خودرو مشترک

محصول مشترک ایران‌خودرو و سایپا که حاصل اتحاد استراتژیک دو خودروساز است، در نمایشگاه تحول صنعت خودرو با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت رونمایی شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،محصول مشترک ایران‌خودرو و سایپا که حاصل اتحاد استراتژیک دو خودروساز است، در نمایشگاه تحول صنعت خودرو با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت رونمایی شد. کراس‌لوک رونمایی‌شده، نمونه پروتوتایپ دارای جعبه‌دنده پنج‌سرعته دستی است که گیربکس اتوماتیک نیز برای آن پیش‌بینی شده است. موتور یک لیتری سه‌سیلندر این محصول مشترک که تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو خواهد بود، قدرتی تا ۷۵ اسب بخار و گشتاور ۱۰۰ نیوتن‌متر ارایه می‌دهد و مصرف سوخت کم‌تر از پنج لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش خواهد داشت. قرار است در آینده محصولات دیگری نیز برای این پلت‌فرم معرفی شود. این محصول به‌عنوان خودرویی اقتصادی عرضه خواهد شد. بنابراین گزارش، گروه صنعتی ایران‌خودرو در این نمایشگاه، دستاوردهای خود را در حوزه‌های مختلف طراحی، توسعه، تولید، خودروهای برقی، همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، دستاوردهای حوزه قوای محرکه، طرح جهش کیفیت، طرح‌های فناورانه حوزه خدمات پس از فروش، خودکفایی در زنجیره تامین، کاهش ارزبری و طرح‌های توسعه‌ای حوزه‌های غیرخودرویی ارایه کرده است.

امضای تفاهم‌نامه همکاری برای تولید خودرو اقتصادی
در همین راستا، تفاهم‌نامه همکاری تولید مشترک خودرو اقتصادی توسط ایران‌خودرو و سایپا به امضای مدیران عامل دو شرکت رسید. این تفاهم‌نامه، در راستای تحقق شعار سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»، تحقق فرمان هشت‌ماده‌ای رئیس‌جمهور و سیاست‌های وزارت صمت در استفاده از ظرفیت‌های موجود با هدف تقویت شاخص‌های بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و مقیاس تولید و همچنین در راستای سیاست‌های دو شرکت خودروساز مبنی‌بر تولید اقتصادی و باکیفیت در جهت تامین نیازها و رضایت مشتریان به‌ویژه اقشار متوسط و پایین و همچنین صادرات، به امضای مدیران عامل ایران‌خودرو و سایپا رسید. همکاری مشترک و همه‌جانبه با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های طرفین و حمایت‌های وزارت صمت در اختصاص یکی از واحدهای موجود یا ایجاد یک واحد مشترک با تمام امکانات و زیرساخت‌های به‌روز برای تولید مشترک موضوع اصلی این تفاهم‌نامه است. انجام مطالعه و طراحی محصول، ساخت نمونه و اخذ تاییدیه‌های لازم، ایجاد خطوط تولید و امکانات و تجهیزات مورد نیاز، تعریف الگوی به‌روز برای فروش و خدمات پس از فروش از مفاد تفاهم‌شده در این نامه همکاری است. بر پایه این گزارش، درخصوص ساختار همکاری و سهام‌داری، طرفین متعهد شدند تا مراحل قانونی لازم برای ایجاد و ثبت یک شرکت تجاری مشترک با سهام مساوی برای اجرای این تفاهم‌نامه را طی کنند.

تارا و شاهین؛ جایگزین خودروهای چینی در روسیه
گروه صنعتی ایران‌خودرو علاوه بر عقد تفاهم‌نامه برای تولید مشترک با سایپا، برنامه‌ای نیز برای تولید مشترک با روسیه دارد. مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو این برنامه را عاملی برای افزایش سهم بازار در این کشور دانست و گفت: «باید با نگاه بلندمدت همکاری، سود شرکای تجاری تضمین شود.» مهدی خطیبی با بیان این‌که نمایشگاه روسیه عرصه‌ای برای نمایش توانمندی‌های صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور بود، افزود: «استقبال چشمگیر بازدیدکنندگان از محصول تارا بیانگر قابلیت و ظرفیت‌های بالای ایران‌خودرو در تامین نیازهای بازار روسیه است.» وی با اشاره به مطالعات صورت‌گرفته برای توسعه سهم بازارهای صادراتی ایران‌خودرو ادامه داد: «با ارزیابی‌های صورت‌گرفته از بازار روسیه مشخص شد؛ محصول تارا با توجه به کیفیت و قیمت رقابتی می‌تواند با خودروهای مشابه در این بازار رقابت کند.» خطیبی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با شرکت روسی برای صادرات تارا به این کشور گفت: «نتایج و دستاوردهای حاصل از صادرات برای اقتصاد کشور در بلندمدت مشخص خواهد شد و بر همین اساس ایران‌خودرو برنامه بلندمدتی برای صادرات محصولات خود ترسیم کرده است تا در بازه زمانی سه تا پنج ساله به تمامی اهداف خود در این بخش دست یابد.» وی در ادامه با اشاره به نیاز بازار روسیه به خودروهای تجاری نیمه‌سنگین و سنگین ازجمله کشنده به قرارداد صادرات هزار دستگاه آتامان ایران‌خودرو دیزل اشاره کرد و گفت: «در این زمینه می‌توان به صادرات محور، موتور دیزل و قوای محرکه خودروهای تجاری نیز مبادرت ورزید.» خطیبی به تشکیل کمیته مشترک برای عقد قرارداد با طرف روسی اشاره کرد و گفت: «کمیته مشترکی برای پیگیری مصوبات و تصمیمات و نیز تسهیل و تسریع اجرای توافقات تشکیل شده است.» مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در پاسخ به سوالی درخصوص صادرات محصولات در شرایطی که بازار داخلی اشباع نشده است، گفت: «راهبرد صادرات در سطح کلان و ملی ترسیم شده و سیاست این نیست که صادرات برای زمانی باشد که تولید بیش از نیاز بازار است.» وی درعین‌حال تصریح کرد: «باید برای محصولات خودروسازان در سطح جهانی بازاریابی شود و درصورتی‌که بازار داخلی نیاز بیش‌تری دارد، از طریق واردات تامین شود و بازار داخلی تهدیدی برای صادرات خودرو نباشد.» وی با بیان این‌که طبق فرامین هشت‌گانه رئیس‌جمهور تولید افزایش قابل‌توجهی یافته است، گفت: «باید صادرات به بازارهای هدف را مد نظر قرار دهیم.» مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در پاسخ به سوالی درخصوص رقابت با خودروهای چینی در بازار روسیه گفت: «در سال‌های اخیر خودروسازان به سطحی از توانمندی و کیفیت رسیده‌اند که بدون اتکا به شرکای خارجی توان تولید دارند و درحال‌حاضر تولید محصولات داخلی با سطح داخلی‌سازی بالایی صورت می‌گیرد.» وی افزود: «قیمت و کیفیت رقابتی عامل موفقیت محصولات ایرانی در بازار روسیه است که در این زمینه دو خودرو تارا و شاهین جایگزین‌های مناسبی برای خودروهای چینی در کشور روسیه خواهند بود.» خطیبی تصریح کرد: «اگر بتوانیم با قیمت و کیفیت رقابتی محصولاتمان را عرضه کنیم، قطعا امکان افزایش سهم بالاتری از بازار این کشور وجود خواهد داشت.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =