کد خبر: 248955
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۱

فیلتر روغن یکی از قطعات مصرفی خودرو به‌شمار می‌رود که به‌دلیل جذب آلاینده‌های مختلف امکان دارد با گذشت مدت‌زمان خاصی خراب یا فرسوده شود که در این حالت کارایی خود را از دست می‌دهد.

تاریخ انقضا فیلتر روغن

فیلتر روغن یکی از قطعات مصرفی خودرو به‌شمار می‌رود که به‌دلیل جذب آلاینده‌های مختلف امکان دارد با گذشت مدت‌زمان خاصی خراب یا فرسوده شود که در این حالت کارایی خود را از دست می‌دهد.

با توجه به این‌که فیلتر به‌صورت دوره‌ای باید تعویض شود بهتر است در زمان خرید به تاریخ تولید و انقضا توجه کنید تا مطمئن باشید که در زمان نصب روی خودرو، کارایی لازم را ارائه می‌دهد.

مدت زمان استفاده از فیلتر روغن چقدر است؟

برای درک این‌که تا چه زمانی می‌توان از فیلترهای روغن استفاده کرد باید به اطلاعاتی که روی آن‌ها درج می‌شود، توجه کنید که شامل تاریخ تولید و انقضا است که برندهای معتبر همچون فیلتر سرکان بر روی بسته‌بندی چنین مشخصاتی را ارائه می‌دهند.

باید گفت که هر محصولی یک تاریخ انقضا دارد که این مسئله درخصوص فیلتر روغن نیز صدق می‌کند که البته درصورت استفاده از این قطعه روی خودرو باید آن را بعداز مدتی تعویض کرد که انجام این فرایند شاید زودتر از رسیدن تاریخ انقضا، لازم باشد.

فیلترهای روغن قبل ‌از اینکه نیاز به تعویض داشته باشند، به‌طور متوسط عمر ذخیره‌سازی خاصی دارند که تا حدود 2 سال در نظر گرفته می‌شود که باید در زمان خرید انواع روغن موتور به آن توجه کنید.

با این حساب درصورتی‌که بیشتر از 2 سال از زمان ساخت یک فیلتر روغن گذشته باشد به‌دلیل اینکه چنین قطعه‌ای روی عملکرد موتور تاثیر زیادی دارد نباید از آن استفاده کنید.

زمان تعویض فیلتر روغن

هنگامی که از فیلتر روغن استفاده می‌شود، به مرور زمان عملکرد آن کاهش پیدا می‌کند و دوام کم‌تری دارد. به‌طور کلی برخی از سازندگان موتور خودرو تعیین می‌کنند که چه زمانی این قطعه باید تعویض شود.

دلیل اصلی این کار مربوط به این است که فیلترهای روغن با جذب تمامی آلودگی‌هایی که امکان دارد به موتور خودرو آسیب بزند، کارایی خود را از دست می‌دهند که زمان تعویض، براساس مدل ماشین تا حدودی متفاوت است.

درضمن باید بدانید که حتی اگر خودرو را روشن نکنید و تا چندین ماه بدون استفاده باقی بماند، باز هم شما باید فیلتر روغن را ازنظر تایید سلامت بررسی کنید و در صورتی‌که به روغن آغشته شده باشد امکان دارد عملکرد خود را از دست بدهد.

جدا از این‌که درطول سال چه مسافتی را طی می‌کنید به‌طور معمول توصیه می‌شود که با گذشت 6 تا 12 ماه از زمان نصب، این قطعه عوض شود یا این‌که بعد از 3 بار تعویض روغن موتور، نوبت به استفاده از یک فیلتر جدید می‌رسد.

بررسی منظم وضعیت فیلتر روغن و تعویض آن درصورت نیاز، برای حفظ سلامت بهینه موتور بسیار مهم است که با رعایت دستورالعمل‌های خاصی می‌توان زمان تعویض را تعیین کرد.

تمیز کردن فیلتر روزغن

نشانه های مربوط به تعیین زمان تعویض فیلترهای روغن

علی‌رغم نگهداری مناسب، فیلترهای روغن همچنان ممکن است در طول زمان تخریب شوند، از این‌رو باید نشانه‌هایی را که به شما ثابت می‌کند این قطعه نیاز به تعویض دارد در نظر بگیرید که عبارت‌اند از:

  • آسیب ساختاری: فیلتر را برای مشاهده هرگونه نشانه‌های خرابی مانند ترک‌خوردگی، تغییر شکل یا پاره‌شدن کاغذ بررسی کنید، این موارد نشان می‌دهند که یک‌پارچگی ساختاری فیلتر به خطر افتاده است.
  • فیلتر مسدودشده: با گذشت زمان، فیلتر به‌دلیل جذب رسوب مسدود می‌شود و توانایی خود را در حذف موثر آلاینده‌ها از دست می‌دهد، پس اگر فیلتر بیش از حد کثیف باشد زمان تعویض آن فرا رسیده است.
  • کاهش فشار روغن: خراب ‌شدن فیلتر روغن ممکن است باعث کاهش فشار این ماده در موتور شود که باید با بررسی منظم به این مسئله پی ببرید تا از بروز آسیب‌های جدی جلوگیری کنید.
  • افزایش صدای موتور: خرابی یا تخریب فیلتر روغن منجر به افزایش صدای موتور می‌شود که نشان‌دهنده انتقال ضعیف روغن است، به همین دلیل باید به صداهای مختلفی که هنگام استفاده از خودرو می‌شنوید، توجه داشته باشید.

مسئله مهمی دیگری که باید در نظر بگیرید مربوط به این است که در صورت استفاده از روغن موتورهایی که کیفیت پایینی دارند این احتمال افزایش پیدا می‌کند که فیلتر خیلی سریع‌تر از مدت‌زمان معمول دچار خرابی شود.

عوامل موثر بر بالارفتن دوام فیلتر روغن

عوامل متعددی وجود دارد که بر عمر مفید فیلترهای روغن تاثیر می‌گذارد که اگر تمامی توصیه‌های لازم درخصوص آن‌ها را رعایت کنید این امکان فراهم می‌شود تا میزان ماندگاری قطعه افزایش پیدا کند.

محافظت از فیلترهای روغن در برابر شرایط نامطلوب که در محیط ذخیره‌سازی به‌وجود می‌آید، ممکن است به مرور زمان میزان عملکرد و طول عمر مفید این محصولات را به‌طور قابل توجهی کاهش دهد. به همین دلیل باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • دما: قرارگرفتن در معرض دماهای شدید، چه گرم و چه سرد، احتمال تخریب فیلترهای روغن را افزایش می‌دهد بنابراین، بهتر است این قطعات در محیطی با درجه حرارت مناسب نگهداری شوند تا کارایی آن‌ها حفظ شود.
  • رطوبت: سطوح بالای رطوبت امکان دارد زنگ‌زدگی و خرابی اجزای مختلف فیلترهای روغن را به‌دنبال داشته باشد که برای جلوگیری از این آسیب‌ها بهترین کار این است که فیلترها را در محلی خشک انبار کنید.
  • آلودگی: دور نگه‌داشتن فیلترهای روغن از خاک، گردوغبار و سایر آلاینده‌ها برای حفظ اثربخشی آن‌ها اهمیت زیادی دارد که نحوه بسته‌بندی دراین‌خصوص نقش بسزایی را ایفا می‌کند.
  • نور خورشید: اگر این محصول برای مدت‌زمان طولانی در معرض نور خورشید باشد ممکن است که اجرای مختلف فیلتر دچار فرسودگی شود و در این وضعیت کارایی لازم را برای خودرو ندارد.

درضمن باید گفت که کیفیت فیلتر روغن نیز در تعیین طول عمر بسیار تاثیرگذار است، محصولاتی که ساخت برندهای معتبر باشند به‌دلیل برخوداری از استانداردهای تولید، دوام بیشتری دارند.

فیلتر روغن تمیز ماشین

جمع‌بندی

باید گفت که فیلترهای روغن نیز مانند هر محصول دیگری دارای یک تاریخ انقضا هستند که به‌طور معمول در حدود 2 سال بعداز زمان تولید در نظر گرفته می‌شود و در هنگام خرید باید با توجه به این معیار، یک فیلتر مناسب را انتخاب کنید.

نکته مهم درباره فیلترهای روغن این است که جدا از تاریخ انقضایی که روی بسته‌بندی محصول درج می‌شود معمولا مدت‌زمان خاصی نیز برای کاربرد آن‌ها روی خودرو مد نظر قرار می‌گیرد که شاید زودتر از به پایان رسیدن تاریخ انقضا، نیاز به تعویض داشته باشد.

سوالات متداول

تاریخ انقضا فیلتر روغن چقدر است؟

معمولا این محصول تا 2 سال بعداز تولید تاریخ انقضا دارد.

فیلتر روغن چه کاری انجام می‌دهد؟

این قطعه با جذب آلاینده‌های موجود در روغن، باعث بهبود کارایی موتور خودرو می‌شود.

فیلتر روغن را بعد از چه مدت باید تعویض کرد؟

هر 6 تا 12 ماه یک‌بار بهتر است که با انجام بررسی‌های لازم، فیلتر را تعویض کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =