پارکینگ پایانه‌های مرزی

پارکینگ‌های خیابانی همان نقاط خط‌کشی‌شده در حاشیه خیابان‌ها هستند که محدوده پارک خودرو را مشخص می‌کنند. گرچه برخی معتقدند امنیت خودرو در این پارکینگ‌ها به دلیل نظارت راننده، بیشتر است اما بارها شاهد سرقت خودرو بوده‌ایم.

به گزارش «اخبار خودرو»،بسیاری از نقاط پرترافیک و شلوغ شهرهای بزرگ، با مشکل جای پارک خودرو روبه‌رو هستند. برای حل این مشکل در مناطق اداری، تجاری و تفریحی کلانشهرها پارکینگ‌های عمومی و خصوصی ساخته می‌شوند. بخشی از وظیفه تامین پارکینگ‌های شهری برعهده شهرداری‌هاست. در بسیاری از شهرها بخش خصوصی هم با سرمایه‌گذاری در این قسمت به کاهش بار ترافیکی با ساخت پارکینگ‌ کمک می‌کند. در ادامه گزارش به جزییات بیشتر در این‌باره می‌پردازیم.

چند نوع پارکینگ وجود دارد؟
پارکینگ‌های خیابانی همان نقاط خط‌کشی‌شده در حاشیه خیابان‌ها هستند که محدوده پارک خودرو را مشخص می‌کنند. گرچه برخی معتقدند امنیت خودرو در این پارکینگ‌ها به دلیل نظارت راننده، بیشتر است اما بارها شاهد سرقت خودرو بوده‌ایم. پارکینگ‌های خیابانی معمولا رایگان هستند اما در خیابان‌های شلوغ برای استفاده از این پارکینگ‌ها، پارکومتر تعبیه شده است. نوع دیگر، پارکینگ‌های سطحی هستند که معمولا در سطح شهر دیده می‌شوند و سقف ندارند. در فضای چندصدمتری این پارکینگ‌ها، خودروها کنار یکدیگر پارک می‌شوند. معمولا پارکینگ‌های سطحی، نگهبان دارند تا امنیت این مکان و خودروها تامین شود. این پارکینگ‌ها جزو رده‌های پایین و ارزان هستند. گونه‌دیگر، پارکینگ‌های بامی هستند که روی سقف ساختمان‌ها ساخته می‌شوند. گرچه این پارکینگ‌ها امنیت بسیار بالایی دارند اما تجهیزشان بسیار پرهزینه است. وزن تحمیل‌شده به سقف ساختمان‌هایی که پارکینگ بامی دارند، بسیار بالاست، به‌همین‌دلیل ایمنی تجهیزات به‌کاررفته در این پارکینگ‌ها اهمیت بسیار بالایی دارد. پارکینگ‌های چندطبقه از رایج‌ترین و پراستفاده‌ترین پارکینگ‌ها در کلانشهرها و مکان‌ها پرترافیک مانند مراکز اداری یا خرید هستند. معمولا هزینه ورودی این پارکینگ‌ها بالاست اما امنیتی که برای خودروها فراهم می‌کند، این هزینه را توجیه می‌کند. پارکینگ‌های مکانیزه یا پارکینگ‌های مکانیکی پیشرفته‌ترین پارکینگ‌های شهری به‌شمار می‌روند. در پایتخت این نوع پارکینگ البته به‌صورت بسیار محدود دیده می‌شود. فضای بسیار کمی که در این پارکینگ‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد، آن‌ها را مناسب فضای شهری امروزی می‌کند. اما ازآنجاکه هزینه نگهداری از پارکینگ‌های مکانیزه بسیار بالا بوده، نرخ ورودی آن‌ها نیز بیش از دیگر پارکینگ‌هاست.

قیمت‌گذاری پارکینگ‌ها برعهده کدام نهاد است؟
پارکینگ‌ها در جهان دارای استانداردهای ویژه‌ای هستند که رعایت کردن آنها الزامی است. البته حفظ این استانداردها هم به بهتر شدن کیفیت پارکینگ کمک می‌کند و هم باعث جذب مشتری می‌شود. معمولا پارکینگ شهرداری‌ها در سه سطح روباز، طبقاتی و مکانیزه طبقه‌بندی می‌شوند و نرخ استفاده از آن‌ها بر این اساس تعریف می‌شود. طبق اعلام اعضای شورای شهر تهران، نرخ ورودی و حق توقف وسایل‌نقلیه در پارکینگ‌های عمومی شهرداری در سال ۱۴۰۱ نسبت‌به سال ۱۴۰۰ افزایشی ۲۵‌درصدی داشته است. مالکیت پارکینگ‌های خصوصی معمولا دراختیار افراد حقیقی و حقوقی بوده و قیمت‌گذاری آن‌ها زیر نظر اتحادیه دارندگان اتو سرویس، تعمیرگاه، پارکینگ و کارواش خودرو تهران است. آخرین نرخ‌های اعلام‌شده اتحادیه دارندگان پارکینگ، مربوط به بهمن‌ماه ۱۴۰۰ است و به وانت و سواری تعلق دارد. به صورت کلی پارکینگ‌های شهری باتوجه به طبقه‌بندی و خدماتی که ارائه می‌دهند، هزینه دریافت می‌کنند. در این‌باره رئیس اتحادیه دارندگان اتوسرویس تعمیرگاه، پارکینگ و کارواش خودرو تهران با اشاره به فعالیت پارکینگ‌های خصوصی گفت: «نرخ تمام پارکینگ‌های خصوصی کاملا مشخص است. بنابراین اجازه ندارند بیشتر از سقف مجاز ورودی دریافت کنند.» این مقام مسئول ادامه داد: «نرخ پارکینگ‌های مختلف، جداگانه محاسبه می‌شود، به‌عنوان‌مثال نرخ فرودگاه‌ها جداست و هزینه‌ای که شهرداری دریافت می‌کند، متفاوت است. نرخ پارکینگ‌های خصوصی‌ در تمام شهر باید یکسان باشد، اگر پارکینگی مبلغی بیشتر از حد مشخص‌شده دریافت کند، با آن برخورد خواهد شد.» رئیس اتحادیه دارندگان اتوسرویس تعمیرگاه پارکینگ و کارواش خودرو تهران بیان کرد:«پارکینگ‌های شهرداری، زیر نظر شهرداری فعالیت می‌کنند. قیمت‌های جدید را اوایل اردیبهشت مشخص و لیست را به وزارت صمت ارسال کرده‌ایم. در صورت تایید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان آن را اعلام خواهیم کرد.»

چند نرخی بودن تعرفه پارکینگ‌های شخصی در مهران!
سیدمجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره هزینه پارکینگ‌های مرزی وابسته به شهرداری‌ها در ایام اربعین گفت: «هزینه این پارکینگ‌ها به ازای هر ۲۴ساعت، ۵هزار تومان و برای بخش خصوصی ۱۰هزار تومان تعیین شده است. اما با افزایش تردد زائران در این روزها، ضرورت پارک خودروها بیش‌از پیش به چشم می‌خورد، اما چندنرخی بودن تعرفه پارکینگ‌های شخصی در شهر مهران سرگردانی زائران را به‌دنبال داشته است.» فرماندار مهران نیز دستور پارک خودروها در مکان مشخص را تا زمان تهیه تعرفه صادر کرد. شفیعی از برخورد با پارکینگ‌دارانی که تعرفه مصوب را رعایت نکرده‌اند اشاره کرد و یادآور شد: «مبالغ اضافه اخذشده از زوار به آن‌ها بازگشت داده می‌شود و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.» همچنین معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور درباره وضعیت پارکینگ‌ها در مرز تاکید کرد: «مهم این است زائر جدیدی به پایانه‌های مرزی اضافه نشود و هیچ زائری به سمت مرز حرکت نکند. زیرا تمام پارکینگ‌های پایانه‌های مرزی پر شده‌اند و جایی برای پارک وسیله‌نقلیه شخصی ندارند.» در این زمینه رئیس پلیس راهور فراجا نیز با بیان اینکه ۸۰درصد ظرفیت پارکینگ‌های مرز مهران پر شده است، گفت: «در دو مرز مهران و شلمچه برای پذیرش خودروها در پارکینگ‌ها مشکلی نداریم و زائران با خیال راحت می‌توانند خودروهایشان را در پارکینگ‌ها بگذارند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =