خروج دود سیاه آن هم پس از کار کردن و به‌اصطلاح گرم شدن موتور، به‌خرابی یا نادرست کار کردن یکی از سنسورها مربوط می‌شود.

خودرو تیبا 2 دارم و حدود یک هفته است بعد از روشن کردن خودرو، پس از مدتی کار کردن و گرم شدن موتور، دود سیاهی از اگزوز آن خارج می‌شود. علاوه‌بر این در زمان استفاده از کولر در دورهای پایین، موتور خودرویم لرزش پیدا می‌کند. علت چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو»،خروج دود سیاه آن هم پس از کار کردن و به‌اصطلاح گرم شدن موتور، به‌خرابی یا نادرست کار کردن یکی از سنسورها مربوط می‌شود. به‌عبارت دیگر این مشکل تنها ناشی از خرابی سنسور دمای آب است و اگر این سنسور به‌درستی عمل نکند یا معیوب شده باشد، پس از گرم شدن موتور، دود سیاهی از اگزوز آن خارج می‌شود. بنابراین در این حالت باید دستگاه عیب‌یاب به ECU متصل شود و پس از پاک کردن خطای مربوطه، برای رفع مشکل سنسور دمای آب باید تعویض شود. اما در زمان وارد کردن بار اضافی همچون گرفتن کولر، اگر در دورهای پایین موتور خودرو لرزش داشته باشد، مشکل از عدم‌کنترل هوای لازم برای دور آرام موتور است. به‌بیان ساده‌تر استپر موتور قطعه‌ای مکاترونیکی است که در تنظیم دور آرام آن نقش بسیار مهمی دارد. این قطعه مکاترونیکی اگر به‌اصطلاح کثیف شده باشد، عملکرد درستی نخواهد داشت و بنابراین در روند کاری موتور (به‌ویژه در دورهای پایین) تاثیرگذار خواهد بود. با تمیز کردن این قطعه یا شست‌وشو دادن آن، این مشکل برطرف خواهد شد. اما این احتمال نیز وجود دارد که با توجه به‌کارکرد بالا، این قطعه معیوب شده یا عملکرد درستی نداشته باشد.
درچنین شرایطی برای رفع مشکل باید این قطعه بررسی و درصورت نیاز تعویض شود. همچنین باید بدانید اگر استپرموتور معیوب باشد، منجر به‌لرزش موتور می‌شود. بسیاری از مالکان خودرو برای کاهش هزینه نگهداری خودرویشان، درصدد شست‌وشوی این قطعه بر می‌آیند؛ اما اگر این قطعه معیوب باشد، سبب عدم‌کارکرد صحیح موتور می‌شود. براین اساس همواره کارشناسان توصیه می‌کنند استپرموتور تعویض شود. زیرا زمانی که این قطعه خراب می‌شود، دیگر شفت درون آن مانند قبل نمی‌تواند به‌خوبی کار کند و این مساله سبب تضعیف عملکرد موتور می‌شود. درنهایت شفت درون استپرموتوری که تازه خریداری می‌شود، به‌درستی کار کرده و عملکرد این قطعه الکترومکانیکی متناسب با شرایط کاری موتور خواهد بود و در زمان فعال شدن کولر خودرو، لرزشی برای موتور ایجاد نخواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =