کد خبر: 5442
تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۳

گرن کابریو اسپورت نخستین بار در جریان نمایشگاه خودرو ژنو 2011 و با تبلیغات محیطی و رسانه ای بسیار به علاقه مندان برند مازراتی معرفی شد.

مازراتی گرن توریسمو نخستین بار در نمایشگاه خودرو ژنو سال 2007 رونمایی شد. این خودرو که یک کوپه درر کلاس Grand Tourer محسوب می شود توسط دستان هنرمند طراح معروف دنیای مد «Jason Castriota» در شرکت پینین فارینا ایتالیا خلق شد. این طراح آمریکایی پیش از این با طراحی مدل منحصر به فرد «فراری 5/P4 پینین فارینا» نام خود را بر سر زبان ها انداخت. 

\"\"


با آنکه پس از موفقیت اولین گرن توریسمو در بازاررهای جهانی شرکت مازراتی بلافاصله نسخه های بهبود یافته و ارتقا یافته این مدل را تحت عناوین گرن توریسمو S و گرن توریسمو MC روانه بازار کرد اما آخرین و چشمگیرترین گونه تولیدی این محصول نسخه کوپه آن یعنی گرن کابریو است که در سال 2009 و در جریان نمایشگاه خودرو فرانکفورت به علاقه مندان معرفی شد. 

اندکی پس از معرفی مدل گرن کابریو تولید این محصول در خطوط تولید شرکت مازراتی آغاز و نخستین خودروهای تولیدی این نسخه از می 2010 به مشتریان آن تحویل شد اما باز هم شرکت مازراتی بیکار نماند و مهندسان این شرکت در مدت زمانی که مشتریان گرن کابریو از انتخاب خود سرمست بودند آخرین تغییرات را در این مدل اعمال کردند تا اندکی بعد آخرین و پیشرفته ترین محصول شرکت مازراتی متولد شود، آن هم چیزی نبود جز «گرن کابریو اسپورت».

\"\"


استایل بدنه ای فاخر

گرن کابریو اسپورت نخستین بار در جریان نمایشگاه خودرو ژنو 2011 و با تبلیغات محیطی و رسانه ای بسیار به علاقه مندان برند مازراتی معرفی شد. شاید همانگونه که از تیتر این مطلب دریافتید صفات و القابی چون «خودرو زیبا» یا «خودرو مدگرا» برای توصیف مازراتی گرن کابریو منصفانه نباشد و از این خودرو باید تنها با عناوینی چون مانکن ایتالیایی یا تندیس متحرک یاد کرد!

 با آنکه چهره ظاهری گرن کابریو S با نسخه عادی این خودرو تفاوت چندانی ندارد اما اگر با دقت به چهره گرن توریسمو اسپوررت بنگریم شاهد تغییرات کوچکی در نمای ظاهری این خودرو خواهیم بود. 

\"\"


نخستین تفاوت را در جلوپنجره حجیم گرن کابریو خواهیم دید که طراحان مازراتی با اعمال تغییراتی در ابعاد و گرافیک این قسمت امضای منحصر به فرد نسخه اسپورت را در این نمایه به ثبت رسانده اند. البته جالب است بدانید تغییرات اعمال شده در نمای جلو خودرو که علاوه بر جلوپنجره، شامل فرم کاپوت پیشرانه می شود صرف نظر از مسائل مربوط به طراحی و زیباشناسی خودرو ریشه در مهندسی و علم آیرودینامیک نیز دارد به طوری که با اعمال این تغییرات در نسخه جدیدتر گرن کابریو، نتایج و ارقام آیرودینامیکی بهتری نسبت به نسخه معمولی در مدل موسوم به اسپرت حاصل شده است و به این ترتیب طراحان و مهندسان شرکت مازراتی با یک تیر چند هدف را نشانه گرفته اند و علاوه بر متفاوت و زیباتر جلوه دادن گرن کابریو اسپورت، این خودرو را با مقاومت کمتری در مقابل جریان باد روانه خیابان کرده اند.

قلب تپنده یا نیروگاه متحرک؟

\"\"


پیشرانه به کار رفته شده در گرن کابریو اسپورت در حقیقت همان پیشرانه معروف 4/7 لیتری هشت سیلندر شرکت مازراتی است که قبلا آن را در خودرو کواتروپورت GTS اسپورت نیز دیده بودیم. این پیشرانه با حجم دقیق 4691 سی سی که در قالب هشت سیلندر با آرایش 90 درجه انجام وظیفه می کند توانایی تولید 450 اسب بخار قدرت در دور موتور 7000 دور در دقیقه و همچنین توانایی تولید بیشینه گشتاوری معادل 510 نیوتن متر را داراست اما نکته قابل توجه اینجاست که با برنامه ریزی رایانه مرکزی پیبشرانه 80 درصد گشتاور تولیدی در دور موتور 2500 دور در دقیقه در اختیار راننده قرار می گیرد و تنها 20 درصد باقی مانده در دورهای بالاتر از 4750 دور در دقیقه تولید می شود. 

طبق اعلام رسمی شرکت سازنده، این پیشرانه می تواند گرن کابریو اسپورت را در عرض 5/2 ثانیه از حالت سکون به مرز سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند که این رقم حدود 0/2 ثانیه کمتر از رکورد مدل عادی گرن کابریو است. 

علاوه بر آن دسترسی به سرعت 285 کیلومتر بر ساعت به کمک پیشرانه مذکور امکانپذیر بوده و گرن توریسمو اسپورت می تواند بدون هیچ زحمتی سرعت خود را در عرض 3 ثانیه از مرز 80 کیلومتر بر ساعت به 120 کیلومتر بر ساعت برساند اما در کنار این پیشرانه یک جعبه دنده منحصر به فرد که به صورت انحصاری برای این نسخه ساخته شده دیده می شود که در کسب رکوردهای ذکر شده نقش بسزایی را ایفا می کند. 

\"\"


این جعبه دنده شش سرعته خودکار ساخت شرکت ZF آلمان بوده و با کد شناسه 6HP26ZF شناخته می شود. این جعبه دنده جدید که نخستین جعبه دنده اتوماتیک در نظر گرفته شده برای پیشرانه های 4/7 لیتری مازراتی نیز محسوب می شود، توانایی تعویض دنده به حالت اتوماتیک و دستی را برای راننده مهیا می سازد. 

سیستم تعلیق گرن کابریو اسپورت نیز از آخرین فناوری ابداعی در این زمینه بهره مند است. این فناوری جدید که Skyhook Active Suspension نام دارد می تواند رفتارهای فرمان، گاز و ترمز را تحت نظر گرفته و با آنالیز آنها در هر لحظه عکس العمل متفاوتی را با توجه به شرایط رانندگی از خود نشان دهد.

 این فناوری از یک سامانه جناغی به همراه کمک فنرهای گازی تشکیل شده است که توانایی ضبط و ذخیره رفتارهای حرکتی خودرو را در کامپیوتر مرکزی خود داراست. علاوه بر بازبینی و بازطراحی های صورت گرفته در قسمت های مختلف این خودرو، مجموعه ترمزگیری گرن کابریو اسپورت نیز تغییرات گسترده ای را به خود دیده است. 

مجموعه ترمزگیری این خودرو با دارا بودن دیسک های 360 میلی متری در چرخ های محور جلو و 330 میلی متری در محور عقب به کمک انواع سامانه های کمکی همچون Brake Assist سطح متفاوتی از احساس امنیت را برای راننده به همراه می آورد. 

\"\"


طبق اعلام شرکت مازراتی، سامانه ترمزگیری گرن کابریو اسپورت در سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به 35 متر مسافت نیاز دارد تا این خودرو 1980 کیلوگرمی را به حالت ایست کامل درآورد. میزان مصرف سوخت نیز فاکتور موثر دیگری است که در نسخه ارتقا یافته گرن کابریو با حساسیت بیشتری به آن پرداخته شده است. 

هر چند خریداران این قبیل خودروها اهمیت چندانی برای این مسئله قائل نیستند اما توجه بیش از پیش دولت ها به مقوله کاهش مصرف سوخت و ارتباط مستقیم میزان مالیات با میزان مصرف سوخت خودروها در برخی از کشورها، این فاکتور نیز برای خودروسازان امری حیاتی و رقابتی محسوب می شود. 

با آنکه نسخه گرن کابریو اسپورت از پیشرانه حجیم تر و پرقدرت تری نسبت به گونه های دیگر برخوردار است اما تدابیر به کار گرفته شده در این خودرو سبب شده است میزان مصرف سوخت گرن کابریو اسپورت به میزان شش درصد در مقایسه با دیگر نسخه های این خودرو کاه شیافته و به رقم 14/5 لیتر در هر 100 کیلومتر از پیمایش در سیکل ترکیبی برسد.

\"\"


 خالی از لطف نخواهد بود بدانیم مصرف سوخت این هیولای 450 اسب بخاری در سیکل بزرگراه فقط هشت لیتر در هر 100 کیلومتر از پیمایش مسیر خواهد بود. شرکت مازراتی یک باک سوختگیری 75 لیتری را برای گرن کابریو اسپورت در نظر گرفته اند که با توجه به میزان مصرف سوخت خودرو کافی به نظر می رسد. 

این خودرو به صورت استاندارد با رینگ هایی به ابعاد 37ZR20/245 در محور جلو و 35ZR20/285 در محور عقب تولید می شود و مشتریان می توانند نوع خاصی از رینگ های 9 بازو را با رنگ مشکی مات سفارش دهند که طبق اعلام شرکت مازراتی در ساخت آنها از صور فلکی الهام گرفته شده است.

 ضمن آنکه مشتریان گرن کابریو اسپورت همچون دیگر محصولات تولیدی این کمپانی حق انتخاب و سفارش جزئی ترین موارد همچون رنگ بندی صندلی ها، نحوه طراحی و دوخت چرم غربیلک فرمان، رودری ها و دیگر دکوراتیو داخلی خودرو را دارا خواهند بود.

هفت صبح: در حال حاضر تولیدات شرکت مازراتی به دو گونه اصلی «کواتروپورت» در کلاس سدان مجلل و مدل «گرن توریسمو» در کلاس کوپه تقسیم می شود که هر یک از این دو محصول با نسخه های گوناگون و با بهره مندی از طیف گسترده ای از پیشرانه های متفاوت و سطوح مختلفی از تجهیزات رفاهی و ایمنی طیف نسبتا گسترده ای از مشتریان خودروهای لوکس را هدف قرار داده است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =