نسل چهارم

در سال 2018 واردات خودرو به‌کشور متوقف شد و از آن سال به‌بعد هیچ خودرو جدیدی به‌بازار ایران عرضه نشده است. 4 سال زمان کافی است تا بازار خودرویی یک کشور از بازار جهانی خودرو عقب بماند. چراکه طبق یک قانون نانوشته معمولا خودروها هر 3 تا 4 سال یک‌بار به‌روز می‌شوند.

به گزارش «اخبار خودرو»،در سال 2018 واردات خودرو به‌کشور متوقف شد و از آن سال به‌بعد هیچ خودرو جدیدی به‌بازار ایران عرضه نشده است. 4 سال زمان کافی است تا بازار خودرویی یک کشور از بازار جهانی خودرو عقب بماند. چراکه طبق یک قانون نانوشته معمولا خودروها هر 3 تا 4 سال یک‌بار به‌روز می‌شوند. حال ممکن است این به‌روز شدن یک تغییر نسل اساسی باشد یا یک فیس‌لیفت برای بهبود بخش‌های مختلف خودرو. با توجه به‌این موضوع می‌توان گفت محصولات موجود در بازار خودرو ایران با معیارهای جهانی اکنون قدیمی به‌حساب می‌آیند. به‌عبارت دیگر تقریبا هیچ خودرو جدیدی که نمونه آن در بازار جهانی موجود باشد در بازار داخلی به‌چشم نمی‌خورد. به‌همین بهانه تصمیم گرفته‌ایم خودروهای وارداتی موجود در بازار کشورمان را با نسخه جدیدتر آن در بازار جهانی مقایسه کنیم و ببینیم در طول این 4 سال چه‌تغییراتی در آن‌ها رخ داده است. در شماره امروز روزنامه «دنیای‌خودرو» قصد داریم ارزان‌قیمت‌ترین سدان هیوندای را که یکی از ارزان‌ترین سدان‌های وارداتی بازار نیز هست مورد بررسی و مقایسه قرار دهیم.
معرفی هیوندای اکسنت
ماجرای تولید اکسنت ریشه در مدل قدیمی‌تری به‌نام اکسل دارد. ما ایرانی‌ها با نسل دوم اکسل که نیمه اول دهه 1990 تولید می‌شد، به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین مدل‌های هیوندای در کشورمان آشنا هستیم.
هیوندای در دهه 1990 تصمیم گرفت یک مدل جدید دیگر را جایگزین این خودرو سایز کوچک کند که در نسخه‌های مختلفی عرضه می‌شد. از این رو در سال 1994 خودرو سایز کوچک جدید هیوندای با نام اکسنت متولد شد. اکسنت هم نسخه‌های متنوعی همچون سدان، هاچ‌بک سه در و پنج در داشت. جالب است بدانید اکسنت با نام‌های مختلفی در مناطق مختلف عرضه می‌شود که یکی از آن‌ها، همان اکسل است.
از دیگر نام‌های آشنای اکسنت برای ما ایرانی‌ها، ورناست. نسخه سدان از نسل دوم اکسنت که در سال 1999 روی کار آمده بود، در کشورمان با نام ورنا عرضه شد. در سال 2005 هیوندای تصمیم گرفت نسل سوم از اکسنت را معرفی و راهی بازار کند و در آن سال برای نخستین‌بار دیگر خبری از نسخه هاچ‌بک پنج در نبود. با فرا رسیدن سال 2010 نوبت به‌نسل چهارم از اکسنت رسید. اکسنت چهارم در دو نسخه سدان و هاچ‌بک پنج در قابل سفارش بود و این بار نسخه هاچ‌بک سه‌در، در جمع مدل‌های این خودرو غایب بود. هم‌اکنون نسل پنجم از اکسنت تولید می‌شود که از سال 2016 معرفی شده است. تنوع نسخه‌های این نسل هم همچون نسل پیشین خود بوده و در دو مدل سدان و هاچ‌بک پنج در قابل سفارش است.
جالب است بدانید از نسل سوم تاکنون، اکسنت روی پلت‌فرم مشترک با کیا ریو تولید می‌شود و به‌نوعی این دو خودرو سایز کوچک کره‌ای را می‌توان خواهر ناتنی هم دانست. تمام نسل‌های اکسنت (به‌جز نسل اول که فقط با موتور بنزینی تولید شد) با تنوع بالایی از موتورهای بنزینی و دیزلی عرضه شده‌اند.
همچنین باید گفت در تمام نسل‌های این خودرو شاهد استفاده از گیربکس‌های اتوماتیک و دستی هستیم. البته دو نسل آخر با گیربکس CVT هم قابل سفارش بوده‌اند.
اکسنت ما
اکسنتی که امروز به‌عنوان اکسنت ما از آن یاد خواهیم کرد، آخرین نسل از اکسنت بوده که در کشورمان به‌فروش رسیده است. نسخه سدان از نسل چهارم این خودرو کوچک کره‌ای، آخرین اکسنت حاضر در کشورمان است. خودرویی که ابتدا به‌عنوان خودرو وارداتی در سال 2013 وارد بازار شد و تا سال 2017 شاهد حضورش بودیم. البته در کنار برنامه واردات، برنامه مونتاژ اکسنت هم در ایران استارت خورد و همین خودرو در مدل‌های 1396 و 1397 (یا همان 2017 و 2018) هم مونتاژ و عرضه شد. همان‌طور که اشاره شد، نسل بعدی اکسنت سال 2016 معرفی شد؛ اما این نسل درمجموع و در بازه زمانی 2010 تا 2019 تولید شده است. اکسنت‌های وارداتی و مونتاژی هیچ تفاوت اصلی و بنیادی با هم ندارند و تنها وجه تمایزشان، چند آپشن است. اکسنت مونتاژ داخل فاقد آینه عقب الکتروکرومیک بوده و روکش صندلی‌هایش از جنس پارچه است؛ اما در اکسنت وارداتی آینه عقب الکتروکرومیک و روکش صندلی چرم به‌صورت آپشن موجود است. هیوندای اکسنت با موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری تنفس‌طبیعی در کشورمان عرضه شده که توانایی تولید 122 اسب‌بخار قدرت و 156 نیوتون‌متر گشتاور را دارد. برای انتقال نیرو به‌چرخ‌های جلو، اکسنت‌های ایرانی به‌گیربکس 4 سرعته اتوماتیک مجهز هستند. قدرت تولیدی اکسنت در میان سدان‌های وارداتی جزو ضعیف‌ترین‌ها قرار می‌گیرد که نسبت کاملا مستقیمی با قیمت آن، به‌عنوان یکی از ارزان‌ترین سدان‌های وارداتی موجود در کشورمان دارد. این سدان اقتصادی کره‌ای 11.4 ثانیه زمان نیاز دارد تا وزن بالای یک تن خود را به‌دوش بکشد و آن را به‌سرعت صد کیلومتر بر ساعت برساند. همچنین حداکثر قادر است به‌سرعت 184 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. مصرف سوخت ترکیبی اکسنت در هر صد کیلومتر 6.4 لیتر بوده که نه می‌توان آن را کم‌مصرف دانست و نه پر مصرف.

مقایسه آخرین مدل از هیوندای اکسنت موجود در بازار ایران با جدیدترین مدل آن در بازار جهانی


اکسنت آن‌ها
همان‌طور که اشاره شد، نسل پنجم از اکسنت به‌عنوان جدیدترین نسل از این خودرو، اکنون در بازار جهانی عرضه می‌شود. خودرویی که 6 سال پیش معرفی شده و هنوز روی خط تولید قرار دارد. برنامه مونتاژ اکسنت در 7 کشور انجام شده که نسبت به‌نسل پیش که در 10 کشور تولید می‌شد، کمتر است. البته یکی از کشورهایی که نسل جدید اکسنت را دیگر تولید نمی‌کند، ایران خودمان است. به‌دنبال بسته شدن واردات خودروهای خارجی به‌کشور در سال 2018، برنامه مونتاژ خودروهای خارجی (البته به‌جز خودروهای چینی که ظاهرا دیگر خارجی به‌حساب نمی‌آیند!) نیز متوقف شد. هیوندای در نسل جدید اکسنت از گیربکس‌های 6 سرعته اتوماتیک و دستی، 7 سرعته DCT و همچنین CVT استفاده کرده و دیگر خبری از گیربکس‌های 5 سرعته دستی و 4 سرعته اتوماتیک نسل پیشین نیست. در بخش موتورهای قابل نصب روی اکسنت، هیوندای در نسل جدید، یک موتور دیزلی 1.5 لیتری اضافه کرده تا تنوع موتورهای دیزلی اکسنت از 2 به 3 مدل افزایش یابد. با وجود این‌که تعداد موتورهای بنزینی قابل سفارش برای نسل جدید تغییر نکرده و همان 5 عددی است که قبلا بوده، اما در این‌جا هم شاهد استفاده از 2 موتور جدید همچون موتور یک و 1.5 لیتری به‌جای موتورهای قدیمی‌تر هستیم. جالب است بدانید این نخستین‌باری است که اکسنت به‌موتور 3 سیلندر بنزینی مجهز می‌شود. به‌جز این موتور 3 سیلندر یک لیتری، مابقی موتورهای قابل سفارش برای این خودرو سایز کوچک، همگی 4 سیلندر هستند. البته این موتور 3 سیلندر به‌توربوشارژ مزین شده و قدرتی مشابه موتورهای 4 سیلندر تنفس‌طبیعی تولید می‌کند. با وجود این‌که دیگر خبری از نام اکسل در نسل جدید این خودرو کوچک هیوندای نیست، اما همچنان در برخی بازارها با نام آشنای ورنا به‌فروش می‌رسد.
این کجا و آن کجا؟
در حال حاضر یک دستگاه اکسنت مدل 2014 با 8 سال کارکرد در بازار کشورمان به‌عنوان ارزان‌ترین اکسنت، حداقل 678 میلیون‌تومان قیمت دارد. جالب است بدانید که هنوز پس از گذشت 4 سال نمونه‌های صفرکیلومتر اکسنت وارداتی مدل 1397 هم در بازار یافت می‌شود که به‌عنوان گران‌قیمت‌ترین اکسنت‌ها در بازه قیمتی یک‌میلیارد و 80 میلیون تا یک‌میلیارد و 140 میلیون‌تومان قرار می‌گیرند. شاید باورش سخت باشد؛ اما درحال حاضر شروع قیمت اکسنت 2014 کارکرده در کشور امارات‌متحده‌عربی با نرخ سر به‌فلک کشیده این روزهای ارز، چیزی حدود 185 میلیون‌تومان است. این درحالی است که اگر قصد خرید یک اکسنت مدل 2022 صفرکیلومتر با موتور 1.4 لیتری و گیربکس اتوماتیک را داشته باشید، با توجه به‌آپشن‌ها باید 608 تا 696 میلیون‌تومان پرداخت کنید. یعنی با پول یک اکسنت 8 ساله زهوار در رفته در ایران، می‌توانید یک اکسنت صفرکیلومتر مدل سال را سوار شوید. نزدیک‌ترین مدل اکسنت جدید نسبت به‌اکسنت‌های موجود در ایران، به‌موتور 4 سیلندر 1.4 لیتری بنزینی مجهز است؛ با این تفاوت که قدرت و گشتاور تولیدی آن کاهش یافته و به‌ترتیب 100 اسب‌بخار و 136 نیوتون‌متر شده است. در مقابل گیربکس اتوماتیک آن از 4 دنده به 6 دنده بهبود یافته و شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت ترکیبی هم هرکدام با 0.1 واحد کاهش، بهتر شده‌اند. حداکثر سرعت مجاز نیز تفاوت زیادی نداشته و به 180 کیلومتر بر ساعت کاهش یافته است. اکسنت جدید از نظر ابعاد نسبت به‌گذشته بزرگتر شده؛ اما این افزایش ابعاد در حد چند میلی‌متر بوده و این خودرو همچنان به‌عنوان یک سدان سایز کوچک شناخته می‌شود. باید اعتراف کرد که پیشرفت‌های اکسنت در نسل جدید مایوس‌کننده بوده و جز گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، هیچ تغییر قابل توجهی به‌چشم نمی‌خورد. البته باید اعتراف کرد که آپشن‌های جدید و همچنین طراحی مدرن، از دیگر برتری‌های اکسنت جدید است. هرچند کاهش 22 اسب‌بخاری قدرت و همچنین 20 نیوتون‌متری گشتاور در اکسنت جدید به‌قدری قابل توجه است که هر مشتری را در نگاه نخست، ناامید می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =