بازار خودروهای وارداتی

سازمان امور مالیاتی از امکان تقسیط شش‌ماهه رقم مالیات تعیین‌شده برای مالکان خودروهای لوکس خبر داده است. بر اساس قوانین جدید، سازمان امور مالیاتی همچنین موظف به اخذ مالیات از خودروهای سواری و وانت‌پیکاپ‌های دوکابینی است که بالای یک‌میلیارد تومان ارزش داشته باشند.

به گزارش «اخبار خودرو»،سازمان امور مالیاتی از امکان تقسیط شش‌ماهه رقم مالیات تعیین‌شده برای مالکان خودروهای لوکس خبر داده است. بر اساس قوانین جدید، سازمان امور مالیاتی همچنین موظف به اخذ مالیات از خودروهای سواری و وانت‌پیکاپ‌های دوکابینی است که بالای یک‌میلیارد تومان ارزش داشته باشند. از آنجاکه مالیات هرسال در سال بعد از آن اخذ می‌شود، سازمان امور مالیاتی درحال اخذ مالیات خودروهای لوکس بابت سال گذشته است. در همین راستا؛ سیاوش غیبی‌پور، کارشناس ارشد امورمالیاتی و اقتصادی سازمان امور مالیاتی با بیان این‌که تقسیط بدهی مالکان خانه‌های خالی و خودروهای لوکس گره از مشکلات مؤدیان مالیاتی باز نخواهد کرد، به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «دلیل پیدایش دستورالعمل‌های اینچنینی رشد ناهمگون در عرصه‌های مختلف اقتصادی است.» وی در ادامه تصریح کرد: «همسان نبودن درآمد و شیوه تخصیص مالیات، اشکال ساختاری اقتصاد ماست؛ یعنی درآمد سرانه کشور یا همان تولید ناخالص ملی در سال‌های مختلف رشد داشته است، ولی درآمد مالیات رشد نداشته است.»
سازمان امور مالیاتی به مالکان خودروهای لوکس اعلام کرده است؛ مبلغ تعیین شده مالیاتی بابت دارایی‌های گران خود را می‌توانند طی ۶ ماه پرداخت کنند. به نظر شما این آیین‌نامه چه میزان در تحقق درآمد انتظاری سازمان امور مالیاتی موثر خواهد بود؟
این آیین‌نامه، مالیات سالانه خودروهای لوکس را معین کرده است، طبقه مصوبه هیات دولت میزان مالیات آن‌ها بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰ اخذ خواهد شد. اگر مجموع ارزش خودروهای یک خانوار بیش از یک‌میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات خودرو لوکس می‌شوند. به‌همین دلیل این آیین‌نامه شامل همه افراد جامعه نمی‌شود و قشر اجتماعی خاصی که درآمد بیش از طبقه متوسط دارند را می‌خواهد هدف قرار دهد.
اما متاسفانه اشکالاتی وجود دارد که به‌واسطه رشد بی‌سابقه نرخ تورم که طی چند سال اخیر بازار را دستخوش نوسانات کرده است، اجرای آیین‌نامه را با دشواری روبه‌رو می‌کند.

همان‌طور که مطرح شد، برخی از این خودروها که امروز با نرخ بیش ‌از یک‌میلیارد تومان در زمره خودروهای لوکس قرار گرفته‌اند، پیش ‌از این خودروهای غیرلوکس یا کار تلقی می‌شدند. مالیات‌ستانی از مالکان این خودروها به چه صورت خواهد بود؟
ارقام مالیات‌ستانی از خودروهای لوکس برای سال ۱۴۰۱ نیز مانند سال گذشته بوده و تغییر نکرده است. سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است با توجه به قیمت روز خودرو و تاریخ ساخت و واردات آن، مالیات خودروها را محاسبه کند. در بحث قوانین توجه به دو نکته ضروری است؛ اول این‌که اقدامات اولیه بسیاری از قوانین مالیاتی بسیار سخت است و دوم آن‌که قوانین جدید در این دو سه سال اخیر دردسرساز شده که آن هم به دلیل کلی، نامشخص و مبهم بودن قوانین است.

طبق آیین‌نامه سازمان امور مالیاتی، مهلت پرداخت مالیات تعیین‌شده حداکثر تا پایان بهمن ۱۴۰۱ است. درصورتی‌که مالکان خودروهای لوکس از پرداخت مالیات امتناع کنند، چه ابزارهای بازدارنده‌ای از سوی این سازمان در نظر گرفته شده است؟
ابزارهای متنوعی لازم نیست در نظر گرفته شود، در صورت عدم پرداخت مالیات، قطعا معامله این خودروها ممنوع خواهد شد.

باتوجه به اعتراض‌ برخی مالکان خودروهای لوکس در شیوه شناسایی و تعیین مالیات برای خودروهای دارای ارزش بیش‌از یک‌میلیارد تومان، آیا عدم پرداخت مالیات خودرو موجب ممنوعیت معامله تمام خودروهای یک خانوار خواهد شد؟
به هر میزان که درآمد زیاد شود، باید همان نسبت هم مالیات بیشتر شود و هر کشوری در این مسیر حرکت کند، در مسیر توسعه و بهینه حرکت کرده است و نتیجه آن بازتوزیع این درآمدها خواهد بود. مالیات سالانه خودروهای لوکس، به ازای هر دستگاه خودرو و جداگانه محاسبه می‌شود.

مالیات براساس تولید درآمد اشخاص و تولید ثروت تعیین می‌شود. درخصوص خودروهای لوکس آیا این اتفاق صورت پذیرفته است که سازمان امور مالیاتی قصد دارد از مالکان این خودروها مالیات بگیرد؟
ازرش امروز خودروهای لوکس ملاک عمل این سازمان است. البته که قوانین نواقصی دارند که باید به‌مرور زمان اصلاح شوند. اما مالیات چون درون‌زاست و نقدینگی ایجاد نمی‌کند و به نوسانات خارجی ارتباطی ندارد، درآمدی پایدار و قابل تکیه است. نکته بهینه مالیات از خانه‌های خالی، خودروهای لوکس این است که باید آن‌قدر مالیات بگیریم که به تولید آسیب نرسد و آن‌قدر مالیات بگیریم که تورم باثبات باشد. یعنی یک معادله سه‌وجهی شامل مالیات، تولید و سطح عمومی قیمت‌هاست.

با توجه به آن‌که سازمان امور مالیاتی طبق آیین‌نامه تقسیط بدهی خودروهای لوکس، پایان بهمن‌ماه 1401 را به عنوان آخرین مهلت پرداخت مالیات مشخص کرده است. آیا اگر مالکان وسایل نقلیه لوکس از پرداخت در موعد مقرر امتناع کنند، شامل قانون‌های فرار مالیاتی خواهند شد؟
فرارهای مالیاتی در دو بخش تعریف می‌شوند؛ فرار مالیاتی قانونی و فرار مالیاتی با معافیت‌های قانونی. درخصوص فرار مالیاتی قانونی یعنی یک منبع دیده‌نشده در قانون داریم که برایش خلأ قانونی وجود دارد؛ مثلا درآمد حاصل از خرید و فروش و واسطه‌گری خانه و خودرو. اما فرار مالیاتی با معافیت‌های قانونی زمانی صورت می‌گیرد که معافیت‌های مالیاتی در شرایط ویژه وضع می‌شود و افراد به دلایلی معافیت داشتند ولی از این معافیت، در شرایط مختلف بهره می‌گیرند؛ به‌عنوان‌مثال معافیت برای خانوارهایی که مالک چند خودرو هستند و ارزش آن‌ها در مجموع بیش‌ از یک‌میلیارد تومان می‌شود، اما این خانواده را افراد بالای 18سال تشکیل می‌دهند. اما گاه این معافیت استمرار می‌یابد و مورد بهره‌برداری سودجویان قرار میگیرد. این معافیت‌های پنهان در قوانین تبعیض ایجاد می‌کند. پس معافیت‌های قانونی نباید کلی و دائمی باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =