کیا ریو پنج‌در

کیا اپتیما مدل 2010 است که یک سدان سایز متوسط است و دیگری کیا ریو 5 در مدل 2016 است که در کلاس هاچ‌بک‌های سایز کوچک قرار می‌گیرد. از نظر فنی اپیتما و ریو فاصله بسیار زیادی با هم دارند؛ اما اختلاف سنی 6 ساله میان آن‌ها سبب شده است اکنون رو در روی هم در یک محدوده‌قیمت مشترک قرار گیرند.

به گزارش «اخبار خودرو»،همواره در بخش «شاخ‌به‌شاخ» روزنامه «دنیای‌خودرو» بازه قیمتی مشترک را به‌عنوان تنها وجه اشتراک برای مقایسه دو مدل خودرو مد نظر قرار داده‌ایم و همین امر سبب شده است از نظر فنی خودروهایی کاملا متفاوت با هم را با یکدیگر مقایسه و بررسی کنیم. امروز هم با دو مدل خودرو از دو دنیای کاملا متفاوت طرفیم که بینشان وجه اشترکی به‌جز داشتن پلت‌فرم دیفرانسیل‌جلو، گیربکس اتوماتیک و موتور بنزین‌سوز اتمسفریک وجود ندارد. البته به‌شرطی که داشتن 4 چرخ و 4 در برای سوار و پیاده شدن را ویژگی مشترک به‌حساب نیاوریم! این روزها درمحدوده‌قیمت 600 تا 800 میلیون‌تومان شما دو خودرو کاملا متفاوت از برند کیا را می‌توانید خریداری کنید. گزینه اول کیا اپتیما مدل 2010 است که یک سدان سایز متوسط است و دیگری کیا ریو 5 در مدل 2016 است که در کلاس هاچ‌بک‌های سایز کوچک قرار می‌گیرد. از نظر فنی اپیتما و ریو فاصله بسیار زیادی با هم دارند؛ اما اختلاف سنی 6 ساله میان آن‌ها سبب شده است اکنون رو در روی هم در یک محدوده‌قیمت مشترک قرار گیرند.

مقایسه کیا ریو پنج‌در، با کیا اپتیما کارکرده در محدوده 700 میلیون‌تومان

در آستانه هزاره سوم
اپتیما و ریو هر دو در آستانه هزاره سوم توسط کمپانی کیا رونمایی شدند. ابتدا ریو در سال 1999 معرفی شد و یک سال بعد، یعنی در سال 2000 شاهد پرده‌برداری از چهره نخستین اپیتما بودیم. در نسل اول ریو خبری از نسخه هاچ‌بک نبود و این خودرو سایز کوچک تنها در دو مدل سدان و استیشن تولید شد.
در سال 2005 وقتی نسل دوم ریو معرفی شد، نسخه هاچ‌بک 5 در جای نسخه استیشن را گرفت و نسخه هاچ‌بک 3 در هم 6 سال بعد در نسل سوم به‌جمع مدل‌های ریو پیوست. از سال 2016 تاکنون نسل چهارم این خودرو به‌عنوان نسل فعلی روی خط تولید قرار داشته و در دو نسخه سدان و هاچ‌بک 5 در به بازار جهانی عرضه می‌شود. حضور ریو در بازار ایران به‌همان نسل اول باز می‌گردد. نسخه سدان از نخستین نسل ریو به‌صورت مونتاژ در کشورمان عرضه شد و چندسالی خبر از ریو در ایران نبود تا این‌که بعد از مدت‌ها غیبت، نسل سوم آن در دو نسخه سدان و هاچ‌بک 5 در و به‌صورت وارداتی به‌بازار کشورمان بازگشت.
ریویی که در این نوشتار به‌آن می‌پردازیم، نسخه هاچ‌بک 5 در از نسل سوم است و یک سال از عرضه ریو به‌بازار نگذشته بود که کیا محصول جدید دیگری را این بار با نام اپتیما و در کلاس خودروهای سایز متوسط به‌بازار عرضه کرد.
نسل اول اپتیما تا سال 2005 فقط در کلاس سدان تولید شد و سپس جای خود را به‌نسل دوم داد. نسل‌های دوم و سوم اپتیما نیز همچون نسل نخست به‌مدت 5 سال و فقط در کلاس سدان تولید شدند. در سال 2015 کیا اقدام به‌معرفی نسل چهارم اپتیما کرد و برای نخستین‌بار در این نسل شاهد تولید نسخه استیشن بودیم که در کنار نسخه سدان عرضه شد. در همین نسل، کیا یک کانسپت 4 در کانورتیبــل از اپتیما را هم به‌نمایش درآورد؛ اما هرگز به‌مرحله تولید نرسید. عمر نسخه استیشن اپتیما بسیار کوتاه بود و با پایان تولید نسل چهارم در سال 2020 تولید آن به‌سر رسید.
در حال حاضر نسل پنجم اپتیما فقط در کلاس سدان به‌بازار جهانی عرضه می‌شود. حضور رسمی اپتیما در بازار خودرویی ایران از فیس‌لیفت نسل دوم آغاز شد و تا نسخه سدان نسل چهارم ادامه داشت. اپتیما مورد نظر ما در این نوشتار نیز متعلق به‌همان نسل دوم است.

قدیمی و با ابهت یا جدید و جذاب؟
با توجه به این‌که اختلاف میان اپیتما و ریو از نظر طراحی، ابعاد و کلاس خودرویی بسیار زیاد است، شاید همین بخش از نوشتار نقش تعیین کننده‌ای برای خریداران داشته باشد. اپتیما با توجه به‌این‌که در کلاس سدان‌های متوسط قرار می‌گیرد، فضای کافی برای 4 سرنشین را داشته و می‌تواند همراه خوبی برای مسافرت‌های بین شهری طولانی هم باشد. اما در مقابل ریو یک هاچ‌بک سایز کوچک بوده که بیشتر به‌درد مسافرت‌های کوتاه داخلی شهری به‌خصوص در شهرهای بزرگ می‌خورد. جالب است بدانید اپتیما از نظر طول 805 میلی‌متر درازتر از ریو بوده که اختلاف بسیار زیادی به‌حساب می‌آید. از نظر عرض و ارتفاع نیز اپتیما به‌ترتیب 140 و 10 میلی‌متر بزرگ‌تر است. اما از نظر طراحی باید شرایط ریو را بهتر دانست. طراحی این خودرو به‌مراتب جدیدتر از اپتیما بوده و هنوز هم می‌توان به‌عنوان یک هاچ‌بک جذاب و جوان‌پسند روی آن حساب کرد. اما چهره اپتیما حسابی قدیمی شده و درعین حال همچنان ابهت خود را به‌دلیل داشتن ابعاد بزرگ حفظ کرده است. در بخش طراحی کابین هم وضعیت هر دو خودرو تقریبا مشابه هم بوده و هر دو دارای داشبوردی قدیمی و نه‌چندان جذاب هستند.

آپشن‌های ریو بیشتر است یا اپتیما؟
کاملا مشخص است که یک خودرو سایز متوسط از امکانات بیشتری نسبت به‌یک خودرو سایز کوچک برخوردار است؛ اما اختلاف سنی 6 ساله میان اپتیما و ریو سبب شده است تفاوت میان سطح امکانات این دو خودرو چندان زیاد نباشد.
ریو 5 در، در ایران با امکاناتی همچون کروزکنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، سنسور عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل، دی‌لایت، اتولایت، چراغ مه‌شکن جلو، چراغ‌جلو هالوژن، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی برقی با تنظیم موقعیت 2 حالته، روکش چرم، دکمه‌های کنترلی، گرمکن و حساس به‌سرعت، سیستم صوتی مجهز به‌اسپیکرهای جلو، عقب و هندزفری، قابلیت پشتیبانی از USB، CD، MP3، iPod و AUX، بلوتوث، نمایشگر کریستالی داشبورد، نمایشگر دایره‌ای صفحه‌کیلومتر، مجموع ایربگ‌ها 6 عدد، پشت‌سری فعال، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتوماتیک، کول‌باکس، صندلی‌ راننده و سرنشین جلو با تنظیم دستی، صندلی عقب تاشو دوتکه، گرمکن صندلی جلو، روکش صندلی، چرم و پارچه، ایزوفیکس صندلی، آینه جانبی تاشو برقی، آینه جانبی با تنظیم برقی، سانروف و ... به‌فروش رسیده و اپتیما نسل دوم هم 12 سال پیش با آپشن‌هایی همچون کروزکنترل، کنترل کشش و پایداری، سنسور عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل و کمکی، اتولایت، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی برقی با تنظیم موقعیت 4 حالته، روکش چرم، دکمه‌های کنترلی و حساس به‌سرعت، سیستم صوتی اینفینیتی با 6 اسپیکر، آمپلی‌فایر و چنجر 6 تایی، مانیتور 4.3 اینچی، قابلیت پشتیبانی از USB، CD، MP3، iPod و AUX، نمایشگر دنده‌عقب در آینه، مجموع ایربگ‌ها 6 عدد، پشت‌سری فعال، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتوماتیک، صندلی‌ راننده 8 حالته برقی با تنظیم برقی گودی کمر، صندلی سرنشین جلو 4 حالته برقی، صندلی عقب تاشو دوتکه، گرمکن صندلی جلو، روکش صندلی چرم، ایزوفیکس صندلی، تریم آلومینیومی، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو با تنظیم برقی و گرمکن، سانروف، پرده عقب و ... برای ایرانی‌ها عرضه شده است.
وقتی اختلاف به اوج می‌رسد
در بخش طراحی خودرو گفتیم که ریو جذاب‌تر از اپتیما بوده و یک خودرو جوان‌پسند محسوب می‌شود. اما هیچ جوان علاقه‌مند به‌خودرویی، شتاب کند و بالای 10 ثانیه را دوست ندارد. این درحالی است که اپتیما با شتاب 8.9 ثانیه‌ای 3.6 ثانیه زودتر از ریو به‌سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و بنابراین از نظر فنی اگر بخواهیم تصمیم بگیریم باید گفت اپتیما خودرو جوان‌پسندی است، نه ریو.
موتور 6 سیلندر اپتیما نزدیک به دو برابر موتور 4 سیلندر ریو حجم دارد و قدرت و گشتاور تولیدی آن نیز به‌ترتیب 84 اسب‌بخار و 112 نیوتون‌متر بیشتر از آن است. البته طبیعی است که مصرف سوخت اپتیما هم بیشتر از ریو باشد و باید گفت این سدان کره‌ای حدود 53 درصد بیشتر از ریو بنزین می‌سوزاند.
از دیگر نقاط ضعف مهم اپتیما در برابر ریو، کارکرد بالای آن است. اما درنهایت باید گفت نه اپتیما 12 ساله با طراحی قدیمی جوان‌پسند است و نه ریو توانسته نیاز جوانان را برآورده کند. بنابراین بهتر است جوانان علاقه‌مند به‌خودرو، این دو محصول از کیا را برای خرید انتخاب نکنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =