واردات خودرو

قرار است کارگروهی مابه‌التفاوت نرخ اولیه خودرو وارداتی با میزان و ارزش عرضه آن در بورس کالا را در نظر بگیرد و عوارض شناور اعمال کند. یعنی تا زمانی که واردکننده محصولی را نفروخته، نمی‌داند تعرفه یا عوارض گمرکی چقدر است که به نوعی سردرگمی در بازار ایجاد می‌کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،باتوجه به مفاد مصوبه آزادسازی واردات خودرو دولت، حتی اگر همه خودروهای وارداتی را فقط ۱۰هزار دلار در نظر بگیریم، عملا بیش از ۱۰۰هزار خودرو به بازار مصرف عرضه نخواهد شد. هرچند با این پیش‌فرض، خودروهای شاسی‌بلند به‌دلیل در نظر گرفتن سقف قیمتی اجازه ورود به بازار را نمی‌گیرند. ازسوی‌دیگر، با آن‌که تعرفه واردات نامعلوم مانده، اما مشخص است خودروهای وارداتی نمی‌توانند از ۱۰ برند اول دنیا باشند. مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به کیفیت محصولات خودروسازان در مقابل کیفیت خودروهای ۱۰ هزار دلاری دیگر خودروسازان جهانی به روزنامه «دنیای خودرو» گفت: «محصولات خودروسازان داخلی از نظر کیفیت با محصولات ارزان قیمت جهانی قابل مقایسه نیستند. آن‌چه که در این آیین نامه واضح است، بحث ممنوعیت واردات خودرو پیش از انجام ترخیص است و مابقی بندهای پیش‌بینی‌شده اکثرا منوط به تضمین یک دستورالعمل یا هماهنگی دیگری است.» وی افزود: «آن‌چه در این آیین‌نامه کاملا مغفول مانده این است که آیا دستورالعمل‌های قبلی مربوط به خودرو برقرارند یا عوارض و تعرفه‌های گمرکی به چه صورت است.» دادفر همچنین با اشاره به این‌که آیین‌نامه واردات خودرو جهت اطلاع یا ابلاغ، به بیش‌از 50 مرجع مختلف اعم‌از ذیربط یا غیرمرتبط خطاب و رونوشت شده است، از خالی بودن جای انجمن واردکنندگان در میان آن‌ها گلایه کرد.

تعرفه واردات خودروها براساس آیین‌نامه جدید واردات خودرو به چه صورت خواهد بود؟
قرار است کارگروهی مابه‌التفاوت نرخ اولیه خودرو وارداتی با میزان و ارزش عرضه آن در بورس کالا را در نظر بگیرد و عوارض شناور اعمال کند. یعنی تا زمانی که واردکننده محصولی را نفروخته، نمی‌داند تعرفه یا عوارض گمرکی چقدر است که به نوعی سردرگمی در بازار ایجاد می‌کند. چون ممکن است از یک محصول در یک ماه 500 دستگاه عرضه شود و در ماه بعد اصلا عرضه نشود و این بلاتکلیفی در عوارض و تعرفه یک مصیبت بسیار بزرگ است.
وزارت صنعت اعلام کرده است؛ واردات خودرو از اول مهرماه انجام خواهد شد و شرط لازم برای واردات، الزام به انتقال فناوری و ارائه خدمات بعد از فروش است. به نظر شما اولین خودرو چه زمانی به بازار مصرف عرضه خواهد شد؟
من فکر نمی‌کنم زودتر از سه ماه آینده واردات خودرو اجرایی شود. همچنین خودروهای شاسی‌بلند به‌هیچ عنوان وارد نخواهند شد. خودروهای وارداتی احتمالا از محصولات برند برتر دنیا نیستند و اگر هم باشند، احتمالا کیا پیکانتو یا رنو کپچر است که قیمت آن‌ها بیش از 800میلیون تومان خواهد بود.

با ‌توجه به در نظر گرفتن سقف یک‌میلیارد دلار برای واردات خودرو چه تعداد خودرو وارد بازار خواهد شد؟
به فرض آن‌که همه خودروهایی که قرار است وارد شوند، ۱۰هزار دلار باشند؛ عملا بیش از ۱۰۰هزار دستگاه خودرو واردات نخواهیم داشت. مناطق آزاد هم از واردات بی‌بهره خواهند ماند، چراکه تنها خودروهای برقی و هیبرید به مناطق آزاد واردات خواهند داشت که برای آن‌هم شرط احداث ایستگاه شارژ گذاشته‌اند. از همین رو، تا آیین‌نامه‌هایی که در درون این دستورالعمل آمده است، تعیین تکلیف نشوند؛ فکر نمی‌کنم اتفاق خاصی برای واردات صورت پذیرد.

شرکت‌های نمایندگی و گری‌مارکت‌ها با کدام کمپانی‌های بین‌المللی وارد مذاکره شدند؟ آیا برندهای جدیدی هم به بازار معرفی خواهند شد؟
من اطلاعی درباره انواع خودروهای وارداتی ندارم، باید ببینیم واردکنندگان با در نظر گرفتن فاکتورهایی مانند قیمت ۲۰هزار دلاری و هزینه حمل بیش‌از 3هزار دلاری که قیمت تمام‌شده خودروها را به نزدیک به 24هزار دلار می‌رساند، چه مدل‌هایی را پیدا می‌کنند که با استانداردهای ایران هم سازگار باشند. درخصوص تعرفه‌ها هم وضعیت نامعلوم است و به نظر می‌رسد وزارت صمت این دستورالعمل را از باب رفع مسئولیت تنظیم کرده باشد. به عنوان مثال اگر من یک خودرو ۱۰هزار دلار بیاورم، آیا تعرفه آن ۵۵درصد است یا ۷۵درصد یا حتی ۹۵درصد؟ میزان عوارض و اسقاط در این دستورالعمل مشخص نیست.
باتوجه به آن‌که برخی شرکت‌های خودروسازی داخلی به‌واسطه تحریم‌های غرب با خودروسازان چینی هم‌پیمان شده‌اند، آیا آزادسازی واردات خودرو تاثیری روی سهم بازار این محصولات به دنبال خواهد داشت؟
این دستورالعمل واردات است، نه دستورالعمل تولید و هیج آسیبی هم به تولید خودروهای چینی نخواهد زد؛ کما این‌که آیین‌نامه مصوب، متضمن حفظ فرآیندهای فعلی بازار، ثبات قیمت بازار محصولات داخلی و نیز شاسی‌بلندهای کارکرده موجود و همچنین سهم و قیمت خودروهای چینی است و چرایی این موضوع
معلوم نیست.‎‌

آیا آزادسازی واردات خودرو می‌تواند بازار را به سمت رقابتی‌شدن سوق دهد؟
خودرو ۱۰هزار دلاری قابل‌رقابت نیست و خودروهایی که در حال تولید آن هستیم، از خودروهای ۱۰هزار دلاری دنیا یک سر و گردن بالاتر هستند. در واقع خودروهای ۱۰هزار دلاری کیفیت لازم را ندارند و از این رو، رقابت وجود خواهد داشت.
متقاضیان خودرو در بازار انتظار دارند محصولات خوب و باکیفیت به بازار عرضه شود که قابلیت انجام دارد. اما متاسفانه کسانی که دستورالعمل‌ها را می‌نویسند، خود را جای مردم نمی‌گذارند. از همین رو، تاثیر آن‌ها اندک و ناچیز است. با ۵۰ یا حتی ۱۰۰هزار دستگاه و آن‌هم با این بازه قیمتی که شاخص بازار نیست، تغییری در قیمت‌ها به وجود نخواهد آمد و شاهد کاهش نرخ محصولات نخواهیم بود؛ چون شاخص قیمتی بازار، خودروهای شاسی‌بلندی هستند که بیشترین قیمت را در بازار دارند.

پیش‌بینی شما درخصوص آینده بازار خودرو با توجه به الزام به عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا، چیست؟
در یک‌دهه گذشته بازار مصرف خودرو سالانه نیاز به عرضه یک‌میلیون خودرو داشت. اما در چهار سال گذشته نتوانستیم این نیاز را تامین کنیم، فنر تقاضا در کشور فشرده شده، اگرهمه موارد درست باشد، تازه قرار است خودروهای وارداتی توسط بورس کالا عرضه شوند که آن هم مسائل خاص خود را دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =