۱۲رنـگ پـژو ۲۰۷

مدیرعامل ایران‌خودرو با حضور در مرکز تحقیقات، طراحی و تکوین محصول این گروه صنعتی، از رنگ‌های جدید پژو۲۰۷ بازدید کرد

زندگی شهری امروزی، پرسرعت و مکانیکی است. در این زندگی که هیاهوی تکنولوژی جای نشاط طبیعت را گرفته، برخی شهرهای ما چنان خالی از رنگ هستند که گویا گرد فراموشی و بی‌تفاوتی بر سر شهر پاشیده شده‌ است. در گذشته طبیعت بیشترین سهم ایجاد تنوع رنگی در شهرها را به دوش می‌کشید و حالا باید رنگ را به نوعی به شهرها تزریق کرد. گرچه نقاشی‌های دیواری، المان‌های شهری و حتی مجسمه‌ها می‌توانند با افزایش تنوع رنگی، روحی تازه به شهر بدمند؛ اما خودروها که امروز بیشترین سهم تردد را در خیابان‌ها دارند نیز سهم قابل توجهی در رنگ بخشیدن به شهر و خاطرات شهرنشینان ایفا می‌کنند.

در ایران اما به علت آن‌که خودرو سواری از حالت یک کالای صرفا مصرفی درآمده و به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده، مهم‌ترین معیار انتخاب رنگ آن نیز مقبولیت آن هنگام فروش است، نه رنگ ایده‌آل و دلخواه مبتنی بر سلیقه شخصی. تاجایی‌که استفاده از رنگ‌های متنوع در خودروسازی‌ها نیز به فراموشی سپرده شده و رنگ اغلب خودروهایی که در کشور عرضه می‌شوند، سفید و مشکی است و حتی رنگ‌های معدود دیگر مانند نقره‌ای، خاکستری و نوک‌مدادی نیز در طیف میانی دو رنگی سفید و مشک قرار می‌گیرند. حال اما درپی تلاش‌هایی که برای تغییر این فرهنگ انجام شده و عرضه خودروهای دو رنگ براساس نیاز بازار، ایران‌خودرو برای اولین‌بار از پژو۲۰۷ در رنگ‌های جدید رونمایی کرد.

۱۲ رنگ جدید در پالت رنگی ایران‌خودرو

شرکت ایران‌خودرو برای نخستین‌بار از پژو۲۰۷ در طیف متنوعی از رنگ‌های جدید رونمایی کرد. به نظر می‌رسد این رنگ‌ها پس از برگزاری یک کلینیک برای مشتریان این خودروساز و با سنجش این شاخص که کدامیک با استقبال بیشتری مواجه می‌شوند، به پالت رنگی محصولات شرکت اضافه خواهند شد.

از آن‌جا که استفاده از رنگ‌های خاص برای خودرو نیازمند مواد گران‌تر و تکنولوژی بالاتر است، طبیعتا قیمت نهایی خودروهای رنگی بیش از خودروهای سفید و مشکی خواهد بود. اما استقبال از رنگ‌های متنوع در سگمنت‌های بالاتر بازار و تردد خودروهای رنگی در خیابان‌ها، مشتریان سگمنت‌های پایین‌تر را نیز به خرید خودرو با رنگ‌های متفاوت ترغیب کرده است. از سوی دیگر، تنوع رنگ یک محصول، باعث جذابیت هرچه بیشتر آن می‌شود.

از این رو، مشتریان حاضرند برای داشتن یک رنگ خاص هزینه بیشتری بپردازند. اما همواره عامل بازدارنده‌ دیگری نیز برای خرید خودروهای رنگی وجود داشته و آن طولانی‌تری بودن زمان تحویل این خودروها بوده است. برای رفع این عامل بازدارنده، ایران‌خودرو تلاش کرده با تامین مواد خاص و بومی‌سازی فناوری‌های رنگ خودرو، ضمن گستردگی طیف رنگ‌بندی محصولات، زمان لازم برای آماده‌سازی و تحویل خودروهای رنگی را هرچه کوتاه‌تر کند تا مشتریان علاقه‌مند به رنگ‌های متفاوت، دغدغه کمتری از این لحاظ داشته باشند.

بازدید مدیرعامل ایران‌خودرو از رنگ‌بندی جدید محصول

مهدی خطیبی؛ مدیرعامل ایران‌خودرو و هیات همراه سه‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ در مرکز معاونت تحقیقات، طراحی و تکوین محصول این گروه صنعتی، از رنگ‌های جدید محصول پژو۲۰۷ بازدید کردند. طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، به منظور تنوع‌بخشی به رنگ محصول، پژو ۲۰۷ به رنگ‌های مشکی آبنوس،‌ آبی‌رویال، آبی‌کبود، مسی، سبز و... در این طرح عرضه شده است.

فرایند رنگ‌آمیزی خودروها به‌طور معمول یکی از بخش‌های مهم تولید یک خودرو است و شرکت‌ها برای انجام این امر نیازمند به تیراژ گسترده تولید با استفاده از تمام ظرفیت هستند.

با توجه به پیچیدگی در فرایند تولید رنگ و همچنین رنگ‌آمیزی خودرو، ایجاد تنوع در رنگ‌ها از مسائلی است که نیازمند کار فنی و مهندسی بوده و درحال‌حاضر شرکت ایران خودرو با توجه به اهمیت این موضوع در تلاش است که این مهم را در محصولات تولیدی خود مورد توجه بیشتری قرار دهد.

رنگ‌ های محبوب خودرو

بنا بر مطالعات و گزارش‌های جهانی، رنگ سفید همچنان محبوب‌ترین رنگ بین خریداران خودرو است؛ تقریبا ۳۵ درصد از خریداران خودروهای جدید، رنگ سفید را انتخاب می‌کنند. این رنگ خاک‌گرفتگی‌های خفیف و خوردگی‌های جزئی بدنه خودرو را نیز بازتاب نمی‌دهد. رنگ مشکی از رنگ‌های پرطرفدار بین علاقه‌مندان به خودرو است؛ گرچه مشکی برخلاف سفید، کمترین خاک را روی بدنه خودرو نمایان می‌کند، اما خط و خش روی بدنه را کمتر بازتاب می‌دهد.

رنگ‌های خاکستری و نقره‌ای هم علاقه‌مندان زیادی دارند، به‌ویژه رنگ نقره‌ای؛ زیرا احتمال بروز تصادف در خودروهای نقره‌ای‌رنگ به دلیل بازتاب خوب نور، پایین‌تر است. علاوه‌بر این، رنگ‌های سفید، زرد و آبی روشن در تاریکی بهتر دیده می‌شوند و بدین ترتیب؛ احتمال تصادف رانندگی را پایین می‌آورند. در مقابل رنگ‌هایی مانند مشکی، آبی تیره و خاکستری قابلیت دید کمتری در شب دارند و احتمال تصادف با خودروهایی با این رنگ‌ها بیشتر است. به‌طورکلی، رنگ سفید ایمن‌ترین و رنگ مشکی پرخطرترین رنگ از نظر احتمال تصادف رانندگی در شب است.

تغییر سلیقه مشتریان داخلی در سال‌های اخیر

در سال‌های اخیر نه‌تنها خریداران به خودروهای دورنگ تمایل پیدا کرده‌اند، بلکه ترجیح می‌دهند با استفاده از روکش‌های مات، دورنگ و... تنوع بیشتری به ظاهر خودرو خود بدهند. ازسوی‌دیگر، رنگ‌های آبی مایل به خاکستری و سبز هم به طیف رنگ‌های پرطرفدار بین خودروبازان افزوده شده است.

بیشترین تنوع رنگ در خودروهای اسپرت دیده می‌شود. یعنی هرچه خودرو اسپرت‌تر باشد، احتمالا رنگ‌های عجیب و غیرمتعارف‌تری هم خواهند داشت. رنگ‌های قرمز، آبی و نارنجی بیشترین انتخاب صاحبان خودروهای اسپرت هستند.

بر این اساس، یکی از نتایج بزرگ این طرح گروه صنعتی ایران‌خودرو برای تنوع‌بخشی گسترده به رنگ‌بندی محصولات، ایجاد شادابی در جامعه است. چراکه یکنواختی رنگ خودروها نشانه خوبی از نشاط جمعی نیست و روحیه اجتماعی را پایین می‌آورد. اما در مقابل؛ چشم انسان با دیدن طیف متنوعی از رنگ‌ها ناخودآگاه حس خوبی را به مغز منتقل می‌کند و این موضوع در تغییر چهره معابر شهری و جاده‌ای کشور بی‌تاثیر نخواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =