کاترپیلار ۳۴۰۶E

برخی از این موتورها به‌عنوان ستون فقرات ناوگان‌های تجاری جهان شناخته می‌شوند

از زمانی که خودروهای سنگین نقش اساسی در جاده‌ها و آفرود ایفا کرده‌اند، موتورهای دیزلی نیز جایگاه ویژه‌ای در این صنعت به دست آورده‌اند. تا آنجا که برخی از آن‌ها به عنوان همراه همیشگی در جاده‌ها و سلطان جاده و پادشاه صنعت تجاری دنیا شناخته می‌شوند. گرچه امروزه تولید خودروهای تجاری به سمت محصولات پاک و الکتریکی می‌رود اما هنوز هم برای بسیاری از فعالان صنعت حمل‌ونقل در دنیا و دوستداران جاده، موتورهای الکتریکی خاص و ویژه هستند و از نظر آن‌ها جایگاه دیزل با هیچ خودرویی قابل مقایسه نیست. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به چهار مدل از بهترین موتورهای دیزلی پرکاربرد که تحولات بسیاری در این صنعت به وجود آوردند.

۱. کامینز ۸۵۵ بیگ کم

کامینز ۸۵۵ بیگ کم
(چهار زمانه، شش سیلندر، خطی/ ۱۴ لیتری/ قدرت تا ۶۰۵ اسب‌بخار/ گشتاور تا ۱۱۱۸ پوندفوت)

بیگ کم کامینز ۸۵۵ آخرین موتور زمانبندی متغیر مکانیکی واقعی بود که توسط کامینز در سال ۱۹۷۶ تولید شد. Big Cam جایگزین بادامک کوچک ۸۵۵ شد و اولین موتور کامینز بود که قانون هوای پاک و مقررات آلودگی صوتی آن زمان را رعایت کرد. چهار نسل از موتورهای Cummins Big Cam ۸۵۵ وجود داشت که آخرین بار در سال ۱۹۸۵ تولید شد و با N۱۴ جایگزین شد. Big Cam ۸۵۵ به دلیل اسب بخار مناسب و همچنین اطمینان‌بخشی به کار موردپسند بسیاری قرار گرفت. به طور معمول این موتور تا۷۰۰ مایل بدون تعمیر اساسی کار خواهد کرد.

کامینز ۸۵۵ بیگ کم اولین موتور کامینز بود که از خنک‌کننده اتومات جریان استفاده کرد که موتور را فقط در مواقع نیاز موتور خنک می‌کند. این موارد در آن زمان یکی از ویژگی‌های فروش در این موتورها بودند. اسب بخار کلی دلیل اصلی فروش این موتور نسبت به مدل های بادامک کوچک بود. Cammins ۸۵۵ Big Cam یکی از بزرگترین قطرهای میل بادامک موجود در بازار آن زمان را داشت و دارای انژکتورهای تاپ استاپ است.

با رانندگان کامیون های قدیمی در دهه ۱۹۷۰ صحبت کنید و آنها داستان هایی را برای شما تعریف می کنند که سری Cummins ۸۵۵ پادشاه جاده بودند. کامینز ISX اما بدترین محصول این شرکت شناخته شده است که جایگزین موتور قدیمی N۱۴ اواخر دهه ۸۰ و ۹۰ شد. قرار بود این موتور بهترین موتور دیزلی باشد.

۲. کاترپیلار ۳۴۰۶E

کاترپیلار ۳۴۰۶E
(چهار زمانه، شش سیلندر، خطی/۱۴ لیتر/ قدرت ۳۷۵-۴۶۵ اسب بخار/ گشتاور تا ۱۸۵۰ پوند فوت)

گرچه تا امروز خرابی‌های فاجعه‌بار در خط موتورهای کاترپیلار رخ داده اما این وضعیت شامل ۳۴۰۶E نمی‌شود. موتور کاترپیلار ۳۴۰۶ در مدل‌های A، B، C و E عرضه و سپس به CAT C۱۵ و سپس CAT C۱۵ Acert تبدیل شد.

این یک موتور برای کاترپیلار بسیار موفق بود زیرا در واقع اولین موتور الکترونیکی تکامل یافته بود که عملکرد درستی داشت. موفقیت این موتور تا آنجا بود که اکثریت قریب به اتفاق کامیون‌های پیتربیلت در اواسط دهه ۹۰ و چند سال بعد از آن همه دارای موتورهای کاترپیلار ۳۴۰۶E بودند.

طراحی ECM این موتور آسان بود و این امکان را می‌داد تا برنامه‌نویسانی که قادر به نوشتن نرم افزارهای مختلف برای موتور بودند، با استفاده از مفهوم "متن باز" ECM و از طریق انژکتورها، میل بادامک یا زمان بندی سوپاپ ها، اسب بخار و گشتاور بیشتری به موتور اضافه کنند. حتی در سال ۲۰۱۶، CAT ۳۴۰۶E هنوز میلیون‌ها کاربرد را در جاده و آفرود به ثبت رساند. به طور کلی کاترپیلار پادشاه غیر رسمی موتورهای دیزلی است.

بدترین موتور کاترپیلار را باید مدل ۳۱۱۶ دانست چرا که کار روی آن سخت است. زمان‌بندی سیستم سوخت بسیار سخت است و مانند فولکس‌واگن در بخش خودرو، کار بر روی CAT ۳۱۱۶ به ابزار خاصی نیاز دارد که فقط می‌توانید از کاترپیلار خریداری کنید. به طور معمول، هزینه ابزارسازی برای کار بر روی ۳۱۱۶ تا ۵۰۰۰ دلار است. در واقع CAT ۳۱۱۶ طوری طراحی شده است که یکبار مصرف باشد. با این حال ۳۱۱۶ در کاربردهای مختلف از جمله دریایی استفاده شد.

۳. موتور ماک E۷

موتور ماک E۷
(چهار زمانه، شش سیلندر، خطی، ۱۱ لیتر/ قدرت تا ۴۵۴ اسب بخار/ گشتاور تا ۱۶۶۰ پوندفوت)

موتورهای کامیون ماک از سال ۱۸۹۳ زمانی که برادران مک شرکت فالسن و بری واگن را در بروکلین، نیویورک خریداری کردند، وجود داشته است. مکک همیشه به عنوان یک اسب کاری آرام و ثابت شناخته شده است. اولین موتور آتش‌نشانی خود را در سال ۱۹۰۹ تولید کرد، بیش از ۶هزار کامیون برای ارتش ایالات متحده و بریتانیا در طول جنگ جهانی اول تولید کرد و به ساخت سد هوور در سال ۱۹۳۳ کمک کرد. موتورهای این محصولات به دلیل نسبت گشتاور به چرخ شهرت داشتند.

موتورهای Mack E-۷ در واقع نخستین موتورهایی هستند که ناوگان آمریکا را ساختند و اولین بار در سال ۱۹۸۸ تولید شد و تا اوایل قرن ۲۱ دوام آورد. تعمیرات اساسی و بازسازی آنها بسیار ساده است. گرچه در هیچ مسابقه‌ای نام این موتورها به عنوان برنده دیده نمی‌شود اما بسیار قابل اعتماد هستند. برخلاف سایر برندها اما در میان ماک نمی‌توان مدلی را به عنوان موتور ضعیف شناخت. هر پنج مدل ماک بسیار قوی هستند.

۴. موتور DT-۴۶۶ اینترنشنال

موتور DT-۴۶۶ اینترنشنال
(چهار زمانه، ۶سیلندر، خطی/ ۷.۶ لیتر/ قدرت ۱۷۰-۳۵۰ اسب بخار/ گشتاور ۸۶۰ پوند فوت)

این موتور بارهای آمریکا را به صورت روزانه حمل می‌کند و ستون فقرات ناوگان‌های متوسط در سراسر کشور است. این مورد مورد علاقه مدیران ناوگان است که دلیل اصلی آن را می‌توان عمر بالای این موتور دانست. این در حالی است که نسبت گشتاور به قدرت بالایی دارد و در واقع می‌توانند دوباره مورد بازسازی قرار گیرند. این موتور دیزلی برای بسیاری از کامیون‌ها و کشنده‌ها کاربرد داشته است.
بدترین موتورهای اینترنشنال شامل powerstroke، VT-۲۶۵، VT-۲۶۵، VT-۳۳۵ می‌شود. دو مدل VT-۲۶۵ و VT-۳۳۵ بخشی از مدل‌های اینترنشنال لایت دیوتی بودند که در سال ۲۰۰۳ عرضه شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =