ب‌ام‌و Z4

در این نوشتار قصد داریم این دو باواریایی اسپرت را به‌طور مختصر معرفی کنیم و سپس به‌مقایسه آن‌ها بپردازیم تا ببینیم در نهایت انتخاب 220i کوپه بهتر خواهد بود یا Z4 sDrive20i؟

به گزارش «اخبار خودرو»، برند ب‌ام‌و به‌عنوان یکی از بهترین سازندگان خودروهای اسپرت در جهان در بازار ایران نیز همچون دیگر کشورها، با ویژگی‌های اسپرتش معروف است. برهمین اساس تنوع مدل‌های اسپرت ب‌ام‌و زیاد بوده و حتی در بازاری همچون ایران که ممنوعیت‌های عجیب و غریب و فراوانی بر آن حاکم است و تنوع محدودی در انتخاب وجود دارد، باز هم می‌توان دو مدل اسپرت از ب‌ام‌و را در یک محدوده قیمتی مشترک پیدا کرد که انتخاب از میانشان سخت باشد. به‌عنوان مثال این روزها در محدوده 2 میلیارد و 500 تا 2 میلیارد و 800 میلیون‌تومان دو خودرو اسپرت دو در از ب‌ام‌و برای خرید پیش رویتان خواهد بود. اولی ب‌ام‌و 220i کوپه مدل 2016 و دیگری ب‌ام‌و Z4 sDrive20i مدل 2014 است. بی‌شک اگر درمورد این دو مدل ب‌ام‌و به‌قدر کافی تحقیق نکنید، انتخاب از میانشان کار بسیار دشواری خواهد بود. در این نوشتار قصد داریم این دو باواریایی اسپرت را به‌طور مختصر معرفی کنیم و سپس به‌مقایسه آن‌ها بپردازیم تا ببینیم در نهایت انتخاب 220i کوپه بهتر خواهد بود یا Z4 sDrive20i؟

مقایسه ب‌ام‌و سری 2 کوپه با ب‌ام‌و Z4 کارکرده در محدوده 2 میلیارد و 600 میلیون‌تومان


بچه لایپزیگ یا رگنسبورگ؟
220i کوپه یکی از مدل‌های سری 2 ب‌ام‌و بوده و Z4 sDrive20i هم خودرویی است از سری Z این کمپانی آلمانی. سری 2 که برای نخستین‌بار در سال 2014 معرفی شد، یکی از متنوع‌ترین سری‌های ب‌ام‌و به‌حساب می‌آید که مدل‌های مختلف اسپرت و خانوادگی همچون کوپه، کانورتیبل و اکتیوتورر و گرن‌تورر در کلاس مینی‌ون‌ها را شامل می‌شود. در سال 2020 نسل دوم سری 2 کم‌کم جایگزین نسل اول شد و تاکنون دو مدل اسپرت از آن در کلاس‌های کوپه و گرن‌کوپه معرفی شده است. حال 220i داستان ما از نوع کوپه و نسل اول سری 2 بوده که اکنون دیگر تولید آن متوقف شده است. این مدل از ب‌ام‌و فقط در کشور آلمان و تنها در خط تولید شهر لایپزیگ تولید و به‌بازار جهانی عرضه شده است. درمقابل Z4 sDrive20i قدمتی به‌مراتب بیشتر از 220i دارد. سری Z برای نخستین‌بار با تولید Z1 در سال 1989 ایجاد شد و از آن زمان تاکنون به‌مدل‌های رودستر و دو نفره ب‌ام‌و اختصاص دارد. Z4 معروف‌ترین مدل از این سری بوده که نسل اول آن در بازه زمانی 2002 تا 2008 در دو نسخه کوپه و رودستر عرضه شد. بعد از آن نسل دوم روی کار آمد که از سال 2009 تا 2016 فقط در کلاس رودستر تولید شد. Z4 مورد نظر ما در این نوشتار متعلق به‌همین نسل بوده که فقط و فقط در شهر رگنسبورگ تولید شد. از سال 2018 تاکنون هم سومین نسل Z4 همچون نسل دوم فقط در کلاس رودستر به‌فروش می‌رسد. حضور Z4 در ایران فقط محدود به‌نسل دوم آن بود و این نسل با موتورهای مختلفی از سال 2010 تا 2015 به‌فروش رسید. اما فرصت حضور برای سری 2 در ایران بسیار محدود بود و نسخه کوپه نسل اول آن فقط در بازه زمانی 2016 تا 2017 حضور در بازار کشورمان را تجربه کرد. البته باید به‌این نکته نیز اشاره کرد که نمونه‌های کانورتیبل و اکتیو تورر از این خودرو نیز در ایران به‌فروش رسیده است.

هر دو زیبا، هر دو جذاب!
با وجود این‌که Z4 مورد نظر 5 سال قبل از عرضه نخستین نسل سری 2 تولید شده و اکنون قدیمی‌تر از آن به‌حساب می‌آید، اما درخصوص طراحی این رودستر باید گفت سن تنها یک عدد است. چون طراحی شاهکار Z4 به‌قدری بی‌نقص و زیباست که وقتی در کنار سری 2 جوان‌تر قرار می‌گیرد، همچنان جذابیت‌های روز اول خود را به‌خوبی به‌رخ می‌کشد. از سوی دیگر Z4 یک رودستر است و فرم طراحی خاص این خودرو سبب شده حتی بیشتر از یک سری 2 کوپه دلبری کند. از سوی دیگر Z4 با تنوع رنگ بالاتر از سری 2 کوپه در ایران عرضه شده که از این حیث نیز کفه ترازو به‌نفع رودستر داستان ما سنگینی می‌کند. حتی وقتی وارد کابین این دو خودرو شوید، باز هم این طراحی منحصر به‌فرد داشبورد Z4 است که بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. کابین سری 2 کوپه به‌همان سبکی طراحی شده که اکثر خودروهای عرضه‌شده ب‌ام‌و در آن زمان از آن پیروی می‌کردند؛ اما طراحی Z4 متمایز با تمام مدل‌های ب‌ام‌و بوده و در نوع خود منحصر به‌فرد است. درنهایت باید به‌آخرین برگ برنده Z4 اشاره کرد که سقف فلزی متحرک آن است. با وجود این‌که سری 2 کانورتیبل هم با سقف متحرک (البته از نوع پارچه) در کشورمان عرضه شده، اما سری 2 هم‌قیمت با Z4 مورد نظر از نوع کوپه بوده و سقفش ثابت است. البته سری 2 کوپه هم بازنده مطلق نیست و باید گفت کابین این خودرو گنجایش 4 سرنشین را دارد که درمقابل کابین دو نفره Z4 یک برگ برنده مهم به‌حساب می‌آید. البته بهتر است نفر سوم و چهارمی که قصد دارند در ردیف دوم سری 2 بنشینند کودک و یا حداقل خیلی ریز جثه باشند؛ چراکه فضای کافی برای دو نفر بزرگسال با جثه نرمال وجود ندارد.

مقایسه ب‌ام‌و سری 2 کوپه با ب‌ام‌و Z4 کارکرده در محدوده 2 میلیارد و 600 میلیون‌تومان


آپشن اولویت اول نیست
با وجود این‌که آپشن و امکانات رفاهی نقش تعیین‌کننده‌ای در خودروهای معمولی، خانوادگی و لوکس دارد، اما کسی که به‌دنبال خرید یک خودرو اسپرت است بیشتر از این‌که به‌فهرست امکانات چشم بدوزد، مشخصات فنی خودرو را بررسی می‌کند. با این حال باید گفت از نظر امکانات، اختلاف زیادی میان سری 2 کوپه و Z4 نیست. Z4 در ایران مجهز به‌امکاناتی از قبیل کروزکنترل هوشمند، کنترل کشش و پایداری، رانندگی 3 حالته شامل کامفورت، اسپرت و اسپرت‌پلاس، سنسورهای جلو و عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل و کمکی، ترمز پارک برقی، بازیابی انرژی ترمز، کنترل ترمزها در پیچ، دی‌لایت، اتولایت، ارتفاع نور اتوماتیک، چراغ چرخشی، چراغ‌شور، چراغ جلو زنون، چراغ خوش‌آمدگویی، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی برقی با تنظیم موقعیت 4 حالته، روکش چرم، دکمه‌های کنترلی، پدال شیفتر و حساس به‌سرعت، سیستم صوتی با 12 اسپیکر، قابلیت تشخیص صدا و هندزفری، مانیتور 8.8 اینچی با کنترلر، قابلیت پشتیبانی از USB، CD، MP3، iPod و AUX، بلوتوث، نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان، قطب‌نما، مجموع ایربگ‌ها 6 عدد، محافظ واژگونی، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی‌ راننده 8 حالته برقی با تنظیم برقی گودی کمر و مموری، صندلی سرنشین جلو 8 حالته برقی با تنظیم برقی گودی کمر، روکش صندلی، چرم کانزاس، تریم آلومینیومی، دسترسی به‌صندوق از کابین، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو با تنظیم برقی و گرمکن، سقف هاردتاپ جمع‌شونده برقی و ... بوده و سری 2 کوپه هم با امکاناتی همچون کروزکنترل، کنترل ایستایی در سربالایی و سرعت در سرازیری، کنترل کشش و پایداری، رانندگی 4 حالته شامل اکو، کامفورت، اسپرت و اسپرت‌پلاس، سنسورهای جلو و عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، رادار تابلوخوان، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل و کمکی، بازیابی انرژی ترمز، کنترل ترمزها در پیچ، دی‌لایت، اتولایت، نوربالای اتوماتیک، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ چرخشی، چراغ‌شور، چراغ جلو زنون، چراغ بدرقه، نورپردازی داخلی، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی برقی با تنظیم موقعیت 4 حالته، روکش چرم، دکمه‌های کنترلی، پدال شیفتر و حساس به‌سرعت، سیستم صوتی هارمن کاردن با 7 اسپیکر های‌فای و هندزفری، مانیتور 6.5 اینچی با کنترلر، نویگیشن، دوربین عقب، قابلیت پشتیبانی از USB، CD، MP3، iPod و AUX، بلوتوث، نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان، مجموع ایربگ‌ها 6 عدد، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه با دریچه تهویه عقب، صندلی‌ راننده و سرنشین جلو 8 حالته دستی، صندلی تاشو عقب دوتکه، روکش‌صندلی چرم داکوتا، ایزوفیکس صندلی، خروجی 12 ولت، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو با تنظیم برقی و گرمکن، سانروف و ... در بازار کشورمان عرضه شده است.

مقایسه ب‌ام‌و سری 2 کوپه با ب‌ام‌و Z4 کارکرده در محدوده 2 میلیارد و 600 میلیون‌تومان

مقایسه ب‌ام‌و سری 2 کوپه با ب‌ام‌و Z4 کارکرده در محدوده 2 میلیارد و 600 میلیون‌تومان

Z4 sDrive20i سریع‌تر از 220i
با دقت در نام کامل این دو خودرو درمی‌یابیم که اسم آن‌ها به 20i ختم می‌شود و این یعنی در بخش فنی، این دو خودرو وجه اشتراک فراوانی با هم دارند. به‌عنوان مثال زیر کاپوت 220i و Z4 sDrive20i یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری توربو قرار دارد که بازدهی کاملا برابر دارد. نیروی تولیدی در هر دو خودرو به‌کمک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک به‌چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. اما به‌هر حال برخی تفاوت‌های آیرودینامیکی، فنی و ... وجود دارد که سبب می‌شود درنهایت Z4 از نظر شتاب 0.3 ثانیه سریع‌تر از سری 2 عمل کند و حداکثر سرعت آن نیز 5 کیلومتر بر ساعت بیشتر باشد. البته در مقابل سری 2 هم حدود 0.9 لیتر بنزین کمتری می‌سوزاند که در این مقیاس اختلاف قابل توجهی است. هر چند که هیچ خریدار خودرو اسپرتی به‌میزان مصرف سوخت خودرو مورد نظرش در زمان خرید اهمیتی نمی‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =