تجاری‌

پیش‌بینی‌ها از سال آینده این احتمال را نشان می‌دهد تجاری‌سازان کشور گام‌های بیشتری به سمت موفقیت خواهند برداشت و سهم بیشتری از بازار عرضه و تقاضای کشور را در اختیار خواهند گرفت. 

به گزارش «اخبار خودرو»،بازار خودروهای تجاری کشور طی سال‌های اخیر، تجربیات متفاوتی از همکاری با شرکای خارجی تا تاثیرپذیری از نرخ ارز را به دست آورد. سال گذشته اکثر تجاری‌سازان کشور، وضعیت نامطلوبی را در بازار کشور تجربه کردند و بیشتر این تولیدکنندگان تجربه مشترکی در کاهش تقاضا و تولید داشتند. گرچه انتظار می‌رفت بازار این خودروها در سال‌ 1401، به تبع افزایش نرخ ارز، با شرایط بحرانی‌تری روبه‌رو شود، اما برخی تجاری‌سازان به لطف مدیریت‌ درست و برنامه‌ریزی درازمدت و پیش‌بینی نرخ ارز، موفق شدند سال جاری را برخلاف انتظارات با رشد تقاضا و تولید به پایان برسانند و حتی در چنین شرایطی، بخشی از نیاز بازار کشور به این خودروها را تامین کنند. این در حالی است که برخی تجاری‌سازان کشور اما موفق به خروج از رکود نشده‌اند و همچنان در بحران تولید و فروش گرفتار هستند. با این حال پیش‌بینی‌ها از سال آینده این احتمال را نشان می‌دهد تجاری‌سازان کشور گام‌های بیشتری به سمت موفقیت خواهند برداشت و سهم بیشتری از بازار عرضه و تقاضای کشور را در اختیار خواهند گرفت.

نیاز به 200هزار دستگاه انواع محصولات جدید
بازار خودروهای تجاری کشور، حداقل طی یک‌دهه اخیر همواره تشنه مدل‌های جدید و به‌روز بوده است. حضور محصولات فرسوده در ناوگان کشور و افزایش روزافزون تعداد این خودروها در کنار عدم تامین و اجرای طرحی مناسب برای نوسازی آن‌ها، باعث شده است همیشه تقاضای صعودی برای خودروهای تجاری و محصولات تجاری‌سازان کشور وجود داشته باشد. با این‌حال به نظر می‌رسد تمایلی چندانی برای ورود به این بازار وجود ندارد. از سوی دیگر، مالکان خودروهای فرسوده هم زمینه را برای ورود به نوسازی ناوگان و جایگزینی محصولات با مدل‌های روز مهیا ندیده‌اند و می‌توان گفت تا امروز آمار چشمگیری برای استفاده از این ظرفیت وجود نداشته است. همین موضوع باعث شده است نیاز ناوگان کشور به مدل‌های به‌روز و جدید، به سمت خودروسازان داخلی هدایت نشود و این تقاضا راکد بماند. بنابراین با توجه به وجود بیش‌از 200هزار دستگاه انواع خودروهای تجاری فرسوده در کشور و انتظار سهیم شدن تجاری‌سازان کشور از این تقاضا اما آمار تولید و فروش تجاری‌سازان گویای این حقیقت است که هنوز از ظرفیت‌های واقعی بازار استفاده نشده است.
وقفه در بازار تجاری‌ها با افزایش نرخ ارز و قیمت نهایی محصولات
میلاد خاموشیان، فعال بازار خودروهای تجاری کشور با بررسی جوانب این بازار و بررسی عوامل موثر بر افزایش و هدایت تقاضا به سمت تولید خودروسازان داخلی به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «بازار تجاری‌ها به تبع سال‌های گذشته، همچنان نیاز فراوانی به محصولات جدید دارد. با این‌حال، نرخ ارز و تاثیر بی‌وقفه آن روی محصولات داخلی و وارداتی باعث شده است متقاضیان واقعی برای خرید محصولات جدید دست نگه دارند.» وی در ادامه افزود: «هر سال دو، تا سه بار شاهد آغاز رونق بازار تجاری‌های کشور هستیم، اما در کوتاه‌مدت، با افزایش نرخ ارز، محصولات این بازار با افزایش قیمت مواجه می‌شوند که همین موضوع باعث توقف تقاضا و کاهش فروش خودروها در بازار می‌شود.»

کاهش تقاضای تجاری‌سازان داخلی هم‌زمان با ورود کارکرده‌ها به بازار
خاموشیان در ادامه با اشاره به این که بازار تجاری‌ها برخلاف خودروهای سواری چندان فضای کافی برای دلالان و واسطه‌ها ندارد، اظهار کرد: «با این‌که دلالان در بازار خودروهای داخلی حضور چندانی ندارند و این امکان برای آن‌ها فراهم نیست که خرید کارخانه را با قیمت چندبرابر در بازار به فروش برسانند، اما ورود خودروهای کارکرده تجاری باعث شده است پای دلالان به این بازار باز شود.» وی در ادامه بیان کرد: «ورود کم‌وبیش وارداتی‌های کارکرده‌ آن‌طور که باید نتوانست نیاز بازار را برآورده کند و با قیمت‌های نجومی عرضه شد و ازسوی‌دیگر باعث شد تقاضا به سمت بازار خودروهای داخلی کم شود و برخی متقاضیان به امید دسترسی به مدل‌های اروپایی ارزان‌، از خرید منصرف شدند.» وی افزود: «در واقع این خودروها باعث کاهش تقاضا برای تجاری‌سازان داخلی شدند.»

عملکرد مثبت تجاری‌سازان و غلبه بر مشکلات اقتصادی
این فعال بازار خودروهای تجاری در ادامه وضعیت تجاری‌سازان را در مقایسه با شرایط اقتصاد و تولید در کشور مثبت ارزیابی کرد و بیان کرد: «باتوجه به شرایطی که درحال‌حاضر بر اقتصاد کشور حاکم است، انتظار می‌رفت تولید تجاری‌سازان کشور از نفس بیفتد و عرضه به بازار کاهش یابد، اما خودروسازان در سال جاری موفق‌تر از آن‌چه انتظار می‌رفت عمل کردند.» وی در ادامه گفت: «براساس آنچه در آمارهای وزارت صمت منتشر شده است، تجاری‌سازان بزرگ کشور چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی، سال جاری عملکرد مثبتی را رقم زده‌اند و برخلاف تمام مشکلاتی که در بازار کشور وجود داشته، این تولیدکنندگان با افزایش تولید مواجه شده‌اند.» وی در پایان خاطرنشان کرد: «گرچه تولید این خودروسازان هنوز به آمار سال‌های اوج پیش از تولید نرسیده است، اما تیراژ فعلی آن‌ها هم نشان می‌دهد تولیدکنندگان توانسته‌اند بر تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی کشور غلبه کرده و روند صعودی به تولید خود دهند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =