مزدا3 هاچ‌بک

دو هاچ‌بک آسیایی که به‌صورت مونتاژشده در کشورمان به‌فروش رسیده اما از نظر فنی اختلاف بسیار زیادی با هم دارند و رقیب مستقیم یکدیگر به‌حساب نمی‌آیند، ولی درحال حاضر صرفا محدوده‌قیمت مشترک سبب شده است رو در روی هم قرار بگیرند.

به گزارش «اخبار خودرو»،در سال‌های گذشته برخی خودروهای خارجی به‌صورت مونتاژ در داخل کشور، به‌بازار خودرویی ایران عرضه شده‌اند. امروز در بخش «شاخ‌به‌شاخ» روزنامه «دنیای‌خودرو» با دو مدل از این خودروها سر و کار داریم. دو هاچ‌بک آسیایی که به‌صورت مونتاژشده در کشورمان به‌فروش رسیده اما از نظر فنی اختلاف بسیار زیادی با هم دارند و رقیب مستقیم یکدیگر به‌حساب نمی‌آیند، ولی درحال حاضر صرفا محدوده‌قیمت مشترک سبب شده است رو در روی هم قرار بگیرند. گزینه اول ما یک هاچ‌بک ژاپنی سایز کامپکت 12 ساله به‌نام مزدا 3 است که در برابر گزینه دوم که یک هاچ‌بک خیلی کوچک کره‌ای به‌نام هیوندای i10 با 5 سال سن است، قرار می‌گیرد. اختلاف سنی 7 ساله میان این دو هاچ‌بک، خبر از یک نسل فاصله میان آن‌ها دارد و از سوی دیگر این دو خودرو از نظر ابعاد و مشخصات فنی نیز هیچ وجه تشابهی با هم ندارند. تنها چیزی که سبب شده مزدا 3 در برابر هیوندای i10 قرار گیرد، این است که شما هم‌اکنون می‌توانید هر دو خودرو مورد نظر را در محدوده‌قیمت حدود 600 تا 700 میلیون‌تومان خریداری کنید. در ادامه، ضمن معرفی هر دو خودرو به‌مقایسه آن‌ها خواهیم پرداخت.

هاچ‌بک‌های قرن 21
مزدا 3 به‌عنوان یک خودرو سایز کامپکت برای نخستین‌بار در سال 2003 تولید شد. این خودرو در دو نسخه هاچ‌بک 5 در و سدان به‌فروش می‌رسید. در اصل مزدا 3 ادامه‌دهنده راه مزدا فامیلیا بود که از سال 1963 تا 2003 طی چند نسل، به‌بازار عرضه شده بود. خودرویی که نسل آخر آن را با نام 323 در ایران می‌شناسیم.
برنامه تولید مزدا 3 در طول نزدیک به 20 سال گذشته به‌طور منظم دنبال شده و در سال‌های 2008، 2013 و 2019 به‌ترتیب نسل‌های دوم تا چهارم آن نیز در همان دو نسخه سدان و هاچ‌بک 5 در عرضه شده است.
درحال حاضر نسل چهارم این خودرو روی خط‌تولید قرار دارد و اگر برنامه تولید آن به‌صورت منظم طی شود، پیش‌بینی می‌شود تا دو سال آینده جای خود را به‌نسل پنجم بدهد. در همان نسل نخست، پای مزدا 3 به‌بازار ایران هم باز شد. نسخه سدان از مزدا 3 نسل اول، از سال 2007 تا 2010 (یعنی تا یک سال بعد از تولید رسمی این خودرو در ژاپن) به‌مدت 3 سال در کشورمان مونتاژ و عرضه شد و در همان سال 2010 پس از پایان مونتاژ نسل اول، مونتاژ نسل دوم در دو نسخه سدان و هاچ‌بک در ایران آغاز شد.
مونتاژ مزدا 3 هاچ‌بک تا سال 2012 ادامه داشت؛ اما مونتاژ نسخه سدان آن تا 6 سال بعد از عرضه رسمی‌اش در ژاپن (یعنی تا سال 2019) درحال انجام بود. هیوندای در سال 2007 با هدف گسترش تنوع هاچ‌بک‌های خود، از محصول جدیدش با نام i10 رونمایی کرد. هیوندای i10 یک هاچ‌بک 5 در با ابعاد خیلی کوچک بود. پس از موفقیت این مدل، هیوندای تصمیم به‌معرفی نسل جدید این هاچ‌بک خیلی کوچک گرفت و در سال 2013 شاهد رونمایی از نسل دوم هیوندای i10 بودیم. در این نسل i10 علاوه‌بر نسخه هاچ‌بک، در کلاس سدان‌های خیلی کوچک نیز قابل سفارش بود. در سال 2019 نیز هیوندای نسل سوم i10 را در همان دو کلاس رونمایی و عرضه کرد که تولید آن تا به‌امروز ادامه دارد.
هیوندای i10 میهمان یک‌ساله کشورمان بود و تنها در سال 2017 به‌صورت مونتاژ داخلی در بازار خودرویی ایران عرضه شد. از آن‌جا که i10 سال‌های کمتری را نسبت به‌مزدا 3 هاچ‌بک در ایران سپری کرده، درحال حاضر کمیاب‌تر از آن است.

مقایسه مزدا3 هاچ‌بک با هیوندای i10 کارکرده در محدوده 650 میلیون‌تومان

همچنان جذاب
همان‌طور که تا به‌این‌جای کار متوجه شدید، در این «شاخ‌به‌شاخ» با دو هاچ‌بک 5 در مواجهیم. با وجود این‌که از نظر طراحی، مزدا 3 و هیوندای i10 هر دو هاچ‌بک 5 در محسوب می‌شوند، اما از نظر ابعاد مزدا 3 نه یک سر و گردن، بلکه دو سر و گردن از هیوندای i10 بزرگ‌تر است و دو کلاس خودرویی میان این دو هاچ‌بک آسیایی اختلاف وجود دارد. شاید عجیب به‌نظر برسد؛ اما طول و عرض مزدا 3 به‌ترتیب نزدیک به 80 و 10 سانتی‌متر بیشتر از هیوندای i10 است. اما جالب است بدانید با وجود این‌که i10 به‌شکل قابل توجهی از حریف هم‌قیمت ژاپنی‌اش کوچک‌تر است، اما ارتفاع آن 3 سانتی‌متر بلندتر از مزدا 3 است. به‌هر حال از بحث ابعاد و اعداد و ارقام مربوط به‌آن که بگذریم، به‌بحث طراحی می‌رسیم. با وجود این‌که سال‌های زیادی از آغاز تولید هر دو خودرو می‌گذرد و اکنون این خودروها در بازارهای جهانی مدل‌های از مد افتاده به‌حساب می‌آیند، اما باید اعتراف کرد که هر دو دارای طراحی زیبا و جذابی هستند که با وجود گذشت سال‌های زیاد از تولیدشان، همچنان می‌توان روی آن‌ها حساب کرد. در بخش طراحی کابین هم با وجود این‌که اختلاف سنی 5 ساله میان این دو خودرو بیشتر محسوس است و جدیدتر بودن کابین i10 ملموس‌تر بوده، اما در حالت کلی می‌توان گفت کابین هر دو هاچ‌بک مورد نظر ساده و معمولی است. هرچند هیوندای با روش‌هایی همچون در نظر گرفتن کابین دو رنگ، سعی کرده چاشنی جذابیت را به‌هیوندای i10 تزریق کند. مزدا هم از جزئیات طرح آلومینیوم زیاد استفاده کرده، اما طراحی قدیمی‌اش به‌وضوح مشخص است و دیگر جذابیت‌های روز نخست خود را ندارد.

مقایسه مزدا3 هاچ‌بک با هیوندای i10 کارکرده در محدوده 650 میلیون‌تومان

مقایسه مزدا3 هاچ‌بک با هیوندای i10 کارکرده در محدوده 650 میلیون‌تومان

امکانات کدام بیشتر است؟
از آن‌جا که معمولا کره‌ای‌ها امکانات بیشتری نسبت به‌ژاپنی‌ها ارائه می‌دهند و از سوی دیگر هیوندای i10 حدود 5 سال جدیدتر از مزدا 3 است، احتمال می‌رود این خودرو امکانات بیشتری داشته باشد؛ اما این‌طور نیست! این هاچ‌بک کره‌ای با امکاناتی همچون کروزکنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل پایداری، سنسور عقب، سنسور فشار باد تایر، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل، دی‌لایت، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ چرخشی، چراغ جلو هالوژن، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی برقی، روکش چرم، دکمه‌های کنترلی و حساس به‌سرعت، سیستم صوتی مجهز به 4 اسپیکر و هندزفری، بلوتوث، قابلیت پشتیبانی از USB، CD، MP3 و AUX، مجموع ایربگ‌ها 2 عدد، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتوماتیک، صندلی‌ راننده 6 حالته دستی، صندلی سرنشین جلو 4 حالته دستی، صندلی عقب تاشو، روکش صندلی پارچه، خروجی 12 ولت، آینه جانبی با تنظیم برقی و گرمکن، آینه‌عقب الکتروکرومیک و ... حداقل امکانات لازم را که یک خودرو امروزی نیاز دارد به‌سرنشینان ارائه می‌کند؛ اما شرایط مزدا 3 کمی بهتر بوده و دارای امکاناتی همچون کروزکنترل، کنترل و کنترل پایداری، سنسور باران، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل و کمکی، اتولایت، ارتفاع نور اتوماتیک، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ چرخشی، چراغ‌شور، چراغ جلو بای‌زنون، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی الکتروهیدرولیکی، روکش چرم، دکمه‌های کنترلی و حساس به‌سرعت، سیستم صوتی 6 اسپیکر، قابلیت پشتیبانی از CD، MP3 و AUX، صفحه‌کیلومتر اسپرت با تنظیم نور، مجموع ایربگ‌ها 6 عدد، پشت‌سری فعال، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه‌اتوماتیک دوگانه، صندلی‌ راننده 6 حالته برقی، صندلی سرنشین جلو 4 حالته دستی، گرمکن صندلی جلو، روکش‌صندلی چرم، خروجی 12 ولت، سوئیچ هوشمند، نمایشگر دمای داخل و بیرون، ساعت دیجیتال، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو با تنظیم برقی و گرمکن، سانروف، شیشه‌بالابر آنتی‌ترپ راننده و ... است.

مزدا 3 قوی‌تر، اما قدیمی‌تر
همان‌طور که گفته شد میان آغاز تولید نسل دوم مزدا 3 و i10 پنج سال اختلاف زمانی وجود دارد؛ اما امروز در بازار ایران هیوندای i10 مدل 2017 تنها گزینه موجود است که هم‌قیمت با مدل 2010 از مزدا 3 بوده و با این حساب، اختلاف سنی دقیق آن‌ها به 7 سال می‌رسد که مدت‌زمان زیادی است. جدیدتر بودن هیوندای i10 اصلی‌ترین برگ برنده آن در این رقابت بوده و بعد از آن می‌توان به 1.7 لیتر مصرف سوخت کمتر این هاچ‌بک خیلی کوچک کره‌ای اشاره کرد. درمقابل اما مزدا 3 دارای ابعاد بزرگ‌تر و امکانات کمی بیشتر بوده و برتری‌هایش در بخش فنی، مختصاتش را چشمگیرتر می‌کند. موتور 4 سیلندر اتمسفریک مزدا 3 نسبت به‌موتور مشابه هیوندای i10 حدود 0.8 لیتر بزرگ‌تر بوده که 61 اسب‌بخار قدرت و 66 نیوتون‌متر گشتاور بیشتر را به‌ارمغان می‌آورد. همچنین گیربکس هر دو خودرو از نوع اتوماتیک بوده، اما مزدا 3 یک دنده بیشتر دارد. حداکثر سرعت مزدا 3 هم بیشتر از رقیب ریزجثه‌اش بوده و از نظر شتاب هم 3.2 ثانیه سریع‌تر از آن به‌سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد؛ اما این دلیل بر سریع بودن مزدا 3 نیست؛ چراکه درنهایت یک هاچ‌بک کند با شتاب بالای 10 ثانیه به‌حساب می‌آید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =