گودیر

گودیر با ارائه خدماتی در برنامه آپولو ناسا «که شامل تسهیل در فرود آپولو 11 روی ماه بود» تجربیاتی در پروژه‌های فضایی دارد. حال قرار است با لاکهید مارتین برای توسعه یک وسیله نقلیه حرکتی در ماه با تمرکز بر تایرهای ویژه بدون باد خودروهای ماه‌نورد همکاری کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،گودیر با ارائه خدماتی در برنامه آپولو ناسا «که شامل تسهیل در فرود آپولو 11 روی ماه بود» تجربیاتی در پروژه‌های فضایی دارد. حال قرار است با لاکهید مارتین برای توسعه یک وسیله نقلیه حرکتی در ماه با تمرکز بر تایرهای ویژه بدون باد خودروهای ماه‌نورد همکاری کند. گودیر با ناسا برای ابداع و پیشبرد طرح‌ تایر خودروهای ماه‌نورد همکاری می‌کند با این هدف که آنها اولین‌ شرکت‌هایی باشند که فعالیت وسایل نقلیه تجاری با کاربرد گسترده را در ماه وارد فاز اجرایی می‌کنند. برای این پروژه، تایرساز آمریکایی از تخصص به‌دست‌آمده از طریق فناوری تایر بدون هوا استفاده می‌کند، که در زمین برای حمل‌ونقل سبک، تاکسی‌های خودران و وسایل نقلیه مسافربری استفاده می‌شود. این دانش در حال سپری کردن آزمایش اولیه در بسترهای آزمایشی «خاک ماه در زمین» است، این بستر به تولید تایرهایی کمک می‌کند که بتوانند در شرایط چالش برانگیز ماه مقاومت کنند. باتوجه به اینکه ماه‌نوردهای قبلی آپولو برای ماموریت‌هایی در فاصله 8 کیلومتری از محل فرودشان ساخته شده‌ بودند، تلاش‌های آتی مستلزم ساخت ماه‌نوردهایی با توان پیمایشی بیشتر از نمونه‌های قبلی خواهد بود و انتظار می‌رود فعالیت در دماهای شدیدتر انجام شود. دما در ماه از منفی 156درجه سانتی‌گراد در شب تا بیش از 120‌درجه سانتی‌گراد در روز متغیر است، بنابراین تایرهای جدید باید امکان دوام و استفاده در این شرایط سخت به مدت چند سال را داشته باشند. کرک شیرمن، معاون کمپین‌های اکتشاف ماه در لاکهید مارتین گفت: «برنامه آرتمیس ناسا برای زندگی و کار روی ماه، نیاز به حمل‌ونقل در سطح ماه دارد. ما قصد داریم با وسایل نقلیه‌ای که توسط فضانوردان هدایت می‌شوند یا بدون خدمه کار می‌کنند، این نیاز را برطرف کنیم. ما در حال توسعه این نسل جدید وسایل نقلیه متحرک در ماه هستیم که در اختیار ناسا و شرکت‌های تجاری و حتی سایر آژانس‌های فضایی برای حمایت از علم و اکتشافات انسانی قرار می‌گیرند. این رویکرد نمونه‌ای از تمایل ناسا به صنایع برای پیشبرد تلاش‌های تجاری است که آژانس فضایی آمریکا را قادر می‌کند از بین همکاران تجاری متعدد بهترین‌ها را انتخاب کند.»
کریس هلسل، معاون ارشد فعالیت‌های بین‌المللی و مدیر ارشد فناوری در گودیر اظهار کرد: «باید همه‌چیز درباره ساخت تایرها برای فعالیت در محیط بسیار دشوار ماه را یاد بگیریم؛ این تحقیق به‌ما کمک می‌کند تایرهای بدون هوای بهتری روی زمین بسازیم. این روند به هدف نهایی ما در ایجاد بستر تحرک بدون‌توجه به جایی که حرکت انجام می‌شود، کمک خواهد کرد. این موضوع به همان اندازه مهم است که نوشتن آن در تاریخ این شرکت معتبر. روش اکتشاف و حمل‌ونقل خارج از جو به عنوان جهش بزرگ علمی ‌، باعث افتخار خواهد بود.» هدف نهایی این دو شرکت‌ این است که در سال 2025 نخستین وسایل‌نقلیه را برای ماموریت ناسا روی سطح ماه عرضه کنند تا اولین زن و نخستین فرد رنگین‌پوست را به سطح ماه ببرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =