کد خبر: 88376
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹

یک کارشناس خودرو با اشاره به محدودیت‌های استفاده از خودروهای هیبریدی (دوگانه‌سوز برقی و فسیلی) در ایران می‌گوید: با قیمت‌های فعلی سوخت، خرید و استفاده از خودروهای هیبریدی در ایران به صرفه نیست؛ اما اگر قیمت سوخت واقعی شود، تقاضا برای این خودروها افزایش خواهد یافت.

در حال حاضر با وجود معضل آلودگی هوا و ضرورت حفاظت از محیط زیست، بهره بردن از خودروهای هیبریدی (دوگانه‌سوز برقی و فسیلی) یکی از راه‌حل‌های ممکن برای حل این مسائل به شمار می‌آید. ولی قیمت این خودروها بسیار بالا است و واردات آنها به ایران نیز بسیار محدود است. البته برخی خودروسازان ایرانی نیز در زمینه تولید خودروهای کم‌مصرف و هیبریدی فعالیت‌هایی داشته‌اند. فربد زاوه در خصوص وضعیت خودروهای هیبریدی در کشور به اقتصادنیوز گفت: هنوز خودروی هیبریدی در ایران تولید نشده است ولی ایران‌خودرو در حال انجام مطالعاتی در این خصوص است که فعلاً در حد مطالعه پیش رفته است. او اظهار کرد: تکنولوژی هیبریدی قبل از اختراع اتومبیل وجود داشته است، ولی در «تولید انبوه» چندان عادی نشده و هنوز خیلی از برندهای مشهور جهان مثل گروه جاگوار لندرور خودروی هیبریدی تولید نمی‌کنند. این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: استفاده از این خودروها در کاهش مصرف سوخت، به خصوص در کاهش مصرف‌ سوخت سیکل‌های شهری ‌تاثیر بسزایی دارد. او در خصوص استفاده از خودروهای هیبریدی در آینده بازار خودروی ایران تاکید کرد: با گران شدن روزافزون قیمت سوخت این اتفاق قطعی است. اگر سوخت با قیمت واقعی خود به مردم فروخته شود، تقاضا برای این‌گونه خودروها زیاد می‌شود. اما با قیمت فعلی سوخت، خرید و استفاده از خودروهای هیبریدی به صرفه نیست. زاوه افزود: در سراسر دنیا تلاش بر این است که به سمت استفاده از این خودروها بروند و در ایران هم قطعاً این‌طور خواهد بود. البته طبعا این کار با افزایش تقاضا صورت می‌گیرد. این کارشناس خودرو در خصوص خودروهای هیبریدی‌ای که به کشور وارد شده‌اند، گفت: در ایران خودروهای هیبریدی به تعداد معدودی وارد شده‌اند. شماری از خودروهای هیبریدی که برای واردات به کشور مجاز بوده‌اند، خودروهای تویوتا هستند که تعدادشان کم بوده است. او بیان کرد: تامین خودروهای مجاز هیبریدی به این دلیل که شرکت‌های ایرانی با تولیدکنندگان آنها رابطه مستقیم ندارند کار سختی است. این کارشناس خودرو در خصوص قیمت‌گذاری بالا برای خودروی I8 که جدیداً در کشور وارد شده و سه میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است، بیان کرد: تعرفه برای این خودروهای هیبریدی وجود ندارد و تنها چهار درصد است. ولی دلیل قیمت‌گذاری بالا برای این خودرو این است که این خودرو به صورت محدود و با مجوز جانبازی به کشور وارد شده است. یعنی واردات آنها آزاد نیست و تنها 10 تا 15 دستگاه از این خودرو را می‌توان وارد کرد. او اظهار کرد: وقتی بر روی کالایی که تعداد و توزیعش محدود است، قیمت‌گذاری انجام شود، قیمتش غیرمنطقی و نجومی می‌شود. زاوه افزود: البته این موضوع فقط منوط بر خودروی هیبرید I8 نیست بلکه خودروهای بسیاری در بازار ایران هستند که با هشت تا 9 برابر قیمت جهانی خودشان فروخته می‌شوند. او تایید کرد: وارد کردن این خودرو قطعاً برای کاهش مصرف سوخت نبوده است. او ادامه داد: خودروی I8، خودرویی پیشرفته و خیلی خاص است، ولی اینکه گفته شود پیشرفته‌ترین خودروی جهان است، بی‌مفهوم است. با توجه به مصرف سوخت پایین خودروهای هیبریدی، این خودروها برای کاهش مصرف سوخت بسیار مناسب‌اند. ولی این خودروها به واسطه قیمت‌های بالایی که دارند هم‌اکنون برای صرفه‌جویی در هزینه‌های مصرف بنزین به صرفه‌ نیستند. البته به گفته برخی کارشناسان اگر نرخ سوخت در کشور بالاتر از قیمت آن در حال حاضر رود، احتمال می‌رود استفاده از این خودروها به‌صرفه شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
    اتفاقا بخاطر تعرفه 4 درصدی استقبال بسیار هم خوب خواهد بود جناب کار شناس کسی که 300 میلیون پول ماشین میده لنگ بنزین 2-3 هزار تومنی نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =