گازوئیل

از آنجاکه ساختار موتور خودروهای وارداتی با عدد اکتان بنزین ایرانی همخوانی ندارد بنابراین احتراق زودهنگام، موجب آسیب به پیستون این خودروها می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،بسیاری از دارندگان خودرو و تعمیرکاران عقیده دارند علت عمده خرابی‌ موتور خودروها، نامناسب بودن کیفیت بنزین کشور است. این مساله وقتی نمود بیشتری پیدا می‌کند که بنزین داخلی در خودروهای وارداتی هم استفاده می‌شود. از آنجاکه ساختار موتور خودروهای وارداتی با عدد اکتان بنزین ایرانی همخوانی ندارد بنابراین احتراق زودهنگام، موجب آسیب به پیستون این خودروها می‌شود. نقص کیفی بنزین تولیدی کشور و انتظار برای تدوین استاندارد ملی یورو ۵، موضوعی است که رئیس سازمان ملی استاندارد کشور نیز به آن اذعان دارد.

گوگرد موجود در گازوئیل، در محل تولید باید حذف شود
چندی پیش مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه گوگرد باید در محل تولید از سوخت حذف شود تا هوای شهرها آلوده نشود، از تدوین‌نشدنِ استانداردهای گازوئیل ازسوی وزارت نفت انتقاد کرد. هلنا کعبی، با بیان اینکه سوخت گازوئیل به‌دلیل بالا بودن میزان گوگرد برای بهبود کیفیت نیاز به بررسی دارد، گفت: «سنجش‌های دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط‌زیست در دو حوزه جایگاه‌های درون‌شهری و بین‌راهی است. باتوجه به آلودگی هوای کلانشهرها و به استناد ضوابط و قوانین موجود، وزارت نفت مکلف به تامین سوخت با کیفیت استاندارد برای این جایگاه‌هاست. براساس نتایج سنجش‌های انجام‌شده در فصل اول سال ۱۴۰۱ تنها ۱۶درصد نمونه‌ها مطابق استاندارد بودند و بقیه حدود مجاز را رعایت نکرده‌اند!» وی ادامه داد: «بررسی‌ها نشان می‌دهند درحال‌حاضر کیفیت بنزین مشکل خاصی ندارد ولی گازوئیل یا نفت‌گاز نیاز به اقدامات اصلاحی بیشتری دارد. یکی از چالش‌های این بخش آن است که به استناد قانون هوای پاک باید حدود مجاز گوگرد در گازوئیل بازنگری و به‌روزرسانی شود، این وظیفه به سازمان ملی استاندارد واگذار شده، ولی سازمان ملی استاندارد معتقد است براساس ماده ۳ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، این امر باید توسط دستگاه اجرایی تخصصی (که وزارت نفت است )تدوین شود.» به‌گفته مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط‌زیست، بر این اساس تدوین حدود مجاز گوگرد موجود در نفت‌گاز برعهده شرکت ملی نفت ایران گذاشته شده است و این شرکت هم به‌دلیل اینکه کاهش و حذف گوگرد در شرایط کنونی را به دلیل نبود امکان تامین تجهیزات «گوگردزُدا» امکان‌پذیر نمی‌داند، تدوین این حدود مجاز را به تعویق انداخته است و اصرار دارد مقدار حدود مجاز ۵۰ پی‌پی‌ام موجود را به ۱۰هزار پی‌پی‌ام افزایش دهد تا هیچ بخشی از تولیدات گازوئیل کشور، مغایر حدود مجاز نباشد! مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: «براساس مستند ارائه‌شده از سوی شرکت ملی نفت، این حدود مجاز مربوط به گازوئیل جایگاه‌های سوخت است و باید حدود مجاز برای گازوئیل مصرفی در سایر بخش‌ها نظیر صنعت افزایش یابد. نکته قابل‌توجه کیفیت هوای موجود است که با حدود مجاز ۵۰ پی‌پی‌ام، شاهد مشکلات عدیده‌ای هستیم و افزایش این عدد به ۱۰هزار پی‌پی‌ام به‌طور قطع می‌تواند اثرات منفی بیشتری بر وضعیت موجود داشته باشد.» کعبی تصریح کرد: «به منظور کاهش آلاینده‌های ناشی از سوختن گوگرد موجود در گازوئیل، منطق حکم می‌کند در محل تولید، گوگرد از محصول تولیدی حذف شود تا خودروها هوای شهرها را آلوده نکنند، ولی به نظر می‌رسد وزارت نفت درحال‌حاضر امکان تامین تجهیزات سولفور زدا را ندارد.»

بنزین توزیعی در جایگاه ‌های سوخت کشور استاندارد است
مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی چندی پیش درباره کیفیت سوخت گفت: «سوخت توزیعی در جایگاه‌های سطح کشور در چهار مرحله مجزا کنترل می‌شود و بنزین توزیعی در جایگاه‌های سوخت کشور استاندارد است.» وی در این‌باره افزود: «سوخت توزیعی در جایگاه‌های کل کشور در چهار مرحله پس از تولید در پالایشگاه؛ در مخازن، هنگام تحویل خط و در مرحله آخر هم در مخزن جایگاه‌ها نمونه‌گیری و کنترل می‌شود.» این مقام مسئول در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اخبار برخی رسانه‌ها درباره عدم تطابق بنزین توزیعی در پایتخت با استانداردهای یورو۴ به‌دلیل مخلوط شدن با دیگر فرآورده‌ها در تانکرهای نفتکش اظهار کرد: «سیستم توزیع سوخت کشور کاملا مکانیزه است و فرآورده‌های مختلف در انبارهای نفت در لاین‌های متفاوت و کاملا مجزا توزیع و بارگیری می‌شوند. هر نفتکش‌ کارت حمل مخصوص خود را دارد که نوع فرآورده توزیعی در آن قید شده است؛ به‌عنوان‌مثال نفتکشی که نفت‌کوره حمل می‌کند، سیستم به او اجازه حمل فرآورده دیگری را نخواهد داد. البته در موارد استثنایی و ویژه مخزن و تانکر نفتکش‌ باید کاملا شست‌وشو و مخزن دوباره کنترل شود، تا فرآورده جدید را بارگیری کند.» وی تاکید کرد: «در هر انبار فرآورده یک واحد کنترل کیفیت وجود دارد که وظیفه کنترل استانداردهای محموله فرآورده نفتکش‌ها پس از حرکت را انجام می‌دهد.» مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همچنین با تاکید بر اینکه خطوط انتقال نفت و نفت‌کوره کاملا مجزا از خطوط فرآورده‌های رنگی است، افزود: «در مواردی محدود اگر بخواهیم از یک خط؛ نفت سفید، بنزین و گازوئیل منتقل کنیم، ابتدا نفت‌گاز حمل می‌شود، سپس نفت سفید که ماده‌ای روشن است به خط تزریق و خط از این طریق کاملا شسته می‌شود و پس از آن بنزین ارسال خواهد شد که در این مرحله نیز کیفیت بنزین کاملا کنترل می‌شود.» وی همچنین درباره کیفیت بنزین توزیعی در کلانشهرها و تهران گفت: «طبق مصوبه دولت، بنزین و گازوئیل تولیدی در سطح کلانشهرها و حوزه تهران، دارای استاندارد یورو۴ است و با بهترین کیفیت و مطابق استانداردهای روز اروپا در پالایشگاه‌ها تولید و در سطح جایگاه‌ها توزیع می‌شود.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =