شاهین

حذف قرعه‌کشی، تسهیل فروش و تحویل به‌موقع خودرو از سوی سایپا به افزایش رضایت و اعتماد مشتریان انجامیده است

سرانجام پس از چند سال توقف عرضه خودروهای داخلی ایرانی (نه مونتاژی) به‌صورت اقساطی، طلسم تسهیلات‌دهی روی این خودروها با عرضه اقساطی خودرو شاهین شکست.

به گزارش «اخبار خودرو» ، بنا بر اعلام گروه خودروسازی سایپا، بخشنامه فروش اقساطی خودرو سایپا شاهین با تسهیلات ۷۰ و ۱۰۰میلیون تومانی و موعد تحویل دی و بهمن۱۴۰۱، از آخرین روز مهرماه فعال شده است.

در این طرح فروش اقساطی، متقاضیان قادر خواهند بود خودرو سایپا شاهین را با پیش‌پرداخت ۱۷۲میلیون و ۳۷۳هزار و ۵۰۰ تومان ثبت‌نام کنند. برای تسویه حساب نیز تسهیلات ۱۰۰میلیون تومانی با بازپرداخت ۲۴ماهه و یا ۷۰میلیون تومانی با بازپرداخت ۱۲ماهه در نظر گرفته شده است. تسهیلات ۱۰۰میلیون تومانی در قالب ۶ فقره چک ۴ماهه و تسهیلات ۷۰میلیون تومانی در قالب ۳ فقره چک ۴ماهه قابل بازپرداخت هستند. نرخ سود اما برای هر دو، ۲۱درصد اعلام شده و موعد تحویل خودروهای ثبت‌نامی نیز دی و بهمن ۱۴۰۱ خواهد بود.

اعلام حمایت وزارت صمت از حرکت سایپا

در همین راستا، مدیر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت با استقبال از طرح پیش‌فروش اقساطی شاهین گفت: «سال آینده زمینه‌های فروش لیزینگی اکثر تولیدات ۲ خودروساز داخلی فراهم خواهد شد.»

عبداله توکلی‌لاهیجانی با مقایسه فروش خودرو در سال جاری و سالی که گذشت، تصریح کرد: «سال گذشته برای فروش خودرو مردم صف می‌کشیدند. این در حالی است که امسال شاهد فروش قسطی خودروها هستیم و امسال برای فروش خودرو، تولیدکنندگان وام در نظر گرفته‌اند.»

وی افزود: «پس از این‌که ۵۰درصد از خودروها از فرآیند قرعه‌کشی خارج شدند، بدون تردید فروش قسطی تاثیر خود را در بازار می‌گذارد و باعث متعادل شدن آن خواهد شد.»

مدیر صنایع خودرو وزارت صمت با بیان این‌که افزایش تولید باعث شد سایپا به‌صورت کامل از فرآیند قرعه‌کشی حذف شود، ادامه داد: «تولید خودروهای کامل در کشور طی ۶ ماه نخست سال جاری ۲۸۸ درصد افزایش داشته است. چراکه جریان تولید در خودروسازان تثبیت و نظمی در حوزه تامین فراهم شده است و دیگر شاهد تولید خودروهای ناقص نیستیم و خودروهایی که به پارکینگ می‌رفتند، صفر شده‌اند.»

از حذف قرعه‌کشی تا فروش اقساطی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این باره گفت: «حذف قرعه‌کشی، تسهیل فروش و تحویل به‌موقع خودرو از سوی خودروسازی سایپا گام بسیار مثبتی در راستای جلب نظر مشتریان است و می‌تواند اعتماد و رضایت عمومی به این خودروسازی را بیشتر کند.»

اصغر سلیمی با اشاره به توفیقات خودروسازی سایپا در تولید خودرو در کشور بیان کرد: «فعالیت‌های پیش روی خودروسازی سایپا نویدبخش اقدامات موثر در تولید خودرو است و این خودروسازی می‌تواند با بهره‌گیری بیشتر از دانش فنی پیشرفت روزافزونی داشته باشد.»

این نماینده مجلس با اشاره به توجه این خودروسازی به تقاضاهای مردمی در زمینه فروش خودرو تاکید کرد: «حذف و از میان برداشتن مقوله قرعه‌کشی در زمینه فروش محصولات خودرویی این خودروسازی به‌نوعی موجب رضایت متقاضیان و مشتریان محصولات این خودروسازی شده است و آن‌طور که ما مطلع هستیم خودرو خریداری‌شده ظرف یک ماه تحویل داده می‌شود.»

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «کمیت و کیفیت در تولید خودروهای گروه سایپا نیز در مسیر افزایش قرار گرفته و روند مطلوبی را طی می‌کند.» سلیمی با بیان این‌که خودروسازی ساپیا روند روبه‌رشد را طی می‌کند، بیان کرد: «این خودروسازی دست به تولید خودروهای جدید زده است که ادامه این روند می تواند، تحول تازه‌ای را در این بخش رقم بزند.»

غلبه‌ بر مشکلات پیش روی صنعت خودرو

عملکرد سایپا در ۹ماه اخیر، گویای تحولات عظیم در این خودروسازی به‌ویژه رشد تولید در کنار افزایش کیفی است. مشکلات اقتصادی و تورم فزاینده متاثر از تحریم‌ها و همزمانی آن با شیوع کرونا در یکی دو سال اخیر، موجب شد تا صنعت خودرو کشور همچون دیگر بخش‌های اقتصادی کشور، گرفتار مشکلات و سختی‌های عدیده‌ای در جذب سرمایه، تولید، فروش و تحویل به‌موقع محصولات شود و همین امر نیز نارضایتی‌هایی را برای خریداران و متقاضیان خودرو به دنبال داشت.

در واقع اگرچه کمبود تراشه در سطح جهانی، کل خودروسازان دنیا را دچار کاهش در تولید و افزایش قیمت محصولات کرد، اما این مشکلات در کشور با اعمال تحریم‌ها، بسیار بیشتر از مشکلات دیگر خودروسازان بود.

خروج یک‌شبه شرکای خارجی از کشورمان و عدم پایبندی آن‌ها به تعهدات‌شان، نه تنها خودروسازان داخلی را در اجرای تعهد زمانی به خریداران دچار مشکل کرد، بلکه با خروج و حذف برخی از محصولات از خط تولید، به نارضایتی بسیاری از مشتریان انجامید. اما این تحریم‌های درعین‌حال موجب شد تا متخصصان داخلی با تکیه به منابع داخلی، توسعه تکنولوژی و همگام شدن با فناوری‌های روز دنیا به سمت خودکفایی در تولید رفته و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان به دنبال خلق، تولید و جایگزینی محصول بروند. این مهم در سایپا با طراحی، تولید و عرضه خودرو شاهین و طراحی و ساخت خودروهایی مانند آریا، سهند و اطلس متبلور شد.

سایپا به‌رغم شرایط سخت تحریم‌ها و پاندمی کرونا در ۹ماه اخیر، تحولاتی مثبت و قابل‌توجه را پشت سر گذاشته است. افزایش کیفیت محصولات، تمرکز بر تحقیق و توسعه، طراحی پیشرانه جدید، افزایش و رشد ۴۰درصدی تولید در ۹ماه اخیر و تاکید بر تولید محصول اقتصادی قابل‌دسترس برای عموم مردم، ازجمله اقداماتی بوده است که در دوره مدیریت محمدعلی تیموری در سایپا اجرا شده و اکنون به تکمیل تمامی خودروهای ناقص، پایان تعهدات معوق این خودروساز به مشتریانش، عبور مستقیم صد درصدی محصولات و تولید کامل محصولات از مردادماه ۱۴۰۱ انجامیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =