وسایل نقلیه توقیفی

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که خودرویتان به دلایلی توقیف شود. دلیل توقیف می‌تواند پارک کردن خودرو در منطقه پارک ممنوع، سرعت غیرمجاز، عدم نصب پلاک ویا جرایم رانندگی باشد. اما سوال اینجاست اگر این اتفاق رخ داد چه کار باید کرد؟

به گزارش «اخبار خودرو»،آن طور که پلیس می‌گوید 36درصد خودروهای باقیمانده در پارکینگ‌ها، مربوط به موارد کیفری و مهریه است و 11درصد آن‌ها هم خسارت بالای 60درصد دارند. همچنین 8درصد این خودروها دارای نقص اسناد و مدارک هویتی هستند و صاحبان 5درصد نیز عدم تمکن مالی دارند. در ضمن 502 هزار موتورسیکلت رسوبی در پارکینگ‌ها وجود داشته که حدود 210 هزار موتورسیکلت ترخیص شده و حدود 292 هزار موتورسیکلت باقی مانده است. البته 67درصد این موتورسیکلت‌ها اسقاطی هستند و 17درصد آن‌ها نیز پرونده کیفری دارند.

سوانح جاده‌ای و تصادفات؛ عمده‌ترین علت توقیف خودروها
شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که خودرویتان به دلایلی توقیف شود. دلیل توقیف می‌تواند پارک کردن خودرو در منطقه پارک ممنوع، سرعت غیرمجاز، عدم نصب پلاک ویا جرایم رانندگی باشد. اما سوال اینجاست اگر این اتفاق رخ داد چه کار باید کرد؟ مهم‌ترین کار قبل از این‌که نسبت به ترخیص خودرو اقدام کنید، تماس با پلیس 110 است. در تماس با پلیس 110 و با اعلام مشخصات خودرویتان از توقیف شدن آن مطمئن و می‌توانید محل توقیف خودرو را جویا شوید و نسبت‌به ترخیص خودرو اقدام کنید. بازوی اصلی اجرای قوانین انضباطی در حوزه عبور و مرور، پلیس راهنمایی‌ورانندگی است. شیوه برخورد پلیس راهنمایی‌ورانندگی با متخلفان شامل تذکر، جریمه و توقیف خودرو است. به طور کلی متداول‌ترین علت توقیف خودرو، سوانح جاده‌ای و تصادفات است. زمانی که در یک تصادف، به شخصی آسیب وارد یا تصادفی منجر به مرگ فردی شود، ضرورت دارد که خودرو توقیف شود. یکی دیگر از علت‌های توقیف خودرو، همراه نداشتن مدارک خودرو توسط راننده است. انجام تخلفات و زیرپا گذاشتن قوانین راهنمایی‌ورانندگی دلیل دیگری برای توقیف خودروهای متخلف است. گسترده‌ترین تخلفاتی که توقیف خودرو را به دنبال دارد، عبور از چراغ‌قرمز، سرعت غیرمجاز، توقف در محل‌های پارک ممنوع، انجام حرکات مارپیچ و نمایشی، انحراف به چپ در محورهای اصلی و سبقت غیرمجاز در مسیرهای دوطرفه است. زمانی که مامور پلیس پس از رؤیت برخی تخلف‌ها اقدام به توقیف خودرو و حمل آن با جرثقیل می‌کند، مالک می‌تواند با حضور در محل و با احراز مالکیت، پس از دریافت قبض جریمه خودرو را تحویل بگیرد. در غیر این صورت و با عدم احراز مالکیت فرد راننده، خودرو به او تحویل داده نمی‌شود. علاوه بر این در زمان توقیف خودرو، مسئولیت حفاظت از آن بر عهده نهادهای توقیف‌کننده خودرو است.

طراحی سامانه‌ هوشمند ترخیص اینترنتی وسایل‌نقلیه
در این زمینه چندی قبل معاون اجرایی پلیس راهور، اعلام کرد سامانه‌ هوشمند ترخیص اینترنتی وسایل نقلیه طراحی شده است و مالکانی که وسیله نقلیه آنها به علت تخلفات رانندگی توقیف شده است و دستور قضایی ندارند، می‌توانند با مراجعه به اپلیکیشن پلیس‌من و یا وب‌سایت راهور120 درخواست ترخیص وسیله‌نقلیه خود را ثبت کنند. این سامانه در تمام ساعات شبانه‌روز فعال است. سرهنگ حسین رمضانی در ادامه افزود: «این طرح با هدف تسریع در ارائه خدمات، ارتقای رضایت‌مندی مردم، توسعه سرمایه‌های اجتماعی و ... اجرا می‌شود.» همچنین رئیس پلیس راهور فراجا اعلام کرد تعداد 270 هزارخودرو رسوبی در پارکینگ‌ها موجود بوده که تنها 107 هزار خودرو بعد از طرح‌هایی که برای ترخیص آنها در نظر گرفته شده، در پارکینگ‌ها باقی مانده‌اند. سردار سیدکمال هادیانفر در ادامه افزود: «پلیس از بابت اینکه برخی خودروها زیر آفتاب مانده‌اند، ناراحت و به دنبال شرایطی است تا این وسایل‌نقلیه ترخیص شوند. البته اغلب خودروهایی که هنوز در پارکینگ مانده‌اند، مربوط به پرونده‌های کیفری هستند.» او ادامه داد: «مالکان این موتورسیکلت‌ها و خودروهای توقیفی، می‌توانند با مراجعه به دفاتر پلیس +10 و یا اپلیکیشن پلیس‌من، جرایم خود را بدون پیش‌پرداخت و با اخذ تعهد به صورت قسطی در یک‌سال پرداخت کنند. البته این موضوع در سند آن‌ها لحاظ می‌شود که حتما ملزم به پرداخت باشند و با میزان توان خود، جرایم را پرداخت کنند. این امتیاز تنها برای افرادی در نظر گرفته شده که وسایل‌نقلیه آن‌ها در توقیف باشد.» رئیس پلیس راهور فراجا از رانندگانی که بیش‌از سه میلیون تومان خلافی دارند، درخواست کرد پیش از توقیف خودرویشان، صورت‌حساب خود را پرداخت کنند.» سردار هادیانفر با اشاره به اجرای طرح ترخیص خودروهای رسوبی گفت: «اجرای این طرح همچنان ادامه دارد و شرایط و تسهیلات لازم برای ترخیص خودروهای رسوبی فراهم است. پلیس نیز سعی می‌کند در سریع‌ترین زمان ممکن این خودروها را ترخیص کند.» وی با بیان اینکه برابر آمارها حدود 18هزار خودرو در پارکینگ‌ها قرار دارند، ادامه داد: «تمام کسانی که وسایل‌نقلیه آن‌ها در پارکینگ توقیف است و شرایط ترخیص را دارند، می‌توانند از امکان تقسیط جرایم استفاده کنند.» وی درباره نرخ ترخیص وسایل نقلیه از پارکینگ‌ها نیز گفت: «با رایزنی‌ها و پیگیری‌هایی که انجام دادیم، نرخ ترخیص وسایل نقلیه با نرخ سال 1394 که مصوب هیات‌وزیران بود، انجام خواهد شد.» به‌گفته رئیس پلیس راهور فراجا، همکاران وی شرایط را به‌گونه‌ای پیش‌بینی کردند که مالکان خودروهای توقیفی در پارکینگ‌ها با کمترین زحمت و با بالاترین سرعت، نسبت‌به ترخیص خودروهای خود اقدام کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =