اتوبوس‌سازی

این روزها شرکت واحد اتوبوسرانی تلاش می‌کند از طریق نوسازی و اورهال (بازسازی اساسی)، جان تازه‌ای به ناوگان  فرسوده  مسافری ببخشد و آنها را اورهال و وارد خطوط کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،این روزها شرکت واحد اتوبوسرانی تلاش می‌کند از طریق نوسازی و اورهال (بازسازی اساسی)، جان تازه‌ای به ناوگان فرسوده مسافری ببخشد و آنها را اورهال و وارد خطوط کند. البته از اواسط مهرماه کار تعمیرات و بازسازی اساسی 500 دستگاه اتوبوس به پایان رسید. با این حال، شرکت‌های داخلی نیز باید بیش‌از پیش پای کار بیایند تا اتوبوس‌های موردنیاز تهران تامین شود درغیراین‌صورت سختی‌های واردات اتوبوس از یک‌سو و هزینه‌های تمام‌شده برای خرید اتوبوس وارداتی ازسوی‌دیگر، باعث می‌شوند روند نوسازی این ناوگان به کندی پیش رود. شرکت واحد اتوبوسرانی تهران برای آنکه پاسخگوی نیازهای خطوط اتوبوسرانی مختلف باشد، به‌دنبال راهکارهای جدیدی است و گویا پیشنهادهای تازه‌ای را روی میز گذاشته؛ یکی از این پیشنهادها، ورود تولیدکنندگان به عرصه بهره‌برداری است. بر این اساس، تولیدکنندگان تنها اتوبوس‌ها را پس از ساخت نمی‌فروشند بلکه آنها اتوبوس‌ها را تولید می‌کنند و در خدمت ناوگان حمل‌ونقل همگانی می‌گذارند و سپس به‌عنوان بهره‌بردار وارد عمل می‌شوند. به این ترتیب با یک ‌تیر دو نشان زده می‌شود؛ هم نیاز حمل‌ونقل همگانی تامین می‌شود و هم سازندگان در سال‌ها پیش رو، نه‌تنها می‌توانند هزینه ساخت اتوبوس‌ها را دریافت کنند، بلکه درآمد بیشتری هم کسب خواهند کرد.

3هزار دستگاه فعال در ناوگان اتوبوسرانی تهران
از ابتدای مهرماه، اتوبوسرانی تهران جان گرفته و احتمالا تا پایان سال ‌اقدامات مثبتی در حوزه حمل‌ونقل عمومی انجام می‌شود. با این وجود، اکنون بالغ‌بر 3هزار دستگاه ناوگان فعال در شهر تهران وجود دارد. البته اینکه اتوبوس‌های نو مورد نیاز به چرخه اضافه شوند، شاید در حرف آسان باشد؛ چراکه موانعی بر سر راه واردات و کمبودهای شدیدی هم در داخل دیده می‌شود. به ‌گفته مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تولیدات برخی خودروسازان داخلی از کیفیت قابل‌قبولی برخوردار نیستند. بهرام نکاحی در این باره گفت: «اتوبوس‌های نو خریداری ‌شده ‌ضریب توقف بیش‌از 50 درصد دارند که رقم بالایی به ‌حساب می‌آید.» او بهره‌وری شرکت اتوبوسرانی در شرایط فعلی را زیر 50درصد عنوان کرد و افزود: «در حوزه بهره‌برداری ازجمله در بحث تعداد راننده و ایستگاه هم چالش‌هایی داریم. فرسودگی امروز، متاثر از فقدان برنامه‌ریزی و پشتیبانی در بیش از یک دهه گذشته است. این فرسودگی تنها ‌شامل ناوگان نمی‌شود بلکه مواردی چون منابع و سرمایه‌های انسانی، امکانات نرم‌افزاری و... را هم در ‌برمی‌گیرد. هرچه در بخش سخت‌افزار مجهز و تکمیل باشیم، باز هم بخش نرم‌افزاری، نقش کلیدی و اساسی‌تری را ایفا می‌کند. برای مثال، یک دستگاه اتوبوس را به قیمت 10میلیارد تومان خریداری می‌کنیم، اما اگر در حوزه بهره‌وری راننده خوب انتخاب نکنیم، بهره‌وری نیز به همان میزان کاهش پیدا می‌کند. در موضوع تقویت ناوگان اتوبوسرانی هر دو بخش یعنی هم سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری را به موازات هم پیش می‌بریم. اخیرا شاهد بودم در یکی از خطوط، همزمان 3 اتوبوس در ایستگاه حاضر شدند! البته مشخص شد ترافیک باعث شده است تا این اتفاق بیفتد، اما در بخش نرم‌افزاری راننده می‌توانست شرایط را مدیریت کند؛ یعنی وقتی از دور متوجه می‌شود که یک اتوبوس در ایستگاه حضور دارد، باید هوشمندانه از اتوبوس جلویی فاصله بگیرد. این موارد نیاز به برنامه‌ریزی دارند. فقدان یک برنامه‌ریزی تخصصی در حوزه‌های مختلف، باعث کاهش راندمان و بروز مشکلاتی از این دست خواهند شد البته درحال اصلاح این موارد هستیم.» او درعین‌حال می‌گوید با تمام مشکلات موجود، به‌خاطر تاکید شهردار برای تخصیص بودجه و اعتبار، تا پایان سال اتفاقات خوبی برای اتوبوسرانی شهر تهران رقم می‌خورد.

افزوده شدن 700دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی
در این زمینه رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه حدود 12سال است هیچ اتوبوسی توسط شرکت‌های خودروسازی ساخته نشده است، افزود: «پس از اینکه اتوبوسی برای شهر تهران ساخته نشد، خودروسازان کارگاه‌هایی را که خط تولید اتوبوس داشتند، به سایر تولیدات خود اختصاص دادند، در واقع از 12سال پیش ساخت اتوبوس متوقف شده است.» مهدی چمران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در جلسه‌ای خودروسازان اعلام کردند طی 14ماه می‌توانند اتوبوس بسازند و در اختیار شهرداری‌ها قرار دهند، افزود: «خودروسازان باید برای ساخت اتوبوس قرارداد منعقدشده داشته باشند تا نسبت‌به ساخت اتوبوس‌ها اقدام کنند.» چمران با اشاره به برگزاری نمایشگاه حمل‌ونقل در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر آفتاب ادامه داد: «در این نمایشگاه حضور پیدا کردیم و از نزدیک اتوبوس‌هایی را که شرایط خوبی هم داشتند، دیدیم و احتمال می‌دهیم تا پایان سال، حدود 700 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه شود. البته در این رابطه توافقی با شرکت‌های خودروساز نشده است که آن‌ها قول این تعداد را بدهند، اما شرایط حاکی از آن است که احتمال دارد تا پایان سال حدود 700 دستگاه اتوبوس وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی شود.» وی با بیان اینکه هزینه احداث هر دستگاه اتوبوس چهار میلیارد تومان است، افزود: «وزیر کشور توجه ویژه‌ای به حوزه حمل‌ونقل عمومی شهرها به‌ویژه تهران دارند. اگر چه در بودجه سالانه برای موضوع اتوبوس منابعی پیش‌بینی نشده بود؛ اما وزیر کشور خارج از بودجه اقداماتی را در این حوزه انجام داد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =