سرقت خودرو

به‌خاطر داشته باشیم سرقت خودرو ممکن است مالک را وارد چرخه طولانی پیگیری مراحل اداری کند؛ به همین‌دلیل لازم است قبل از سرقت خودرو این سوال را از خودمان بپرسیم که چگونه می‌توانیم از این موضوع جلوگیری کنیم

سرقت یا کلاهبرداری در زمینه خریدوفروش خودرو روزبه‌روز بیشتر می‌شود. دلیل آن هم ساده است؛ افراد سودجو همیشه در کمین هستند تا از هر روش نادرستی سرمایه خود را بیشتر کنند. اما در زمینه خودرو، سارقان یا کلاهبرداران، روش‌هایی را اجرا می‌کنند که شاید تا قبل از آن به فکر کمتر کسی رسیده باشد.

ترفندهای سارقان خودرو را جدی بگیرید

یکی از شیوه‌های رایج و البته جدید کلاهبرداری، نقش بازی کردن کلاهبرداران است. آنها با این شیوه تلاش می‌کنند اموال مردم را به سرقت ببرند.در این باره رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ اظهار کرد: «با وقوع یک فقره سرقت خودرو در یکی از مراکز تشخیص رنگ در محله ستارخان موضوع رسیدگی به این پرونده در دستور کار تیمی زبده از کارآگاهان پایگاه دوم پلیس آگاهی قرار گرفت.»

سرهنگ کارآگاه علی ولی‌پورگودرزی افزود: «با تحقیقات میدانی و پیوسته کارآگاهان پایگاه‌دوم پلیس آگاهی مشخص شد، سارق پس از شناسایی مالباخته در یکی از سایت‌های خرید و فروش اینترنتی برای مشاهده خودرو با وی در یکی از مراکز تشخیص رنگ قرار گذاشته است.»

وی ادامه داد: «ازسوی‌دیگر بررسی‌ها نشان دادند سارق پس از مواجهه با مالباخته در مرکز تشخیص رنگ با سوءاستفاده از ازدحام جمعیت اقدام به سرقت وسیله ‌نقلیه کرده و متواری شده است.»

سرهنگ کارآگاه ولی‌پورگودرزی تصریح کرد: «بنابر حساسیت موضوع، تیمی از کارآگاهان پایگاه‌دوم پلیس آگاهی وارد عمل شدند و با بهره‌گیری از شیوه‌های نوین کشف جرم، مخفیگاه متهم را با تلاش‌های شبانه‌روزی در استان البرز شناسایی و وی را دستگیر کردند.»

همچنین سرهنگ پیمان فتاحی درخصوص پیشگیری از سرقت خودرو گفت: «سارقان در بیشتر موارد در کمین خودروهایی می‌نشینند که صاحبان آن‌ها بدون رعایت نکات ایمنی، خودرویشان را پارک می‌کنند. سارقان نیز از این فرصت استفاده کرده و با شگردهای خاص خود لوازم داخل خودرو و در مواقعی خود خودرو را سرقت می کنند.»

وی افزود: «اکثر سرقت‌ها مربوط به خودروهایی است که فاقد سیستم ضدسرقت هستند، هرچه ضریب ایمنی خودرو افزایش یابد به همان میزان ضریب سرقت آن نیز کاهش خواهد یافت.»

بیمه بدنه می‌تواند خسارت‌های پیش‌بینی‌نشده را جبران کند

سرقت و کلاهبرداری خودرو همیشه شوک بزرگی به‌ مالک‌ خودرو وارد می‌کند، معضلی که شرکت‌های تولید خودرو و لوازم‌جانبی را وادار می‌کند همیشه به‌ دنبال ارائه آپشن‌های ‌ایمنی ‌جدید برای خودروها باشند تا بتوانند شانس سرقت خودرو را تا حد امکان کاهش‌ و آسودگی و ایمنی بیشتری را به خریداران خود هدیه دهند. اما گذشته از پیشرفت‌های صنعت خودرو و اضافه‌شدن آپشن‌های پیشگیرانه، سرقت همیشه در کمین خودروهای موجود در بازار است. در اغلب موارد پس از این اتفاق مالک خودرو نمی‌داند باید چه عکس‌العملی نشان‌دهد و برای پیگیری سرقت از کجا شروع کند.

در این خصوص ساعد قنبری، وکیل پایه‌یک دادگستری در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» گفت: «پس از سرقت خودرو، اولین اقدام مهم که البته طبق قانون نیز الزامی بوده، مراجعه به پلیس آگاهی، ثبت و اعلام سرقت خودرو و تشکیل پرونده شکایت است. همچنین افراد مالباخته می‌توانند از نرم‌افزار پلیس‌من هم استفاده کنند.»

او ادامه داد: «به‌خاطر داشته باشیم سرقت خودرو ممکن است مالک را وارد چرخه طولانی پیگیری مراحل اداری کند؛ به همین‌دلیل لازم است قبل از سرقت خودرو این سوال را از خودمان بپرسیم که چگونه می‌توانیم از این موضوع جلوگیری کنیم.»

او افزود: «‌چنانچه سرقت خودرو را به پلیس گزارش ندهید و اقدام به طرح شکایت نکنید، به دلیل اینکه شما مالک خودرو هستید، ممکن است این موضوع در آینده دردسرساز شده و شما محکوم به مجازات شوید.»

ساعد قنبری بیان کرد: «تصور کنید صاحب یک خودرو قراضه یا بسیار مدل پایین هستید و پس از سرقت آن، حوصله طرح شکایت دزدی و گزارش آن را نداشته‌اید. سارق خودرو هم مراتکب جرائمی با این خودرو شده و سپس دستگیر می‌شود. در این مرحله، شما به‌عنوان مالک خودرو تحت تعقیب کیفری قرار می‌گیرید. پس بهترین کار برای جلوگیری از چنین دردسرهایی، تماس با پلیس ١١٠ و تنظیم شکوائیه تحت‌عنوان سرقت خودرو است.»

این وکیل پایه‌یک دادگستری در انتها عنوان کرد: «با وجود تدابیر امنیتی که برای جلوگیری از سرقت خودرو به کار می‌برید اما ممکن است خودرویتان طعمه سارقان حرفه‌ای شود. دزدیده شدن خودرو یا قطعات آن در خیابان، سرقت خودرو با روش زورگیری و ... اتفاق‌هایی هستند که علاوه‌بر پیشگیری نیازمند دانستن راه‌حل‌هایی برای زمان بعد از اتفاق است. با توجه به مزایایی که بیمه بدنه برای بیمه‌گذاران دارد، تهیه بیمه بدنه می‌تواند گزینه مناسبی برای خودرو شما باشد تا پس‌از حوادثی از این دست خسارت‌های پیش‌بینی‌نشده را جبران کند.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =