ایستگاه‌ های سوپرشارژ تسلا

استفاده از عناصر خاکی کمیاب یکی از موارد اصلی مناقشه علیه خودروهای الکتریکی است و تسلا قصد دارد آن را برای همیشه کنار بگذارد.

به گزارش «اخبار خودرو»،استفاده از عناصر خاکی کمیاب یکی از موارد اصلی مناقشه علیه خودروهای الکتریکی است و تسلا قصد دارد آن را برای همیشه کنار بگذارد. تسلا درمراسم روز سرمایه‌گذار 2024 خود اعلام کرد که قصد دارد مدلی از موتور الکتریکی را به‌بازار بیاورد که به‌عناصر کمیاب خاکی نیاز نداشته باشد. درحالی که ممکن است این مساله برای اکثر مردم چندان هم مهم نباشد، دلایلی وجود دارد که از اهمیت بالای آن حکایت می‌کند. تسلا به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه تولید خودروهای الکتریکی، طی سال‌های اخیر محبوبیت بسیاری به‌دست آورده است.
بسیاری از افراد که یک مدل خودرو الکتریکی خریداری می‌کنند، به‌احتمال بسیار زیاد به‌عناصر کمیاب خاکی فکر نمی‌کنند؛ حتی بسیاری از آن‌ها نمی‌دانند باتری خودروهای برقی از چه‌نوع موادی تشکیل شده و استفاده بیش از حد این مواد چه‌مشکلاتی را در پی خواهد داشت. با این حال هم‌زمان با ورود گسترده خودروهای الکتریکی به‌ناوگان حمل‌ونقل کشورها، انتقادها نیز به‌آن‌چه درباره این دسته از خودروها از جهات مختلف مطرح است، حالت روزافزون به‌خود می‌گیرد. درهمین راستا شاهد آن هستیم که بسیاری از گمانه‌زنی‌ها و مباحث مطرح‌شده در رابطه با این مدل خودروها از سوی افراد مختلف، کاملا کذب بوده و صرفا با هدف جلوگیری از تولید آن‌ها بیان می‌شود. درمورد عناصر خاکی کمیاب نیز باید گفت بهتر است از آن‌ها استفاده نشود. چراکه اغلب آن‌ها گران هستند و تهیه این مواد دشوار است و در مناطقی مانند چین تهیه و پردازش می‌شوند. همان‌طور که ایالات‌متحده تلاش می‌کند از اتکا به‌سایر کشورها برای منبع‌یابی و پردازش مواد دور شود، عناصر کمیاب خاکی مطمئنا باعث نگرانی هستند. افزایش قیمت و ایجاد انحصار در تولید و فروش این مواد مورد نیاز باتری‌های برقی سبب شده است بسیاری از شرکت‌های اروپایی و آمریکایی به‌دنبال نسل جدید فناوری‌ها برای بی‌نیاز شدن از این مواد باشند.
درحال حاضر اطلاعات نادرست بسیاری درمورد خودروهای الکتریکی و استفاده از عناصر کمیاب خاکی وجود دارد. بیشتر اوقات، پرونده خودروهای الکتریکی روی باتری لیتیوم-یونی، پتانسیل آتش‌سوزی آن، موادی که از آن ساخته شده است و نحوه و مکان استخراج آن‌ها متمرکز است و این فهرست همچنان ادامه دارد. با این حال، طبق گفته Electrek، درحالی که باتری‌های EV امروزی از مواد معدنی حیاتی استفاده می‌کنند، معمولا حاوی عناصر خاکی کمیاب نیستند.
با این حال تلاش می‌شود نسل جدیدی از باتری‌های خودروهای برقی تولید شود که کمترین نیاز را به‌عناصر خاکی داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =