جواد مرزبان راد

تامین بودجه مورد نیاز برای حضور لوئیس همیلتون بهانه‌ای بود تا به‌سادگی فراموش کنیم یکی از مهم‌ترین عوامل قهرمانی سه دوره اخیر رقابت‌های فرمولاوان، ارائه تحلیل‌های تکنیکی و تاکتیکی بوده که به‌واسطه همکاری اوراکل با تیم ردبول مهیا شده بود.

حال به‌نظر می‌رسد اطلاعات ارائه‌شده توسط شرکت هیولت پاکارد یا به‌اختصار اِچ‌پی به رقابت با اوراکل در ردبول، کوالکام در مرسدس‌بنز و گوگل در تیم مک‌لارن منجر شود. فراری از فناوری و خدمات پیشرفته اِچ‌پی، از جمله رایانه‌های شخصی و سایر دستگاه‌هایی که برای نیاز فراری تطبیق پذیرفته‌اند، محصولات و خدمات مشارکتی و قابلیت‌های چاپ این شرکت برای کمک به‌تسریع عملکرد در پیست و خارج از آن استفاده خواهد کرد.

در عوض به‌عنوان بخشی از خدمات فراری برای آن‌ها در نام تیم و هویت تغییراتی اعمال شده و باید مجموعه سابق را تحت‌عنوان جدید «Scuderia Ferrari HP» در مسابقه F۱، تیم Scuderia Ferrari Esports، در مسابقات F۱ SIM RACING «با حضور بردیا برومند به‌عنوان یکی از رانندگان اصلی» و خودرو بانوی راننده Scuderia Ferrari دانست که در سری F۱ Academy رقابت می‌کنند.

استفاده از میراث‌ ارزشمند

البته که اِچ‌پی با قراردادهای ورزشی بیگانه نبوده و همین امسال با پرافتخارترین کلوب فوتبال دنیا یعنی رئال مادرید، قرارداد مشارکت و حمایت منعقد کرده است.

از سوی دیگر حتی درباره فرمولاوان هم می‌توان به اوایل دهه نخست قرن ۲۱ اشاره کرد که آن‌ها به‌سراغ تیم ویلیامز رفته بودند. اما قرارداد اخیر آن‌ها احتمالا چندساله بوده و با درنظر گرفتن رقم ۹۰ میلیون‌دلاری، دو مورد از نمادین‌ترین شرکت‌های جهان را به‌هم متصل می‌کند.

بر این اساس تعهد مشترکی برای پیشبرد نوآوری و تسریع فناوری هدفمند بین تیم فرمول‌یک اسکودریا فراری، تیم اسکودریا فراری ای‌اسپورت و آکادمی رانندگان اسکودریا فراری شکل می‌گیرد. علاوه‌بر این لوگو اِچ‌پی نخستین‌بار در گرندپری میامی که ۳ تا ۵ می (۱۴ الی ۱۶ اردیبهشت) برگزار می‌شود، روی خودروهای تیم اف‌یک فراری نقش خواهد بست.

پس از آن این لوگو در مسابقات ای-اسپرت برای خودروهای بردیا برومند و نیکلاس لانگئلت (Nicolas Longuet) و مسابقات اف‌یک آکادمی روی خودرو مایا وئونگ (Maya Weug) نیز استفاده خواهد شد. از این به بعد اِچ‌پی و فراری متعهد به‌سرعت بخشیدن به نوآوری چه از طریق فناوری و چه از طریق ورزش هستند.

همچنین این شرکت‌ها برای گسترش ابتکارات آموزشی در تیم‌ها و هواداران خود و ایجاد تاثیر در نسل‌های آینده با یکدیگر همکاری خواهند کرد. اما در مهم‌ترین بخش از این قرارداد توان اِچ‌پی به‌کمک اسب سرکش خواهد آمد تا آن‌ها را قادر سازد که در تمرین‌ها دقت بیشتری داشته باشند و عملا بهینه‌سازی تصمیم‌گیری‌های استراتژیک در حین مسابقه چه در داخل پیست و چه خارج از آن رقم بخورد.

مسابقه مهم میامی

پیش از مسابقه جایزه بزرگ میامی، نمایندگانی از هر دو شرکت برای رونمایی از اسکودریا فراری اِچ‌پی حضور خواهند داشت که به‌طور منحصربه‌فردی برای رقابت در میامی طراحی شده است.

بندیتو ویگنا (Benedetto Vigna) به‌عنوان مدیرعامل فراری، فرد واسور (Fred Vasseur) مدیر تیم اسکودریا فراری اِچ‌پی، چارلز لکلرک و کارلوس ساینز رانندگان این تیم و انریکه لورس (Enrique Lores) مدیرعامل اِچ‌پی‌ در این مراسم حضور خواهند داشت.

ویگنا درباره این قرارداد گفت: «بنیانگذار ما اراده مستمر خود برای پیشرفت را به ما منتقل کرده است. انگیزه ما برای نوآوری در جاده‌ها و پیست‌ها و همچنین تعهد ما به آینده‌ای پاک به واسطه حذف کربن تا آموزش نسل جوان شامل این اراده می‌شود. در اِچ‌پی ما همان ارزش‌ها را پیدا کرده‌ایم که سبب می‌شود آن‌ها را به شریکی ایده‌آل برای ما تبدیل کند. ما مشتاقانه منتظر شروع همکاری و مواجهه با فرصت‌ها و چالش‌های جدید هستیم.»

همچنین لورس هم گفت: «با درنظر گرفتن سطح فعلی فناوری، عملکرد و مهارت استثنایی که آینده را دامن می‌زند، شراکت بین اِچ‌پی و فراری یک تناسب شگفت‌انگیز خواهد بود. هر دو برند به‌واسطه تاریخ غنی آن‌ها شناخته شده‌اند که به‌معنی تحمل آزمون‌های مختلف در گذر زمان است. از طریق این همکاری منحصر به‌فرد، ما فرصتی برای دستیابی به‌مخاطبان جدید، رشد کسب و کار و ایجاد تاثیر پایدار برای مشتریان و هواداران مشترک خود را خواهیم داشت. ما در کنار هم از جایگاه بین‌المللی مسابقات برای سرعت بخشیدن به نوآوری پایدار استفاده خواهیم کرد.»

تجربه‌های گذشته

در فصل ۲۰۲۳ فرمولاوان، مکس ورشتپن رکورد بیشترین پیروزی‌ها را در یک فصل بار دیگر شکست و بالاتر از دیگر رانندگان ثبت‌کننده این رکورد قرار گرفت. موفقیت ورشتپن گواهی بر مهارت و عزم وی و همچنین نشان‌دهنده اعتماد به‌نفس مجموعه ردبول به تیم استراتژی متشکل از ویل کانتی، هانا اشمیتز و دیگر مهندسان این بخش است.

کریستین هورنر، مدیر تیم فرمول‌یک ردبول ریسینگ بیان کرده بود: «این یک فصل فوق‌العاده بود و به‌عنوان یک تیم هم روی پیست و هم خارج از آن لحظات عالی زیادی داشتیم و عملکردهای فوق‌العاده زیادی را به‌نمایش گذاشتیم که این مساله به شرکای تکنولوژیک ما وابسته است که نقش کلیدی در موفقیت ما داشته‌اند.»

به این ترتیب مدیر این تیم به‌طور کاملا واضحی به اوراکل اشاره می‌کند.

مهندسان مسابقه‌ای هنگام پیش‌بینی استراتژی‌های بهینه برای مسابقه، با عدم اطمینان زیادی روبه‌رو هستند؛ از جمله شرایط آب‌وهوایی، استراتژی‌های تیم‌های دیگر، زمان توقف در پیت، احتمال رخ دادن یک تصادف و... مهندسان مسابقه‌ای، میلیاردها سناریو و نتایج ممکن را با استفاده از روش‌های مونت‌کارلو شبیه‌سازی می‌کنند تا نتایج این احتمالات را دریابند.

با وجود این واقعیت که هیچ استراتژی کامل و صحیحی وجود ندارد، اما برخی استراتژی‌ها شانس بهتری برای رسیدن به پیروزی نسبت به سایرین فراهم می‌کنند.

تصمیمات تیم باید تنظیم، فیلتر و بهینه‌سازی شود؛ زیرا رویدادهای نامشخص در طول مسابقه به‌واقعیت تبدیل می‌شوند. با پردازش سریع داده‌ها، رانندگان به‌جای تکیه بر شهود، قادر به تصمیم‌گیری بر اساس اعداد واقعی خواهند بود. ردبول برای پیش‌بینی تقریبا تمام نتایج ممکن روی شبیه‌سازهای مسابقه‌ای متمرکز شده است.

این شبیه‌سازها به‌واسطه فناوری انجام می‌شود که در اوراکل به‌نام زیرساخت‌های ابری اوراکل (Oracle Cloud Infrastructure) یا به‌اختصار «OCI» شناخته می‌شود.

از طریق اجرای OCI، ردبول ریسینگ به‌میزان ۲۵ درصد بیشتر در طول مسابقات، فرآیندهای شبیه‌سازی را اجرا می‌کند. در نتیجه، تیم استراتژی می‌تواند قبل از هر مسابقه، رقابتی‌ترین نقشه استراتژیک ممکن را برای مسابقه طرح‌ریزی کند و در صورت رخداد هرگونه متغیر اضافه‌ای در روز مسابقه، به‌سمت برترین احتمال و شبیه‌سازی برود. OCI به‌ردبول این امکان را (تا به این‌جای کار) داده است که در طول مسابقات بیش از یک میلیارد شبیه‌سازی استراتژیک را برای مسابقه اجرا کند. این دست برتر، به آن‌ها اجازه می‌دهد بهترین واکنش را با توجه به‌شرایط پیست، عملکرد خودرو و اقدامات رقبا داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

آخرین اخبار