان می‌دهد، این است که تیراژ تولید به نسبت چهار سال گذشته افزایش داشته است. در این‌جا دو نکته حائزاهمیت وجود دارد؛ نخست این‌که؛ هرچند کمیت تولید بهبود یافته، اما آن‌چه که غیرقابل انکار بوده،‌ کاهش محسوس کیفیت خودروهای تولیدی است. دوم؛ نگاه به ترازنامه این شرکت‌ها نشان می‌دهد زیان انباشته آن‌ها به بیش از ۷۷هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت‌به سال گذشته حدود ۳۸درصد افزایش داشته است. همان‌طور که شاهد هستید، افزایش تولید به معنا افزایش زیان بنگاه‌ها شده است و تا زمانی که این تناسب پا برجاست، افزایش تیراژ کمکی به خودروسازان برای جبران عقب‌ماندگی‌ها نمی‌کند.

شرکت‌های خودروسازی مانند چهار سال گذشته در صورت‌های مالی کشف زیان‌ کردند. این در حالی است که تولید محصولات در سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. دلیل کاهش ارزش حقیقی سود این بنگاه‌ها ناشی از چیست؟
می‌توان کاهش ارزش حقیقی سود خودروسازان و افزایش زیان‌دهی را ناشی از قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت دانست که موجب اثرگذاری منفی بر حاشیه سود این بنگاه‌ها شده است. تاثیرات این زیان دومینووار به سهامداران خرد رسیده و موجبات بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه می‌شود.

سخنگوی وزارت صمت از خبرهای خوب در ماه‌های آینده اتفاق خواهد افتاد، خبر می‌دهد. به نظر شما این خبرهای خوب صنعت خودرو برای مردم چیست؟
صنعت خودرو طی چهار سال گذشته بیشترین آسیب را از بازگشت تحریم‌های اقتصادی و تخصصی دیده است. با نگاه به صورت‌های مالی خودروسازان بزرگ کشور، این فشارها را ملموس‌تر شاهد خواهید بود. زیان انباشته‌ روزافزون، نتیجه بازگشت تحریم‌های اقتصادی و البته سیاست‌گزاری اشتباه کلان و مدیریت غیربهینه این شرکت‌هاست. هرچند سه خودروساز بزرگ کشور در سه‌ماهه نخست امسال در مجموع حدود ۲۲۷هزار دستگاه تولید کردند که نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته افزایش نزدیک به ۹درصدی را نشان می‌دهد اما افزایش تولید می‌تواند خبر خوبی تلقی نشود. این موضوع به بهای افزایش زیان انباشته خودروسازان است؛ به‌گونه‌ای که مجموع زیان انباشته ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو با افزایش ۳۸درصدی نسبت به بهار سال گذشته به بیش‌از ۷۷هزار میلیارد تومان رسیده‌ است. خبر خوب برای صنعت و متقاضیان خودرو، بازگشت بنگاه‌های خودروسازی به شرایط ایده‌آل است و امیدواریم وزارت صمت خبر بازگشت آرامش به این حوزه را برای شهروندان داشته باشد.

۵۰درصد تقاضای خودرو در کشور مربوط به سه دهک پایین درآمدی است. حذف تولید خودروهای اقتصادی داخلی و عدم جایگزینی چه تبعاتی برای این گروه از متقاضیان خواهد داشت؟
وعده‌های آزادسازی واردات خودرو اقتصادی این طیف از جامعه را هدف گرفته است. همان‌طور که مطرح شد، پنج مدل خودرو که در کشور تقاضای بالایی داشتند، از لیست عرضه به بازار کنار گذاشته خواهند شد. خودروهای ۱۰هزار دلاری برای جانشینی این رده خودرویی مناسب هستند. همان‌طور که اشاره کردید، آمارها نشان می‌دهند نیمی از تقاضای خودرو در کشور مربوط به سه دهک پایین درآمدی بوده و وزارت صمت مدعی است واردات خودروهای اقتصادی، برای منتفع شدن این گروه از جامعه است. هرچند نرخ تعرفه، هزینه‌های گمرکی و شماره‌گذاری این محصولات این محصولات را از گروه خودروهای ارزان‌ اقتصادی خارج می‌کند.

صف‌های چند میلیونی قرعه‌کشی خودرو با وجود کاهش قدرت خرید نشان از حرکت سرمایه‌های خرد در بازارهای کشور دارد. آیا واردات خودرو به کاهش قیمت محصولات عرضه‌شده در بازار می‌انجامد؟
اختلاف فاحش قیمت کارخانه و بازار موجب ایجاد این حجم از تقاضا شده است. این تقاضای 7میلیون نفری نه‌تنها معقول نیست، بلکه نشان از تقاضای کاذب در این قرعه‌کشی‌ها دارد که حتی با اعمال فیلترهای قرار داده‌شده برای ثبت‌نام‌کنندگان بازهم شاهد چنین تقاضای زیادی در قرعه‌کشی‌ها هستیم. اگر مسئولان وزارت صمت به سمت برطرف کردن مشکل قرعه‌کشی نروند، با این تقاضای سنگین، بازار خودرو همواره شاهد تلاطم خواهد بود و این بی‌اعتنایی بازار به اتفاقات و تحولات قرعه‌کشی، ادامه‌دار است. حال اگر در چنین شرایطی و بدون اصلاح روند بازار، واردات خودرو هم آزاد شود؛ تنها به‌صورت موقتی وضعیت بازار را اندکی بهبود خواهد بخشید. نه‌تنها واردات بلکه هر عرضه دیگری نمی‌تواند بر بازاری که مشکلات بنیادی دارد، تاثیرگذار باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =