پلتفرم اختصاصی PS-1

شرکت کرمان‌موتور با ارائه پلت‌فرم جدید و اختصاصی PS1 در نمایشگاه «تحول صنعت‌خودرو» هم‌زمان نخستین خودرو تولیدی خود روی این پلت‌فرم را نیز معرفی کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،شرکت کرمان‌موتور با ارائه پلت‌فرم جدید و اختصاصی PS1 در نمایشگاه «تحول صنعت‌خودرو» هم‌زمان نخستین خودرو تولیدی خود روی این پلت‌فرم را نیز معرفی کرد. این خودرو سدان قرار است در آینده‌ نه‌چندان دور در نسخه‌های بنزینی و برقی به‌بازار عرضه شود و نخستین خودرو ملی کرمان‌موتور و به‌عبارت دیگر بخش‌خصوصی کشور باشد.
مصطفی جعفری، معاون ارتباطات کرمان‌موتور با اشاره به‌برنامه‌های این شرکت در افق دو سال آینده به‌روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «کرمان‌موتور امتیاز پلت‌فرم جک J4 را خریداری کرده و مراحل بومی‌سازی آن را در ایران انجام داده است. این پلت‌فرم براساس آن‌چه بازار ایران می‌طلبد تا بیش ‌از 75 درصد بومی‌سازی شده و نکته مهم این‌که می‌توان در آن از پیشرانه‌های برقی و بنزینی استفاده کرد. علاوه‌بر آن، این یک پلت‌فرم ماژولار یا منعطف است و قرار است در آینده کراس‌اووری نیز برهمین اساس تولید شود.»
وی افزود: «تا انتهای سال جاری قرار است سدان کرمان‌موتور به‌صورت رسمی رونمایی شود و مشخصات فنی‌ این خودرو درنسخه بنزینی مشابه با جک J4 خواهد بود.» بنابراین گزارش، این خودرو درنسخه بنزینی مجهز به‌موتور 1.5 لیتری تنفس‌طبیعی است که توان تولید ۱۰۳ اسب‌بخار را دارد. قدرت آن نیز از طریق جعبه‌دنده CVT به‌چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.
هم‌زمان با ارائه نسخه اتوماتیک، کرمان‌موتور نمونه ۵ سرعته دستی را هم برای این سدان عرضه می‌کند که قیمتی پایین‌تر از نمونه اتوماتیک دارد. یک کراس‌اوور و یک محصول SUV شاسی‌بلند نیز از دیگر خودروهایی است که کرمان‌موتور روی پلت‌فرم PS1 تولید و روانه بازار خواهد کرد. فراخوان برای نام‌گذاری این خودرو توسط مردم به‌زودی اعلام می‌شود.

کرمان‌موتور با 120 قطعه‌ساز داخلی قرارداد همکاری امضا کرد

با راه‌اندازی خط‌تولید اجزای بدنه و پرس قطعات سازه جک J4 داخلی‌سازی این خودرو تا چند درصد افزایش می‌یابد؟
درحال‌حاضر 75 درصد قطعات سازه جک J4 داخلی‌سازی شده است و امیدواریم بتوانیم تا مراحل بعدی این درصد را افزایش دهیم. همان‌طور که می‌دانید کانسپت ارائه‌شده و معرفی پلت‌فرم PS1 کرمان‌موتور یک اتفاق مهم در تاریخ صنعت کشور ما محسوب می‌شود.
زیرا نخستین‌بار است که یک خودروساز خصوصی صاحب یک پلت‌فرم بومی‌سازی‌شده می‌شود و به‌عبارت دیگر نخستین‌بار است که قرار است یک خودرو ملی از یک خودروساز خصوصی عرضه شود.
برای داخلی‌سازی هرچه بیشتر قطعات این محصول با ۱۲۰ قطعه‌ساز داخلی قرارداد همکاری امضا شده است و تا اواخر سال باید منتظر نسخه نهایی آن باشید. کرمان‌موتور برنامه دارد به‌زودی پویشی برای نام‌گذاری این خودرو تدارک ببیند تا نام نخستین سدان ملی این خودروساز براساس نظرسنجی و انتخاب مصرف‌کننده صورت بگیرد.

قرار است درهفته دولت از مجموعه تولید سرسیلندر این شرکت نیز بهره‌برداری شود؛ این پروژه در چه ابعادی تعریف شده است؟
در این پروژه دو محور دنبال شده است؛ فاز اول تولید ۱۰۰ هزار دستگاه انواع سرسیلندر خودرو در سال و فازهای بعدی افزایش ظرفیت تولید تا ۴۰۰ هزار دستگاه در سال است.
اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در فاز اول 34 نفر مستقیم و 170 نفر غیرمستقیم است که در فاز چهارم این تعداد به ۱۶۰ نفر مستقیم و حدود ۲۰۰ نفر غیرمستقیم خواهد رسید. این پروژه در شهریورماه سال ۱۳۹۹ افتتاح شد و حجم سرمایه‌گذاری آن ۵میلیون و ۲۷۰هزار یورو معادل ۶۲ میلیارد ریال بوده است.
برای احداث پرس‌شاپ جک J4 درمنطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید چه‌میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است؟
پروژه راه‌اندازی خطوط پرس‌کاری سنگین G1 و G2 در حجم عملیاتی اول، تولید و پرسکاری ۲۰۰ هزار قطعه بدنه در سال هدف‌گذاری شده است و در فازهای بعدی افزایش ظرفیت تولید تا یک‌میلیون قطعه درسال پیش‌بینی می‌شود. فعالیت این پروژه از سال ۱۳۹۷ آغاز شده و حجم سرمایه‌گذاری در پروژه 4 میلیون و 600 هزار یورو ماشین‌آلات و ۴۰۰ میلیاردریال برای فاز دوم در نظر گرفته شد.

خودرو جک J4 برقی در چه مرحله‌ای است و آیا این خودرو تمام‌برقی است یا هیبرید یا پلاگین-هیبرید؟
حدود ۱۸ ماه پیش قرارداد توسعه خودرو برقی با شرکت مپنا به‌امضا رسید و اقداماتی در این خصوص صورت گرفته است. در این قرارداد مپنا تعهد داده است در زمان عرضه انبوه این خودرو درسطح کشور، حداقل در هر ۲۵۰ کیلومتر یک ایستگاه فست‌شارژر ایجاد کند که در حال انجام این کار و امضای قراردادهای آن با شهرداری‌ها هستند. نمونه اول خودرو برقی هم در پروژه IP1 تولید شده که تست‌های اولیه را انجام داده و یک‌سری کالیبراسیون‌ها و تست‌های دیگر هم باید روی آن انجام شود. درحال‌حاضر در مرحله تست باتری هستیم که در این خصوص نتیجه آزمایشگاه‌های بین‌المللی باتری باید دریافت شود. بقیه تست‌ها و اخذ تاییدیه‌ها طی سه‌ماه آینده انجام می‌شود. یک شرکت جوینت‌ونچر هم با مپنا تاسیس کردیم که کار آن توسعه و طراحی خودروهای برقی در آینده است. اما درخصوص خودروهای هیبرید نیازمند حمایت دولت هستیم و این تعرفه واردات خودروهای هیبرید است که تعیین می‌کند تولید این خودروها مقرون به‌صرفه است یا خودروساز باید از سرمایه‌گذاری در این بخش صرف‌نظر کند.

آیا برای خودرو ملی کرمان‌موتور افق صادراتی نیز در نظر بوده است؟
همان‌طور که آقای سامان فیروزی، مدیرعامل کرمان‌موتور در رابطه با صادرات این خودرو مطرح کردند، ما صادرات نخستین سدان براساس پلت‌فرم PS1 کرمان‌موتور را نیز در برنامه داریم و درحال‌حاضر دو کشور حوزه CIS (اتحادیه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع) درخواست تاسیس سایت مونتاژ این خودرو را در کشور خود داشته‌اند.

با توجه به‌این‌که کرمان‌موتور امتیاز پلت‌فرم J4 یا همان پلت‌فرم PS1 را به‌دست آورده، چند مدل خودرو روی این پلت‌فرم به‌بازار معرفی می‌شود و آیا صرفا یک سدان با اتاق جدید در برنامه است یا خودرو هاچ‌بک داخلی و کراس‌اوور داخلی هم در برنامه دارید؟
هدف‌گذاری که برای این پلت‌فرم شده، تولید سه‌محصول مختلف روی آن است؛ یک سواری کلاس B و همچنین یک کراس داریم که امیدواریم در سال ۱۴۰۲ روانه بازار شود و درنهایت یک شاسی‌بلند مینی که این سه مدل برای این سه‌پلت‌فرم طی سال‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ عرضه خواهد شد. این پلت‌فرم که از نظر آلایندگی قابلیت ارتقا به‌یورو۶ را دارد و هم‌اکنون یورو۵ را به‌راحتی پاس می‌کند، با سرمایه‌گذاری حدود ۳۰ میلیون‌دلار محقق شده است و امیدواریم در سال 1402 به ظرفیت تولید حدود 60 هزار دستگاه با محصولات مختلف در سال از این پلت‌فرم برسیم.

سدانی که روی پلت‌فرم PS1 عرضه می‌شود دنده‌ای خواهد بود یا اتوماتیک؟
نسخه بنزینی این سدان مجهز به‌پیشرانه 1.5 لیتری تنفس‌طبیعی است که توان تولید نهایت قدرت ۱۰۳ اسب‌بخار و نهایت گشتاور ۱۴۶ نیوتون‌متر را خواهد داشت. قدرت در این نسخه از طریق جعبه‌دنده CVT به‌چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و علاوه‌بر این کرمان‌موتور برنامه دارد نسخه پنج‌سرعته دستی را نیز برای این سدان عرضه کند. پس از عرضه نسخه بنزینی قرار است نسخه تمام‌برقی این خودرو هم معرفی شود تا طی همکاری مشترک کرمان‌موتور و مپنا در رده خودروهای برقی به‌تولید انبوه برسد.

این خودرو چند درصد از سهم بازار سدان‌های اقتصادی کشور را هدف گرفته است؟
ما در کلاس C رقیب محصولات اقتصادی خودروسازان بزرگ خواهیم بود و به‌نسبت تولید سهم بازار را از آنِ خود خواهیم کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =