ایران‌خودرو دیزل

تولیدکنندگان اتوبوس همواره فارغ از تاثیرات تحریم‌ها، تلاش خود را برای حفظ ظرفیت‌های تولید و در برخی موارد ادامه کم‌وبیش تولید به کار بستند و توانستند با چنگ و دندان این صنعت را در کشور زنده نگه دارند.

به گزارش «اخبار خودرو»،نیاز کشور به خودروهای تجاری مسافری به بیشترین میزان خود طی سال‌های اخیر رسیده است. به‌رغم آن‌که تولیدکنندگان در این بخش از ظرفیت‌های بالایی برای تولید خودروهای تجاری برخوردارند، اما طی یک دهه گذشته سفارش‌گذاری این خودروها تقریبا متوقف بوده و روند تولید میان اتوبوس‌سازان کشور هم به صفر نزدیک شده‌ بود. با این‌حال، تولیدکنندگان اتوبوس همواره فارغ از تاثیرات تحریم‌ها، تلاش خود را برای حفظ ظرفیت‌های تولید و در برخی موارد ادامه کم‌وبیش تولید به کار بستند و توانستند با چنگ و دندان این صنعت را در کشور زنده نگه دارند. در این میان، بزرگ‌ترین تولیدکننده تجاری کشور با وقفه در مسیر تولید اتوبوس‌ها مواجه بود و حدود 9سال تولید این خودرو مهم را کنار گذاشت، اما سرانجام توانست از ابتدای سال جاری دوباره به این صنعت بازگردد و امید به تامین نیاز ناوگان کشور را جانی تازه بخشد.
حساب ویژه کشور بر توانمندی ایران‌خودرودیزل
ایران‌خودرودیزل در راستای تامین نیاز ناوگان داخلی به اتوبوس به‌تازگی قراردادی را با وزارت کشور امضا کرده که براساس آن، این تجاری‌ساز بزرگ کشور متعهد به تحویل 2500 دستگاه اتوبوس برای ۱۸ماه و 5هزار دستگاه ون برای ۱۴ماه است. به گفته توسلی‌مهر، نمونه نخست اتوبوس برای این قرارداد مورد تایید قرار گرفته است. مدیرعامل ایران‌خودرودیزل همچنین درخصوص وضعیت قرارداد این ون هم اعلام کرده است که درحال‌حاضر ۹۰۰ دستگاه ون آماده تحویل داریم. ظرفیت بالای ایران‌خودرو دیزل در تولید انواع خودرو تجاری و مسافری باعث شده است چشم امید برای نوسازی و عرضه محصولات جدید در این بخش به ایران‌خودرو دیزل باشد. استفاده از ظرفیت کامل این مجموعه بزرگ می‌تواند بخش مهمی از نیاز کشور به خودروهای کاروتجاری ازجمله انواع اتوبوس، مینی‌بوس و میدل‌باس را تامین کند.

ظرفیت تولید بیش‌از 5هزار دستگاه اتوبوس و میدل‌باس

آن‌چه برای تامین نیاز بازار به اتوبوس و مینی‌بوس حائزاهمیت است، توان و ظرفیت تولیدکنندگان داخلی در این سگمنت خواهد بود. سرمایه‌گذاری‌های بسیاری تا امروز در زمینه تولید اتوبوس در کشور انجام شده که یکی از بزرگ‌ترین‌های آن‌، در ایران‌خودرودیزل انجام شده است. آن‌طور که آمارها نشان می‌دهند؛ درحال‌حاضر بیش از ۲۰هزار دستگاه اتوبوس شهری و ۲۰هزار دستگاه ون در ناوگان کشور نیازمند نوسازی است. به گفته مدیرعامل ایران‌خودرودیزل؛ «این شرکت ظرفیت تولید و تحویل سالانه 5هزار و 850دستگاه اتوبوس و میدل‌باس را دارد.» با توجه به اعلام این ظرفیت از سوی مدیرعامل ایران‌خودرودیزل، به نظر می‌رسد این تجاری‌ساز بزرگ کشور در صورت سفارش‌گذاری طی مدت‌زمان کوتاهی بخش بزرگی از نیاز بازار کشور به اتوبوس و میدل‌باس را تامین خواهد کرد.

سهم 70 درصدی در بازار اتوبوس‌های شهری

به‌گفته مدیرعامل ایران‌خودرودیزل، این شرکت سهم 70درصدی در تولید انواع اتوبوس شهری در اختیار دارد و از این حیث به‌صورت مداوم تلاش می‌کند تا کیفیت محصولات را ارتقا دهد. توسلی‌مهر با اشاره به ارتقای کیفیت محصولات این خودروساز، درخصوص وضعیت تولید اتوبوس‌های شهری تاکید کرد: «اتوبوس شهری ایران‌خودرو دیزل موفق به ارتقای یک ستاره کیفی شده و اکثر محصولات این خودروساز کاهش نمرات منفی داشته‌اند. همچنین شرکت گواه ایران‌خودرودیزل به‌عنوان یک مجموعه خدمات‌رسان در حوزه خدمات پس از فروش، موفق به ارتقای رتبه کیفی از سه به دو شده است‌.» بررسی روند عرضه محصولات از سوی ایران‌خودرودیزل نشان می‌دهد؛ این شرکت همگام با افزایش فروش خود به رشد کیفی محصولات خود نیز توجه داشته و در بخش‌های مختلف دارای پیشرفت قابل‌توجهی بوده است.

تولید هزاران دستگاه از انواع اتوبوس طی یک شیفت کاری

توسلی‌مهر با بیان این‌که به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز تجاری خاورمیانه، برای پاسخ به نیازهای کشور، در حوزه اتوبوس‌های بنز، در یک شیفت کاری قادر به تامین و تحویل سالانه 1500 دستگاه هستیم، گفت: «در همین حوزه، امکان تامین و تدارک سالانه 2هزار دستگاه به‌صورت CBU نیز وجود دارد.» استفاده از ظرفیت تولید خودروهای مسافری در ایران‌خودرودیزل گواه آن است که این تجاری‌ساز بزرگ کشور امکان تامین بخش بزرگی از نیاز بازار را دارد. مدیرعامل این شرکت با اشاره به امکان تامین سالانه 2هزار دستگاه اتوبوس ۱۸متری برای سیستم وزارت کشور، تصریح کرد: «امکان تولید و تحویل سالانه 2هزار دستگاه میدل‌باس هم وجود دارد که در صورت تنظیم قرارداد، تحویل این محصول از پایان سال صورت خواهد گرفت.» مدیرعامل ایران‌خودرودیزل همچنین با اشاره به درخواست ۳۵۰ دستگاه اتوبوس برقی، بیان کرد: «به‌سرعت امکان تامین و تدارک این تعداد را داریم.»

آمادگی برای نوسازی اتوبوس‌های فرسوده شهری

طی سال‌های اخیر و به دلیل عدم نوسازی و افزایش ورود اتوبوس های جدید به حوزه حمل و نقل شهری شاهد فرسوده شدن و استهلاک شدید آن‌ها بوده‌ایم. یکی از اقداماتی که می‌توان برای این اتوبوس‌ها انجام داد، بازسازی آن‌هاست. در این بخش نیز ایران‌خودرو دیزل اعلام آمادگی و همکاری کرده است. مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل در این خصوص با بیان این‌که شرکت گواه ایران‌خودرو توانایی بالایی در بازسازی اتوبوس‌های فرسوده دارد، تصریح کرد: «شرکت گواه ایران‌خودرو آماده است طی ماه‌های پایانی سال جاری، ۵۰۰دستگاه از اتوبوس‌های فرسوده حمل‌ونقل شهری را بازسازی کند و تحویل دهد. این اتفاق بسیار بزرگی است.

ظرفیت تولید 15هزار دستگاه ون

همچنین تولید گسترده ون هم بخش دیگری از توانمندی ایران‌خودرودیزل است. توسلی‌مهر با اشاره به توانمندی این شرکت در تولید ون اظهار کرد: «در ایران‌خودرو دیزل ظرفیت تولید سالانه 7500 دستگاه ون در یک شیفت کاری نیز وجود دارد که در صورت نیاز، به دو برابر نیز افزایش می‌باید. درحال‌حاضر نیز بیش از 63 درصد بازار ون کشور در اختیار این شرکت است که با راه‌اندازی سالن ویژه تولید ون توانایی تولید بیش از 15هزار دستگاه ون در سال طی دو شیفت کاری ایجاد خواهد شد.»

استقبال تاکسیرانی کشور از ون‌های ایران‌خودرودیزل

ون‌های ایران‌خودرودیزل که به کمک ناوگان فرسوده کشور آمده‌اند، مورد استقبال تاکسیرانی کشور قرار گرفته است. در همین راستا، هم مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران اعلام کرده است که ون جدید ایران‌خودرودیزل از امکانات مناسبی برخوردار بوده و با ظرفیت ۱+۱۲ نفر و سقف بلند و راهروی مناسب شرایط بهتری را برای مسافران فراهم می‌کند. مهدی اسماعیل‌بگی در این خطوط اظهار کرد: «تاکسی‌های چهارنفره و اتوبوس‌های ۴۰نفره در تهران فعالیت می‌کنند و فاصله جدی بین این دو دستگاه وجود دارد.» مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهر تهران با بیان این‌که از سال ۱۳۸۶ تعداد 7هزار ون چینی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران اضافه شد، خاطرنشان کرد: «توانستیم خودروهای تاکسی چهارنفره را نوسازی کنیم، اما افقی برای نوسازی ون‌ها نداشتیم و قطعات مورد نیاز در دسترس نبود و مشکل جدی ایجاد می‌کرد که راندمان این بخش را کاهش می‌داد.» وی با بیان این‌که امروز با تلاش تولیدکنندگان داخلی شاهد جایگزینی خودروهای جدید هستیم، یادآور شد: «ون‌های جدید ایران‌خودرودیزل با امکانات مناسب، موجبات رضایتمندی شهروندان را فراهم خواهد کرد.» اسماعیل‌بگی با اعلام این‌که 2هزار دستگاه ون فعال داریم، تصریح کرد: «امیدواریم بتوانیم تعداد ون‌ها را به 5هزار دستگاه افزایش و فشار موجود بر ناوگان اتوبوسرانی را کاهش دهیم و تا سال آینده بتوانیم ۲۵۰۰ دستگاه ون را اضافه کنیم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =