کارت سوخت

برای پیگیری کارت‌سوختی که در جایگاه‌ها جا می‌ماند، صاحب کارت ابتدا باید با همراه داشتن کارت خودرو یا سند مالکیت به پلیس +۱۰ مراجعه و پرینت سوختگیری دریافت کند. در این برگه مشخصاتی از قبیل زمان و جایگاه سوختی که آخرین بار فرد از کارت سوختش استفاده کرده، ذکر شده است و از همه مهم‌تر شماره ۱۶ رقمی پشت کارت سوخت نیز در آن درج می‌شود

چندی قبل معاون وزیر نفت خبر داد سهمیه بنزین سه‌هزار تومانی در کارت‌سوخت‌های شخصی سراسر کشور از ۲۵۰ لیتر به ۱۵۰لیتر در ماه کاهش یافته است. جلیل سالاری تاکید کرد: «متوسط مصرف سوخت خودروهای داخلی 10لیتر به ازای پیمایش هر صد کیلومتر است که سهمیه 250‌لیتری بنزین سه‌هزار تومانی در کارت‌سوخت‌ خودروهای شخصی حجم بسیار بالایی بود. باتوجه به بازنگری که صورت گرفت، این میزان به 150 لیتر کاهش یافت.»

کاهش 100لیتری تاثیری بر مقدار سهمیه اصلی خودروهای شخصی ندارد

در همین زمینه مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: «کاهش 100لیتری اعتبار کارت‌سوخت‌های 3000تومانی، تاثیری بر مقدار سهمیه اصلی خودروهای شخصی ندارد.»

جلیل سالاری اظهار کرد: «درحال‌حاضر ۱۹میلیون خودرو سواری در کشور داریم و این خودروها سهمیه ۶۰ لیتری با قیمت هزار و ۵۰۰ تومان هستند که قابلیت ذخیره‌سازی تا ۹ ماه را دارد.»

وی افزود: «در کنار این سهمیه اصلی، یک اعتبار سوخت با ظرفیت ۲۵۰ لیتر هم برای کارت‌ خودروهای شخصی ایجاد کرده‌ایم که بین مردم به همان بنزین آزاد یا ۳هزارتومانی مشهور است و در صورت عدم استفاده، این اعتبار از بین می‌رود.»

سالاری ادامه داد: «از سال ۱۳۸۶ که نظام سهمیه‌بندی سوخت را اجرا کرده‌ایم این اعتبار متفاوت بوده و بسته به شرایط موجود تغییر کرده است. به‌عنوان‌مثال در برخی سال‌ها ۵۰۰لیتر و سال‌های دیگر ۳۰۰ لیتر بوده، اکنون با پایش سامانه هوشمند سوخت و داده‌هایی که جمع‌آوری کردیم، به این نتیجه رسیده‌ایم ظرفیت اعتبار بنزین با نرخ آزاد و ۳هزارتومانی را به ۱۵۰ لیتر برای هر کارت سوخت خودرو شخصی کاهش دهیم.»

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: «مردم توجه داشته باشند این تصمیم در حالی اتخاذ شده که در جایگاه‌های سوخت کشور، کارت جایگاه‌دار در دسترس است و مردم به‌راحتی می‌توانند سوخت موردنیاز خود را در جایگاه‌های سوخت دریافت کنند.»

جایگاه‌داران دخل و تصرفی در کاهش یا افزایش سهمیه بنزین ندارند

رئیس صنف جایگاه‌داران کشور در این باره گفت: کاهش یا افزایش سهمیه بنزین یا هر تغییر و محدودیتی در سامانه هوشمند سوخت ازسوی وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران اجرایی می‌شود و جایگاه‌داران دخل و تصرفی در این‌موارد ندارند.»

اسداله قلی‌زاده با اشاره به تغییرات اخیر سهمیه بنزین عنوان کرد: «با اوج‌گیری مصرف بنزین که در دهه‌های اخیر بی‌سابقه بوده و حتی برخی روزها تا ۳۰درصد افزایش را هم تجربه کرد، دولت طرح‌هایی را برای کنترل و مدیریت مصرف بررسی کرده است. شاید برخی تغییرات و محدودیت‌ها که با هدف کنترل مصرف اجرا می‌شوند، برای مردم مشکلات مقطعی ایجاد کنند اما جایگاه‌داران نیز از این بابت با معضلاتی روبه‌رو می‌شوند، ما تمام موارد را مشاهده می‌کنیم بلافاصله به مسئولان انعکاس می‌دهیم تا شرایط را بهبود ببخشیم. هر زمان که به‌عنوان اصلی ترین بخش توزیع که مواجهه مستقیم با مردم داریم، مورد مشورت دولت قرارگرفتیم، نتایج خوبی حاصل شد. معتقدیم بدون کسب نظر مجموعه صنفی جایگاه‌داران طرح‌ها معمولا به نتیجه مطلوب نمی‌رسند.»

وی ادامه داد: «در شرایط فعلی که مصرف بسیار چشمگیر است و رکوردها شکسته شده، به‌رغم اینکه در برخی موارد شرایط برای جایگاه‌ها سخت می‌شود اما با درک مشکلات و آگاهی از تلاش دولت در جهت کمک‌به مردم همکاری‌هایلازم را انجام می‌دهیم و همچنین اعلام می‌کنیم جایگاه‌داران، بخش خصوصی هستند و دخل‌وتصرفی در موضوع قیمت سوخت یا سهمیه‌ها ندارند.»

رئیس صنف جایگاه‌داران کشور ضمن ارزیابی و گزارش بازخوردها به‌دنبال این تغییرات گفت: «طی روزهای اخیر مراجعات و سوالات مردم از جایگاه‌داران در مورد تغییرات و محدودیت‌ سهمیه‌های بنزینی افزایش یافته است. ما سعی در راهنمایی ایشان داریم. البته درمجموع همکاری مردم خوب بوده و تجربه ثابت کرده مردم از شفافیت و صداقت استقبال می‌کنند بنابراین لازم است مسئولان در برابر مردم و بخش خصوصی نیز همین رویه را داشته باشند.»

کارت‌سوخت خود را در اختیار دیگران قرار ندهید!

رئیس صنف جایگاه‌های سوخت کشور در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» درباره چگونگی انجام مراحل اداری برای کارت‌سوخت‌های مفقودشده گفت: «برای پیگیری کارت‌سوختی که در جایگاه‌ها جا می‌ماند، صاحب کارت ابتدا باید با همراه داشتن کارت خودرو یا سند مالکیت به پلیس +۱۰ مراجعه و پرینت سوختگیری دریافت کند. در این برگه مشخصاتی از قبیل زمان و جایگاه سوختی که آخرین بار فرد از کارت سوختش استفاده کرده، ذکر شده است و از همه مهم‌تر شماره ۱۶ رقمی پشت کارت سوخت نیز در آن درج می‌شود.»

اسداله قلیزاده با اشاره به اینکه اغلب مردم برای رهگیری کارت‌سوخت‌های جامانده در جایگاه‌ها به‌صورت سنتی عمل می‌کنند و همین‌موضوع باعث طولانی شدن امور می‌شود، ادامه داد: «بهتر است مراجعه به جایگاه‌ها در وقت اداری انجام شود. همکاران ما در سراسر کشور طبق لیست کارت‌های جامانده در جایگاه و برگه سوختگیری پلیس + ۱۰، همکاری لازم برای بازگرداندن کارت‌سوخت به مالک خودرو را انجام می‌دهند. لازم است هنگام مراجعه اسناد هویتی مانند کارت ملی و اسناد خودرو همراه مالک باشد.»

رئیس صنف جایگاه‌های سوخت کشور تاکید کرد: «بهترین زمان برای رهگیری کارت‌سوخت‌ جامانده در جایگاه تا ۷۲ ساعت بعد از سوختگیری است. درصورتی‌که افراد با ترتیب فوق‌الذکر به دفاتر مراجعه کنند، راهنمایی لازم انجام خواهد شد. همچنین با تلاش‌های مسئولان امر، زمان صدور کارت‌سوخت‌های جدید و المثنی در حال کاهش است و تا زمان صدور کارت جدید سهمیه خودروهای شخصی در کارت حفظ می‌شود.»

اسداله قلی‌زاده در انتها توصیه کرد: «در سال‌های متمادی اطلاعیه‌های فراوانی در این مورد منتشر شده و رسانه‌ها نیز در اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی تلاش کرده‌اند. اما توصیه می‌شود مردم حتما برای کارت‌سوخت خود رمز بگذارند، کارت سوخت خود را در اختیار افراد دیگر قرار ندهند چراکه جرایم سوءاستفاده از کارت‌سوخت متوجه صاحب کارت خواهد بود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =