فیلتر

واردات انواع فیلترهای مورداستفاده در خودروها به شرط خرید و تامین از کارخانه‌های اصلی تولیدکننده این محصولات از کشورهای آلمان، ایتالیا، ژاپن و کره بلامانع است.

به گزارش «اخبار خودرو»،واردات انواع فیلترهای مورداستفاده در خودروها به شرط خرید و تامین از کارخانه‌های اصلی تولیدکننده این محصولات از کشورهای آلمان، ایتالیا، ژاپن و کره بلامانع است. علی سلیمانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فیلتر کشور در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» از لغو ممنوعیت دوساله واردات فیلتر به کشور خبر داد؛ البته به شرطی که تنها فیلترهای اصلی با مشخص بودن مبدأ آنها از کارخانه‌های صاحب تکنولوژی و از کشورهای اروپایی، ژاپن و کره جنوبی، وارد کشور شوند. وی با اشاره به ممنوع بودن واردات هرگونه فیلتر به‌دلیل تولید مشابه در داخل طی طول دو سال گذشته گفت: «متاسفانه در زمان آزاد بودن واردات فیلتر به کشور، برخی سودجویان محصولات تقلبی را به نام کالاهای با کیفیت اروپایی و کره‌ای، از کشورهای ثالث وارد کشور می‌کردند و به نام کالای اصلی به فروش می‌رساندند. این اقدام ضمن لطمه‌زدن به صنایع داخلی، باعث شد واردات هرگونه فیلتر به کشور با تایید انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فیلتر کشور انجام شود و در صورتی این اقلام اجازه واردات به کشور را داشته باشند که نمونه داخلی آن تولید نشود. در این مدت هر واردکننده به این شرط امکان واردات را داشت که درخواستش توسط انجمن مذکور تایید شود. حال دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فیلتر کشور از فراهم شدن امکان واردات فیلترهای باکیفیت و اصلی اروپایی و کره‌ای به شرط خرید از کارخانه‌های مادر و از مبدأ کشورهای محل تولید فیلتر خبر داد و گفت: «این درخواست‌ها هنگام وصول در وزارت صمت، توسط انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فیلتر موردبررسی قرار می‌گیرد و در صورت صحت و نیاز داخلی تایید خواهد شد.» سلیمانی تاکید کرد: «هرگونه واردات فیلتر از مبدأ کشورهای متفرقه مانند امارات، چین و... همچنان ممنوع است.» وی تصریح کرد تمام تولیدکنندگان رسمی فیلتر در کشور موافق انجام این کار هستند، چراکه حضور محصولات باکیفیت و اصلی از خودروسازان معتبر دنیا باعث ایجاد رقابت و پیشرفت فیلترسازی کشور می شود. البته این موضوع نباید به‌گونه‌ای باشد که برخی تجار به سمت تولیدکننده‌های محصولات تقلبی در چین، امارت و... بروند و بازار را با این قبیل کالاها پر کنند. سلیمانی افزود: «کد تعرفه واردات شرکت‌های معتبر مشخص است و انجمن تنها در صورتی مجوز واردات خواهد داد که فیلتر اصلی و با اصالت باشد.»

هشدار نسبت به تولیدات زیرپله‌ای
سلیمانی نسبت‌به تولید فیلترهای به ظاهر خارجی با مجوز اتحادیه‌های غیرمرتبط نیز هشدار داد و گفت: «فریب ظاهر و بسته‌بندی شیک بعضی فیلترهای خودرو را که به عنوان محصول اصلی و جینیون‌پارت برای استفاده در خودروهای وارداتی به فروش می‌رسند، نخورید؛ همه آنها تقلبی بوده و در کارگاه‌های زیرپله‌ای یا کارگاه‌هایی که مجوز فعالیت خود را از اتحادیه‌های غیرمرتبط گرفته‌اند، تولید می‌شوند.» وی ادامه داد: «از دو سال گذشته تا امروز واردات هرگونه فیلتر خودروهای سبک و سنگین به کشور ممنوع است و واردات تنها با تاییدیه تولیدکنندگان معتبر فیلتر مبنی‌بر اینکه محصول موردنظر در کشور تولید نمی‌شود، انجام می گیرد.» وی تاکید کرد: «بر همین اساس هیچ محصول خارجی در بازار وجود ندارد و تمام محصولاتی که به عنوان فیلتر اصلی با بسته‌بندی خارجی در بازار عرضه می‌شوند، تقلبی و بی‌کیفیت هستند و در کارگاه‌های زیرپله‌ای و توسط تولیدکننده‌های متفرقه که مجوز فعالیت خود را از اتحادیه‌های غیرمرتبط گرفته‌اند، تولید می‌شوند.» این محصولات به‌گفته دبیر این انجمن می تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را به خودروها وارد کند. وی به تولید فیلتر سفید توسط برخی تولیدکنندگان نامعتبر برای افراد سودجو نیز اشاره کرد و گفت: «این فیلترها بدون نام و نشان و رنگ تولید می‌شوند و افراد سودجو با خرید این کالاهای ارزان نسبت به چاپ و یا رنگ‌آمیزی آن منطبق با برندی که قصد تقلب آن را دارند، اقدام می‌کنند.» سلیمانی احتمال واردات فیلتر اصلی قاچاق آن‌هم با قیمت‌های فعلی بازار را غیرممکن دانست و گفت: «براساس رصد بازار تمام این محصولات تقلبی و تولید داخل هستند و وارد کردن فیلتر اصلی با این قیمت‌ها حتی به صورت قاچاق نیز غیرقابل پذیرش است؛ چراکه با نرخ ارز فعلی، فیلترهای اصلی قاچاق‌شده باید به رقمی چندبرابر قیمت های فعلی بازار به فروش برسند.» وی مشکل اصلی صنعت فیلترسازی کشور را واحدهای تولیدی با مجوز اتحادیه های صنفی دانست و گفت: «براساس آمارهای موجود نزدیک به 500 واحد تولید فیلتر با مجوز اتحادیه‌های غیرمرتبط صنفی وجود دارد. به‌عنوان‌مثال در لیست واحدهای در حال فعالیت، تعداد زیادی واحد تولید فیلتر خودرو و فیلتر صنعتی به‌چشم می‌خورد که مجوز فعالیتشان توسط اتحادیه‌های صنفی مرتبط با خودرو صادر نشده است.» سلیمانی سهم بازار فیلترهای خارجی‌نما و تقلبی تولیدشده در کارگاه‌های زیرزمینی را تقریبا 30درصد مصرف بازار دانست و افزود: «تنها راه جلوگیری از بروز آسیب توسط محصولات بی‌کیفیت زیرپله‌ای، آگاه‌سازی مردم نسبت‌به این موضوع و تشویق آنها به عدم خرید محصولات به‌ظاهر خارجی است. ازسوی‌دیگر، سازمان ملی استاندارد نیز باید سختگیری بیشتری نسبت‌به این افراد و محصولاتشان داشته باشد تا آسیب کمتری به جان و اموال مردم برسد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =