دستگاه هوشمند ضد ویروس

شرکت ما هم‌اکنون در این بخش با دو خودروساز بخش‌خصوصی و دولتی همکاری خود را آغاز کرده و صنعت‌خودرو ایران پس از شرکت‌های رنجروور، مرسدس‌بنز، فیات-کرایسلر، هیوندای، هوندا و ب‌ام‌و صاحب تکنولوژی ضد ویروس و باکتری شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،دو تن از مدیران شرکـت «آیسان‌فراتک‌امید» درباره مشخصات و مختصات اختراع جدید این شرکت که دستگاه هوشمند ضد ویروس است، توضیحاتی به‌روزنامه «دنیای‌خودرو» ارائه کردند.

مهندس مظفر مظفری، رئیس هیات‌مدیره شرکت «آیسان‌فراتک‌امید»:افزایش داخلی سازی خودروها با استفاده از این دستگاه

ابتدا مهندس مظفر مظفری، رئیس هیات‌مدیره شرکت «آیسان‌فراتک‌امید» در پاسخ به خبرنگار ما با توجه به‌ضرورت تامین هوای سالم چه در کابین خودروها و چه در فضاهای دیگر برای شهروندان و شکل‌گیری احتمالی پیک هشتم کرونا گفت: شرکت ما هم‌اکنون در این بخش با دو خودروساز بخش‌خصوصی و دولتی همکاری خود را آغاز کرده و صنعت‌خودرو ایران پس از شرکت‌های رنجروور، مرسدس‌بنز، فیات-کرایسلر، هیوندای، هوندا و ب‌ام‌و صاحب تکنولوژی ضد ویروس و باکتری شده است. محصول این شرکت نه‌تنها مانع از ارزبری می‌شود، بلکه می‌تواند ایمنی صنعت حمل‌ونقل کشور را در زمان همه‌گیری پیک هشتم کرونا تا حد چشمگیری تامین کند.وی افزود: استفاده از این دستگاه میزان داخلی‌سازی خودروها را افزایش می‌دهد. رئیس هیات‌مدیره شرکت آیسان‌فراتک‌امید با اشاره به‌بحث ثبت اختراع و اخذ تمامی استانداردهای سلامتی و صنعتی اظهار داشت: محصول تولیدی شرکت ما موفق به‌اخذ IPI )Itemized Price Index) از وزارت محترم صمت شده است. مظفری با بیان این‌که رویکرد صنعت‌خودرو، داخلی‌سازی قطعات و مجموعه‌هاست، توضیح داد: خودروسازان باید با رویکرد جدید نسبت به‌فناوری‌های نوین عمق ساخت داخل را افزایش دهند. امروز شاهدیم که خودروسازان مطرح در دنیا به‌دنبال طراحی و تولید فناوری‌هایی هستند که به‌جریان هوای پاک و عاری از ویروس در کابین خودروها کمک کنند. این مورد حتی در فیلترهای کابین برخی از محصولات چینی مونتاژشده در کشور نیز مشهود است. اما فناوری‌های مذکور علاوه‌بر هزینه بالا، عملکرد قابل توجهی نیز ندارند و بالطبع عمر مفیدشان بسیار کوتاه است.رئیس هیات‌مدیره شرکت آیسان‌فراتک‌امید درخصوص عملکرد دستگاه این شرکت بیان کرد: دستگاه کپس (CAPS) به‌عنوان محصول جدید در صنعت‌خودرو ایران با هدف کاهش ارزبری، می‌تواند هوای کابین انواع خودرو را حداقل تا 95 درصد عاری از هرگونه ویروس و باکتری مضر برای سلامت سرنشینان کند. بر این اساس این مساله به‌خودی خود سبب آسایش خاطر سرنشینان و مسافران در پیمودن مسیرها و مسافت‌های طولانی می‌شود.
وی اظهار داشت: نصب «کپس» در محصولات صادراتی دو شرکت خودروساز می‌تواند محصولات آن‌ها را در خاورمیانه به‌عنوان نخستین خودروهای مجهز به‌سیستم هوشمند ضد ویروس معرفی کند و به‌زودی دستگاه کپس روی برخی از محصولات داخلی نیز نصب شده و قابل مشاهده خواهد بود.

توسعه بازار و ارزآوری صنعت‌خودرو
مظفری با اشاره به اهداف شرکت آیسان‌فراتک‌امید درمورد صادرات کپس با عنایت به‌کیفیت و ارزانی آن گفت: هم‌اکنون درحال مذاکره با خودروسازان چینی، کره‌ای و آلمانی و نیز قطعه‌سازان ترکیه برای حضور در بازار کشورهای متبوع آن‌ها هستیم. اما هدف اصلی آیسان‌فراتک‌امید ابتدا تامین نیاز بازار داخلی و افزایش ضریب سلامتی سرنشینان آن‌ها و سپس عرضه به‌بازارهای صادراتی است. وی اضافه کرد: صنعت‌خودرو و قطعه‌سازی ترکیه آمادگی خود را برای همکاری مشترک با شرکت آیسان‌فراتک‌امید اعلام کرده است. با توجه به‌روابط دیرینه قطعه‌سازان ترکیه با تولیدکنندگان ایرانی، همکاری این شرکت با قطعه‌سازان ترکیه می‌تواند فصلی نو با عرضه فناوری از ایران به‌آن‌ها باشد. عضو هیات‌مدیره شرکت آیسان‌فراتک‌امید درخصوص اخذ استانداردهای لازم برای این محصول اضافه کرد: دستگاه کپس علاوه‌بر دریافت استانداردهای بهداشتی، استانداردهای خودرویی را از شرکت ایتراک به‌عنوان مرجع آزمون‌های خودرویی در کشور کسب کرده است. این مورد می‌تواند مهر تاییدی بر ‌کیفیت محصول تولیدی شرکت ما باشد.

نوآوری و کیفیت؛ شرط اصلی
مظفری گفت: اصلی‌ترین پارامتر تولید دستگاه کپس کیفیت بود و همگام با نوآوری و سالم‌سازی هوای کابین خودرو ارتقای کیفیت را نیز مد نظر داشتیم. به‌همین دلیل طراحی و تولید آن را به‌گونه‌ای با ‌معیارهای کیفی در نظر گرفتیم که عمر مفید آن را حداقل به 6 هزار ساعت برسانیم. مظفری با اشاره به‌بحث خدمات پس از فروش شرکت آیسان‌فراتک‌امید بیان کرد: در چرخه طراحی خودرو در دنیا، دو پارامتر عملکرد و بازیافت از اهمیت بالایی برخوردار است. خودروسازان در دنیا می‌کوشند محصولی با عمر مفید بالا، دوام عملکردی و قابلیت بازیافت با استفاده مجدد عرضه کنند. این مورد در دستور کار ما نیز قرار داشت و بنابراین مصرف‌کننده پس از اتمام عمرمفید دستگاه می‌تواند آن را اورهال کرده و برای ۶ هزار ساعت دیگر تحت‌گارانتی قرار دهد. وی افزود: این شرکت قابلیت طراحی محصول براساس نظر خودروسازان را داشته تا گام مثبتی در جهت کسب نظر و رضایتمندی مشتریان انواع خودرو در بازار کشور بردارد.

نوآوری در قطعات و مجموعه‌ها ساختار خودروسازان را نیز تغییر خواهد داد
مظفری درخصوص همکاری با برخی از خودروسازان دولتی در کشور، به «دنیای‌خودرو» گفت: متاسفانه در صنعت‌خودرو کشور همچنان دیدگاه وارداتی حاکم است و این صنعت با تغییر تفکر و اصلاح ساختار می‌تواند به‌بالندگی و توسعه محصول مبتنی بر فناوری روز دست یابد. وی ادامه داد: «به‌نظر می‌رسد مدیران عامل خودروسازی‌ها باید درمقطعی برای حمایت از شرکت‌های نوآور تصمیمات مهم فراساختاری بگیرند و اگر خودروسازان با نظر مثبت به‌دنبال همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان باشند، می‌توانند ضمن برخورداری از رشد کیفیت قابل قبول، در بازارهای جهانی نیز حضور یابند. اما متاسفانه این رویکرد هنوز در برخی از شرکت‌های خودروساز داخلی جدی گرفته نمی‌شود.» این فعال قطعه‌سازی درخصوص شیوع مجدد کرونا ضمن هشدار درمورد آن، اظهار داشت: «خودروسازان داخلی باید از توانمندی‌های موجود در کشور بهره ببرند تا زمان شیوع مجدد کرونا مشتریان آن‌ها با خیال آسوده از محصولات داخلی استفاده کنند.» وی افزود: «هدف اصلی ما تجهیز ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها به‌این فناوری است. باتوجه به‌این‌که حدود ۶۵ درصد مردم از ناوگان حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند و این ناوگان بستر مناسب انتقال بیماری است و بیشترین آسیب در این بخش تاکنون برگرفته از سهل‌انگاری‌ها در ناوگان حمل‌ونقل عمومی بوده، بنابراین این اولویت را در نظر گرفته‌ایم تا سفرها توسط این ناوگان را تا حد امکان ایمن سازیم.» مظفری در پایان درخصوص حمایت و همکاری شهرداری تهران از شرکت آیسان‌فراتک‌امید درراستای تولید و توسعه محصول «کپس» اظهار داشت: «تاکنون دراین خصوص مکاتبات و مذاکراتی با شهرداری محترم تهران و مترو پایتخت داشته‌ایم. هرچند که این موضوع از مرحله مذاکره فراتر نرفته است، اما آمادگی لازم را برای همکاری و تجهیز ناوگان آن‌ها درصورت درخواست و سفارش قطعه داریم.»

مهندس توحید کوچه‌مشکی، معاونت تولید «آیسان‌فراتک‌امید»: قابلیت نصب روی انواع خودرو سواری و سایر وسایل نقلیه

سپس مهندس توحید کوچه‌مشکی، معاونت تولید این شرکت درباره مشخصات فنی آن گفت: «ویروس کرونا از چالش‌های اصلی پیش روی ناوگان حمل‌ونقل کشور به‌شمار می‌رود و متولیان بهداشت کشور نیز به‌تازگی درمورد موج هشتم همه‌گیری کرونا هشدار داده‌اند. بر این اساس چندی پیش شرکت آیسان‌فراتک‌امید محصولی با عنوان هوشمندترین دستگاه ضدویروس را معرفی کرد و بدیهی است که در این بخش برای جلوگیری از شکل‌گیری پیک هشتم کرونا باید در بستر حمل‌ونقل عمومی اقدامات قابل قبولی صورت گیرد. چراکه در زمان ورود این ویروس منحوس به‌کشور، بسیاری از متولیان به‌نقش غیرقابل انکار ناوگان حمل‌ونقل در انتشار آن تاکید کردند.» با علم به‌این موضوع شاید زمان آن رسیده که دولتمردان برای بهبود و تامین سلامت مسافران در ناوگان حمل‌ونقل عمومی و به‌تبع آن خودروسازان برای افزایش سلامت مشتریانشان اقدام موثری انجام دهند.
وی در مورد ظرفیت تولید محصول شرکت آیسان‌فراتک‌امید اضافه کرد: باید گفت شرکت آیسان‌فراتک‌امید محصول هوشمندی را با فناوری بومی برای سالم‌سازی هوای کابین خودروها طراحی و تولید کرده است. فناوری این شرکت منحصر به‌فرد و تنها در اختیار تیم مهندسی این مجموعه است. باتوجه به‌زیرساخت تولید این شرکت، در حال حاضر توان تولید ماهانه 10 هزار دستگاه وجود دارد. نام محصول ما برای خودروهای سواری «کپس 100» است. چراکه شرکت آیسان‌فراتک‌امید انواع این محصول را برای تمام وسایل حمل‌ونقل طراحی کرده و دراختیار دارد.
وی در مورد تفاوت و مزیت محصول شرکت آیسان‌فراتک‌امید درمقایسه با سایر محصولات مشابه در بازارهای جهانی اضافه کرد: قیمت محصولات تولیدشده توسط شرکت آیسان‌فراتک‌امید نسبت به‌سایر رقبا در بازارهای جهانی بسیار مقرون به‌صرفه است. نقطه‌قوت این شرکت تولید محصولی است که می‌تواند حداقل 95 درصد کابین هوای خودرو را عاری از هرگونه ویروس و باکتری کند.
از سوی دیگر عمر مفید محصول کپس 100 حداقل 6 هزار ساعت است. درصورت بررسی وضعیت بازارهای جهانی درمی‌یابید که فناوری‌های مشابه با قیمت‌های بسیار گزاف کمتر از 4 هزار ساعت عمر مفید دارند.
مهندس کوچه‌مشکی در پاسخ به این سوال که چند درصد محصول شما داخلی‌سازی شده و چه‌مقدار از آن وارداتی است؟ اظهار داشت:90 درصد محصول تولیدی شرکت آیسان‌فراتک‌امید داخلی‌سازی شده و تنها 10 درصد از تجهیزات مورد نیاز این محصول به‌دلیل عدم پیشرفت صنعت الکترونیک در کشور وارداتی است. این میزان نیز درواقع مربوط به‌یک قطعه مهم بوده که درصنایع پزشکی کاربرد قابل توجهی دارد. توجه داشته باشید که نکته مهم دراین‌باره مالکیت معنوی و فناوری این محصول بوده که در اختیار شرکت آیسان‌فراتک‌امید است.
وی در مورد افزایش سهم این محصول در بازار اضافه کرد: طراحی خودرو شامل ‌دو بخش داخلی و خارجی است و طراحان شرکت‌های خودروساز همواره تلاش می‌کنند کابین ارگونومی و منطبق با اِلِمان‌های زیبا را با هدف تامین آسایش سرنشینان در زمان استفاده از خودرو طراحی و تولید کنند. بر این اساس واحد طراحی شرکت آیسان‌فراتک‌امید نیز محصولی را طراحی و تولید کرده که با اِلِمان‌های جدید طراحی داخل خودرو مطابقت کامل دارد. این طراحی علاوه‌بر رعایت اصول زیبایی و ایمنی، پارامترهای عملکرد و گردش هوای خودرو را نیز رعایت کرده است. توجه داشته باشید در این محصول پیش و بیش از توجه به‌زیبایی عملکرد آن مورد توجه قرار گرفته است و به همین دلیل انتظار می‌رود سهم خودروهایی که از این محصول استفاده می‌کنند مستمراً افزایش یابد.
وی درخصوص عملکرد دستگاه کپس و این‌که چگونه کابین خودرو را عاری از هرگونه ویروس می‌کند، اظهار داشت: این دستگاه مجهز به‌دو فن دمنده و مکنده است که هوای موجود در کابین خودرو را مکش کرده و با عبور از بخش‌های سالم‌سازی با تکنولوژی تشعشعی و الکترومغناطیس انواع ویروس و باکتری مضر برای سلامت سرنشینان را در مدت‌زمان حداکثر 15 دقیقه از بین می‌برد.
در این دستگاه واحد کنترل الکترونیکی تعبیه شده که می‌تواند قدرت آن را براساس مقدار ویروس و باکتری هوا تغییر دهد. طبق تحقیقات دانشگاه آریزونای آمریکا مدت‌زمان مورد نیاز برای ورود ویروس کرونا به‌کابین خودروهای به‌کارگرفته‌شده در سیستم حمل‌ونقل عمومی تنها ۱۵ دقیقه پس از آغاز به‌کار آن‌هاست. ما نیز این مساله را استاندارد و مبنای عملکرد دستگاه قرار دادیم تا سلامت سرنشینان به‌شکل حداکثری تامین شود.
مهندس کوچه‌مشکی در مورد مدت‌زمان گارانتی کپس اظهار داشت: همان‌طور که اشاره کردید محصولاتی با شعار سالم‌سازی هوای کابین خودرو در بازار کشور به‌چشم می‌خورد که عملکرد قابل توجهی ندارند. معمولا این دستگاه‌ها بر پایه فیلترهای سلولوزی یا نانو ساخته می‌شوند و پس از اتمام عمر مفید این محصولات، متاسفانه فیلتر آن‌ها برای تعویض در کشور یافت نمی‌شود.
بنابراین محصولات مذکور بیشتر جنبه تزئینی و یک‌بار مصرف دارند. اما دستگاه کپس 6 هزار ساعت گارانتی شرکت آیسان‌فراتک‌امید را دارد که پس از اتمام این زمان نیز مشتریان می‌توانند با پرداخت حداکثر 30 درصد کل مبلغ دستگاه، برای اورهال مجدد آن 6 هزار ساعت دیگر گارانتی دریافت کنند.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا این محصول تنها برای انواع خودرو طراحی شده یا مصارف دیگرگفت: بازار هدف محصول کپس خط‌تولید خودروسازان و افترمارکت است. درحال حاضر با برخی از خودروسازان داخلی برای نصب این قطعه روی محصولاتشان در خط‌تولید همکاری‌هایی شکل گرفته است. در فاز بعدی برنامه، عرضه قطعه به‌بازار با هدف استفاده مشتریان در بخش افترمارکت نیز در نظر گرفته شده است.
درعین حال محصول کپس قابلیت نصب روی انواع خودرو سواری، مدل‌های تجاری سنگین اعم از مسافری و باری، قطار و مترو و هواپیما را داشته و حتی در منازل مسکونی و بیمارستان‌ها نیز می‌توان از آن استفاده کرد.
مهندس کوچه‌مشکی در پایان و در پاسخ به این سوال که چالش اصلی شرکت شما برای تولید محصول «کپس» چیست و آیا درراستای افزایش تولید یا ورود این قطعه به‌بازارهای داخلی و خارجی نیاز به‌حمایت خاصی است گفت: تولیدکنندگان در کشور با چالش‌های اقتصادی مواجه‌اند؛ اما شرکت آیسان‌فراتک‌امید در این راستا با چالش خاصی مواجه نیست. تنها می‌توان از وجود قوانین دست‌وپاگیر وضع‌شده از سوی برخی سازمان‌ها و شرکت‌ها به‌عنوان چالش عمده‌ یاد کرد. درنهایت متولیان حمل‌ونقل و دولت برای مهار پیک هشتم کرونا باید از توان و دانش شرکت‌های نوپا که فناوری‌های جدید را با هدف سالم‌سازی هوا به‌کار می‌گیرند، حمایت کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =