کد خبر: 27355
تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۱

اگر بخواهیم به پررونق‌ترین کلاس شاسی بلندها در ایران اشاره کنیم، بدون شک شاسی بلندهای کوچک شهری یا همان کراس اوورها شایسته این لقب است. این خودروها مناسب تردد در مسیرهای شلوغ شهری هستند.

وینگل در ایران از سوی شرکت دیارخودرو عرضه می‌شود. موتور 4/2 لیتری 4 سیلندر وینگل که ساخت میتسوبیشی است را به شیوه سنتی یعنی چرخاندن سویئچ روشن می‌کنیم. تقریبا در زمان سکون متوجه روشن بودن موتور نمی شوید! زیرا هم موتور نرم و بی صدا کار می‌کند و هم آکوستیک و عایق‌بندی اتاق مناسب است. اما با کمال تعجب عکس‌العمل موتور نسبت به فشرده شدن پدال گاز خیلی کند است. گرچه پدال‌ها بسیار نرم عمل می‌کنند. 

در زمان آغاز حرکت باید پدال گاز را بیشتر بفشارید تا موتور دور بگیرد و این مشکل در ترافیک اتوبان شهید همت تهران که باید بارها نیم کلاچ گرفت، کاری می‌کند که نرمی پدال‌ها را فراموش کنید! علاوه بر این‌ها در ترافیک باید مواظب گوشه‌های سپر جلو باشید چون دید مناسبی نسبت به آن‌ها ندارید. 

پس از رهایی از ترافیک تهران که بدون کولر خوب و کارآمد وینگل تحملش بسیار دشوار بود، وارد کارزار آفرود می‌شویم. ابتدا دکمه 4H را به معنی به‌کارگیری کمک سبک می‌فشاریم تا پلوس‌های دیفرانسیل جلو به‌صورت برقی درگیر شوند. در همان ابتدای مسیر شروع به شتاب‌گیری می‌کنیم، اما شتاب خودرو چنگی به دل نمی‌زند. شتاب 0 تا 100 این پیکاپ بر روی آسفالت حدود 15 ثانیه بود و البته انتظار زیادی هم نمی‌توان از آن داشت. موتور این خودرو 134 اسب‌بخار نیرو در دور موتور 5250 و 200 نیوتن‌متر گشتاور در بازه 2500 تا 3000 دور در اختیارتان قرار می‌دهد که برای یک خودروی آفرود چندان مناسب نیست. در صعود به شیب‌ها باید بیشتر از دنده 2 استفاده کنید چون ضرایب دنده‌ها زیاد مناسب نیست چرا که اگر دنده 3 را درگیر کنید موتور اصطلاحا زیر بار می‌ماند و اگر به دنده یک بروید، به دلیل کوتاه بودن ضرایبش دورموتور بسیار بالا می‌رود و موتور طلب دنده دو را می‌کند. در این صورت یا مجبورید در دنده یک و فشار زیاد به موتور ادامه مسیر دهید و یا از دنده کمک سنگین(L4) و به کمک یکی از دنده‌های سبک گیرباکس استفاده کنید. 



محور جلو این خودرو دارای سیستم تعلیق مستقل مجهز به طبق‌های A شکل است و در محور عقب هم فنرهای شمش قرار دارند. در مواجهه با مسیرهای ناهموار عملکرد تعلیق جلو قابل قبول است ولی همین که محور عقب از روی ناهمواری رد می‌شود همه ذهنیتتان را عوض می‌کند و اتاق و هر چه که در آن باشد شدیدا تکان می‌خورند. اما برعکس فنربندی فرمان بسیار رام و دقیق است و به هیچ وجه به دستان راننده ضربه نمی‌زند. 
يکی از فاکتورهای مثبت این خودرو بی‌صدایی اتاق است که در اتوبان هم نمود داشت چراکه صدای باد و برخورد چرخ‌ها با زمین، در اتاق شنیده نمی‌شد. در میان دو صندلی جلو یک کنسول قرار دارد که می‌توانید آرنج دستتان را روی آن بگذارید و داخلش هم فضایی برای قرار دادن اشیا مختلف وجود دارد. اما این همه کارکرد این کنسول نیست چون هر بار که دنده‌های گیرباکس 6 سرعته وینگل را جا زدیم آرنج دستمان به این کنسول برخورد کرد! 

رقبای داخلی و خارجی 

Pajan
 



Capra 



Pickup Roniz 



پیشنهاد نهایی 

اگر خواهان داشتن يک پيکاپ هستيد و با ظاهر پاژن کنار نمي آييد و از طرفي کاپرا را خيلي متمايز نمي شناسيد مي توانيد سراغ وينگل برويد. ضمن اين​که وينگل3 و وينگل5 (نسخه بعدي) از پيکاپ​هاي پر فروش سال گذشته در اروپا هم بوده است. اما کيفيت نامناسب قطعات داخلي شايد دلتان را بزند. 

 

 



راهنمای خرید خودروی شاسی بلند 

تويوتا RAV4
 

نسل جدید تویوتا RAV4 که در واقع نسل چهارم این شاسی بلند ژاپنی است، مدتی است پا به ایران گذاشته و جای نسل قبلی‌اش را گرفته است. نسل قبلی RAV4 که از ظاهری محافظه کارانه و ساده بهره می‌برد، فروش چندان بالایی در ایران نداشت و مانند سایر محصولات تویوتا پرطرفدار نشد، که شاید مهم‌ترین دلیل این امر واردات محدود RAV4 نسبت به سایر محصولات تویوتا در ایران بود. اما نسل جدید RAV4 داستان کاملا متفاوتی دارد. زبان طراحی این مدل، همان چیزی است که در نسل جدید اریون و کمری دیده می‌شود. خطوط تیز و حجم پردازی روی گلگیرها و سپرها. طراحی این مدل شاید به مذاق بسیاری خوش نیاید، چون بیش از حد مدرن است و هنوز هم بسیاری RAV4 نسل قبل را به آن ترجیح می‌دهند. اما باید توجه داشت که این یک پیشرفت فوق‌العاده برای تویوتا محسوب می‌شود و این سبک طراحی همان چیزی است که مدگرایان از RAV4 جدید انتظار دارند. 



داستان طراحی و سبک کابین RAV4 جدید هم مانند بدنه است. طراحی کابین در این مدل ارتقا چشمگیری نسبت به قبل پیدا کرده و کیفیت قطعات کابین به مراتب از قبل بالاتر است. همچنین بهره‌گیری از رنگ‌های قوی و شکیل، زیبایی کابین را دو چندان کرده است. کنسول جلو ساده ولی در عین حال اسپرت و جذاب است. اکثر ادوات، صفحه نمایشگر و دریچه‌های سیستم تهویه در یک قاب آلومینیومی ‌باکیفیت قرار گرفته‌اند که با قاب آلومینیومی ‌صفحه آمپر در هماهنگی کامل است. همانطور که اشاره شد، کیفیت پوشش‌ها در نسل جدید RAV4 عالی است. که این کیفیت بالا را می‌توان در پوشش صندلی‌ها، روکش چرمی‌فرمان و پوشش کنسول میانی و جلو داشبورد، به وضوح مشاهده کرد. فضای کابین به لطف طراحی حساب شده و ابعاد نسبتا بزرگ بدنه، بسیار جادار و راحت است. این خودرو از امکاناتی نظیر تنظیم برقی صندلی راننده که مجهز به گرمکن و سیستم تنظیم گودی کمر است، سوکت برق جلو و عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک دو نقطه‌ای و سیستم صوتی قوی متشکل از ۱۱ بلندگو JBL به همراه ساب وفر و امپلی فایر و کیت تلفن و بلوتوث، برخوردار است. البته RAV4 از نظر فهرست تجهیزات رفاهی در پس رقبای کره‌ای قرار می‌گیرد، ولی باز هم این پیشرفت عالی نسبت به قبل قابل تقدیر است. 



موتور 5/2 لیتری RAV4 آن‌چنان پرقدرت نیست و حدود ۱۸۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند، که بیشتر مناسب مسیرهای شهری و جاده ایست تا مسیرهای آفرود و سنگلاخی. همچنین جعبه دنده ۶سرعته CVT از دقت بالا و هماهنگی خوبی با موتور برخوردار است. سواری RAV4 مانند اکثر محصولات تویوتا بسیار نرم و بی صداست و از دست‌اندازها و ناهمواری‌ها را به نرمی‌عبور می‌کند. همچنین یکی دیگر از نکات مثبت RAV4 که اکثر محصولات تویوتا به آن شهره هستند، دوام بالاست.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بینام ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    1
    اف جی کروزر , برترین شاسی در ایران در کلاس کامپکت

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =