کامیون‌های فرسوده

باتوجه به ضرورت اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور، دولت با نوسازی سالانه حدود 14هزار دستگاه کامیون و کشنده می‌تواند در بازه زمانی 8 ساله، حدود 320 هزار خودرو سنگین فرسوده‌ای را که هم‌اکنون در ناوگان حمل‌ونقل فعال هستند، از رده خارج کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،باتوجه به ضرورت اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور، دولت با نوسازی سالانه حدود 14هزار دستگاه کامیون و کشنده می‌تواند در بازه زمانی 8 ساله، حدود 320 هزار خودرو سنگین فرسوده‌ای را که هم‌اکنون در ناوگان حمل‌ونقل فعال هستند، از رده خارج کند. برای انجام این طرح، دولت به حدود 3میلیارد دلار نیاز دارد اما در صورت اجرای آن، حدود 20میلیارد لیتر گازوئیل کمتری مصرف خواهد شد. اما اگر این نوسازی انجام نشود، طی 8سال آینده حدود 14میلیارددلار سوخت بیشتری مصرف می‌شود. در ادامه به بررسی جزییات بیشتر این طرح می پردازیم.

بیش‌از 80درصد ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور، در سن فرسودگی هستند!
درحال‌حاضر یک‌میلیون و ۹۵۰ هزار دستگاه انواع خودرو باری سنگین اعم‌از درون‌شهری و برون‌شهری در کشور فعال هستند که ۳۴۶هزار و ۲۴۳ دستگاه از آن متعلق به ناوگان باری برون‌شهری بوده و در جاده‌ها تحت نظارت سازمان راهداری یا وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه تردد دارند. از این تعداد، ۵۷۶ هزار و ۵۵ دستگاه (معادل ۳۰درصد ۲میلیون‌دستگاه) فرسوده هستند. تعداد کامیون‌های بالای ۲۲سال نیز که تحت نظارت سازمان راهداری در جاده‌ها تردد می‌کنند، ۱۲۴ هزار و ۴۲۸ دستگاه (معادل ۳۱درصد کل ناوگان باری سنگین برون‌شهری) است. سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور می‌گوید بیش‌از 80درصد ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور، در سن فرسودگی هستند و در 10سال اخیر نیز نوسازی این خودروها، به صورت جدی انجام نشده است. بر اساس آمار حدود 32درصد ناوگان باری، 30درصد ناوگان اتوبوسرانی، 68درصد ناوگان مینی‌بوس‌ها و همچنین 66درصد خودروهای سواری ایران، فرسوده هستند. در این زمینه محمود مشهدی‌شریف، رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط خودروهای فرسوده اعلام کرد وزارت راه و شهرسازی قصد دارد با واریز 800میلیون تومان به حساب خزانه دولت، مجوز تردد کامیون‌های اسقاطی را دریافت کند. این اقدام برای دریافت مجوز تردد کامیون‌های اسقاطی، خلاف مصوبه سال 97 هیات‌وزیران است. طبق مصوبه هیات وزیران، قرار بود در ازای واردات هر کامیون سه سال کارکرده، یک کامیون فرسوده اسقاط شود؛ اما سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، سه تن معافیت برای هر کامیون‌ در نظر گرفته است. به‌عنوان‌مثال، در ازای یک خودرو وارداتی 44تنی، خودرویی با وزن 41تن قابل اسقاط خواهد بود، اما خودروهای موجود وزنی معادل 26، 38 و 40 تن دارند.

قیمت گواهی اسقاط به یک‌میلیارد و 200 میلیون تومان رسیده است!
در این میان مهرداد حمداللهی، مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای عنوان کرد موضوع ناوگان وارداتی به ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت منتقل شده است. 18هزار دستگاه کامیون ثبت سفارش شده و 15هزار دستگاه به گمرکات آمده‌اند. از این 15هزار دستگاه، 13هزار و 700 دستگاه اظهار شده‌اند که 10هزار دستگاه از این تعداد ترخیص شده‌ و حدود 5هزار کامیون اسقاط داشته‌ایم. همچنین 4هزار دستگاه شماره‌گذاری شده است. وی افزود: «بر اساس آیین‌نامه اجرایی، قرار بود در برابر هر کامیون وارداتی، یک دستگاه کامیون فرسوده اسقاط شود؛ اما به‌دلیل برهم خوردن چرخه عرضه و تقاضا، قیمت کامیون‌های فرسوده‌ای که قرار بود اسقاط شوند، طی یک‌سال اخیر، افزایش ناگهانی داشته است. بنابراین رانندگانی که قرار بود گواهی اسقاط را برای کامیون‌های فرسوده ارائه دهند، تا حدودی از این روند منصرف شده‌اند. حمداللهی توضیح داد: «قبلا گواهی اسقاط 200 تا 300میلیون‌تومان بوده، اما عده‌ای دلال با سوءاستفاده از سرمایه رانندگان کامیون که خواهان نوسازی خودرویشان هستند، قیمت گواهی اسقاط را به یک میلیارد و 200 میلیون تومان افزایش دادند که پرداخت چنین مبلغی برای رانندگان بسیار دشوار است.»
فروش کامیون اسقاطی به چند نفر!
چندی قبل فیروز خدایی، رئیس کانون انجمن‌های صنفی رانندگان حمل کالای سراسر کشور گفت: «مشکل سوخت کامیون‌داران همچنان به قوت خود باقی است. با وجود آنکه پیش‌از این معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی وعده افزایش نرخ تعرفه و کرایه‌ها تا پایان فروردین‌ماه را داده بود، اما هنوز کرایه‌ها تغییری نکرده‌اند.» به‌گفته او ، کامیون‌داران با مشکلات تامین لاستیک و قطعات یدکی و همچنین اسقاط کامیون‌های فرسوده مواجه هستند و تاکنون مسئولان این بخش اقدامی در این حوزه انجام نداده‌اند. در این میان چندی قبل کامیون‌داران به‌دلیل بی‌برنامگی و ناهماهنگی متولیان امر نوسازی کامیون اعتراض کردند. یکی از کامیون‌داران معترض گفت: «دو سال پیش در طرح واردات کامیون‌های اروپایی سه‌ساله ثبت کرده‌ام. آن زمان قیمت یک کامیون اسقاطی ۲۰۰میلیون‌تومان بود. اما حالا که کامیون ما ترخیص شده، قیمت آن به یک میلیارد تومان رسیده است.» وی ادامه داد: «یک‌سال پیش کامیونم را فروختم. دلالان آن زمان کامیون‌های اسقاطی ۵۰ساله را ۱۰۰ تا ۲۰۰میلیون تومان می‌خردیدند اما اکنون که باید کامیون فرسوده را برای واردات ارائه دهیم، شرکت‌های واسطه‌ این کامیون‌ها را به قیمت یک‌میلیارد تومان به ما می‌فروشند.» یکی دیگر از کامیون‌داران هم گفت: «قرار بود دولت اسقاط را براساس هر تن ۱۲میلیون تومان انجام دهد اما هم اکنون دولت این را به فراموشی سپرده و بازار کامیون، دست دلالان است که البته مشکلاتی را برای کامیون‌داران ایجاد کرده‌اند.» یک کامیون‌دار دیگر هم ادامه داد: «قیمت کامیونی که قرار بود ۲میلیارد تومان باشد هم اکنون به ۳‌میلیارد تومان رسیده، ازسوی‌دیگر شاهد هستیم برخی شرکت‌ها کامیون‌های اسقاطی را به چندنفر فروخته‌اند که این موضوع باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای ما شده است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =