کاهش ارتفاع خودرو

در حالت عادی ابعاد خودرو استاندارد است بنابراین خارج کردن خودرو از شرایط استاندارد می‌تواند مشکلاتی‌ را ایجاد کند. یکی از این استانداردها، ارتفاع خودرو از سطح زمین است با این حال برخی مالکان ارتفاع خودرویشان را دستکاری می‌کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»،در حالت عادی ابعاد خودرو استاندارد است بنابراین خارج کردن خودرو از شرایط استاندارد می‌تواند مشکلاتی‌ را ایجاد کند. یکی از این استانداردها، ارتفاع خودرو از سطح زمین است با این حال برخی مالکان ارتفاع خودرویشان را دستکاری می‌کنند. تغییر ارتفاع خودرو به‌منظور اسپرت کردن یا تیونینگ انجام می‌شود. اما اگر این تغییر ارتفاع به‌درستی انجام نشود، باعث بروز مشکلاتی در آیرودینامیک و سواری خودرو خواهد شد، این موضوع باعث می‌شود بار دیگر خودرو را به حالت استاندارد برگرداند. در ادامه جزییات بیشتری درباره این موضوع می‌پردازیم.

استاندارد مهم خودرویی
هرسال پلیس راهنمایی‌ورانندگی با همکاری دستگاه‌های قضایی، فهرستی از تغییرات غیرقانونی خودروها را منتشر می‌کند. بسیاری از قوانین بازدارنده درخصوص تغییرات غیرقانونی خودروها، از قوانین بین‌المللی نشأت گرفته است و در بسیاری‌از کشورها نیز رعایت می‌شود.
قوانین بازدارنده در خصوص دستکاری خودروها، معمولا به‌دلیل رعایت استانداردهای ایمنی شهری و جاده‌ای وضع شده است و افراد می‌توانند بدون در نظر گرفتن این قوانین در محل‌هایی خارج از محدوده اختیارات پلیس مانند پیست‌های اتومبیلرانی، اقدام به تغییر سیستم‌های استاندارد خودرویشان کنند. یکی از عمومی‌ترین قوانین بازدارنده درخصوص دستکاری‌های غیرقانونی خودروها، ارتفاع زدن یا همان کف‌خواب کردن خودرو است. تغییر ارتفاع خودرو عمدتا با کاهش همراه است اما در خودروهای آفرود، تغییر ارتفاع به‌صورت افزایشی خود را نشان می‌دهد. کاهش بیش‌از حد و غیراستاندارد ارتفاع خودرو باعث کاهش قدرت و کارایی سیستم تعلیق خودرو و درنتیجه دشوارتر شدن کنترل خودرو می‌شود. از همین رو ارتفاع زدن یا کف خواب کردن خودروها، غیرقانونی است و پلیس با آن، برخورد خواهد کرد. خودروسازان براساس برخی فاکتورها و مسیرهایی که خودرو باید در آن حرکت کند، ارتفاع استانداردی را در نظر می‌گیرند که در دفترچه راهنمای خودرو نیز نوشته می‌شود. این ارتفاع استاندارد براساس سایز لاستیک و رینگ‌های استاندارد خودرو است، بنابراین هرگونه تغییر در آن بر ارتفاع خودرو تاثیر می‌گذارد. برخی عوامل مانند فرسودگی کمک‌فنرها به مرور زمان ارتفاع خودرو را کم می‌کنند. یکی از راه‌های بسیار ساده برای بررسی این موضوع، مقایسه خودرو با مدل جدید است. با این روش می‌توان به تغییر ارتفاع خودرو پی برد. ارتفاع استاندارد خودرو از سطح پایه رکاب تا زمین هموار سنجیده می‌شود.

جریمه خودروهایی با ارتفاع نامتعارف!
چندی قبل مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اصفهان گفت: «براساس اصلاحیه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که از دهم اردیبهشت‌ماه ابلاغ و لازم‌الاجرا شده است، افرادی که ارتفاع خودروهایشان را افزایش دهند و در آن جاسازی تعبیه کنند، برای نخستین‌بار حدود ۱۸میلیون‌تومان جریمه می‌شوند و در صورت تکرار تخلف، وسیله‌نقلیه‌آنها به سود دولت توقیف می‌شود.»
مختاری تاکید کرد: «‌جریمه قانونی خودرویی با ارتفاع نامتعارف حتی اگر این خودرو حامل کالای قاچاق نباشد و این تغییر ارتفاع فقط به‌منظو زیبایی و تزیینی اجرا شده باشد، اعمال خواهد شد.»
در این‌باره علی نگاری، کارشناس فنی خودرو در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «برخی افراد فقط به‌منظور زیبایی، ارتفاع استاندارد خودرو را تغییر و آن را افزایش یا کاهش می‌دهند. اما این تغییر ارتفاع اگر درست و اصولی انجام نشود، می‌تواند صدماتی را به خودرو وارد کند. علاوه‌بر این، ممکن است در اثر عواملی همچون فرسودگی کمک‌فنرها ارتفاع خودرو به مرور زمان کمتر از حد استاندارد شود.» وی درخصوص مشکلاتی که ممکن است خودرو پس از کم کردن ارتفاع با آنها مواجه شود، افزود: «حرکت خشک و همراه با ضربه به اتاق هنگام سواری، خشکی حرکت هنگام عبور از دست‌اندازها، وارد شدن ضربه به زیرخودرو هنگام عبور از روی سرعت‌گیرها و موانع جاده‌ای، ایجاد مشکلات مربوط به ستون فقرات برای راننده به‌دلیل حرکت خشک و همراه باضربه خودرو، خراب شدن جلوبندی، شکستن و ترک خوردن سیستم تعلیق و چرخ‌ها در اثر ضربه یا عبور از روی دست‌اندازهای شدید، ازجمله مشکلاتی هستند که ممکن است پس از ارتفاع زدن خودرو ایجاد شوند.» این کارشناس فنی خودرو ادامه داد: «البته عده‌ای معتقدند ارتفاع زدن خودرو نه‌تنها معایبی ندارد بلکه با مزایا و سودمندی‌هایی هم همراه است البته به شرطی که ارت زدن (کاهش ارتفاع) اصولی انجام شده باشد.»
علی نگاری درباره چگونگی کاهش ارتفاع خودرو بیان کرد: «ارتفاع زدن خودرو به چند روش انجام می‌شود. در روش نخست که معمولا ارزان‌ترین و رایج‌ترین شیوه است، با برش فنر، ارتفاع خودرو را کاهش می‌دهند. این کار باعث می‌شود فنر حالت ارتجاعی کمتری داشته باشد، درنتیجه سیستم تعلیق عملکرد خود را در دست‌اندازها و ناهمواری‌های جاده از دست می‌دهد. بریدن فنرها روش استانداردی نیست و توصیه نمی‌شود.
روش دوم؛ گرم کردن فنر است. در این شیوه فاصله دورهای فنر به یکدیگر نزدیک‌تر می‌شود و درنتیجه ارتفاع فنر کاهش می‌یابد، اما به‌دلیل اینکه میزان کارایی فنر در دست‌اندازها و ناهمواری‌های جاده کاهش می‌یابد، این شیوه نیز توصیه نمی‌شود زیراکاملا غیراستاندارد است. اما روش استاندارد و بهتری که برای ارتفاع زدن خودرو پیشنهاد می‌شود؛ استفاده از کمک‌فنرهای اسپرت به جای کمک‌فنرهای معمولی است. در این روش، کمک‌فنرهای اصلی خودرو با کمک‌فنرهای اسپرت، تنظیم‌شونده یا هیدروپنوماتیک تعویض می‌شوند و ارتفاع خودرو کاهش می‌یابد. این شیوه استانداردترین روش برای کاهش ارتفاع خودرو است.»
وی در انتها افزود: «هزینه ارتفاع زدن خودروها از 700هزارتومان تا 2‌میلیون‌تومان با توجه به مدل، نوع کاهش ارتفاع و مکان‌ اجرای آن متفاوت است.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    0 0
    قانون خوبی است من موافقم .
  • سعید IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    0 0
    تو اکثر شهرهای ایران همین جوریه پلیس باید مقابله کند .
  • احمد IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    0 0
    بعضی از آدم ها میان آنقدر ماشینشون رو ارتفاعش رو میارن پائین که آدم فکر می کنه اگر رو یه خورده سنگی هم بره زیر شکمش میگیره

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =