کد خبر: 119704
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰

با پایان گرفتن مخاصمه چهاردهه ای ایران و آمریکا و تصویب طرح رفع تحریم های جهانی علیه ایران در شورای امنیت و اتحادیه اروپا زمزمه‌های پیوستن ایران به اقتصاد جهانی بیش و بیشتر از گذشته قوت گرفته است.

با پایان گرفتن مخاصمه چهاردهه ای ایران و آمریکا و تصویب طرح رفع تحریم های جهانی علیه ایران در شورای امنیت و اتحادیه اروپا زمزمه‌های پیوستن ایران به اقتصاد جهانی بیش و بیشتر از گذشته قوت گرفته است. پس از این اتفاق تاریخی فرانک والتر اشتاین مایر وزیرخارجه آلمان در پاسخ به مخالفان اندک شمار توافق گفته است: حالا ۱۹۳ کشور جهان پشتیبان این توافق هستند. از دیگر سو خبرهای متفاوتی نیز از گوشه و کنار دولت تدبیر به گوش می‌رسد که برنامه‌های متعددی برای ارتباط رسمی و قاعده‌مند با شرکت‌های خودروساز بزرگ غربی تدارک دیده است. از جمله خبرهای مهم اینروزها سفر قریب‌الوقوع رییس جمهور اتریش، وزرای اقتصاد ایتالیا و اسپانیا و وزیر امور خارجه فرانسه و البته حضور هیئت عالیرتبه آلمان درایران و برگزاری کنفرانس بین‌المللی سرمایه‌گذاری مشترک ایران و اروپا در وین است. گفته شده کره ای ها هم قصد بازگشت به ایران را دارند و هیوندای پیشنهاداتی برای بازگشت به ایران و مونتاژ مدل‌های جدید این برند به کرمان موتور داده است.

[caption id="attachment_119712" align="aligncenter" width="500"]مرسدس بنز مرسدس بنز[/caption]

همچنین خبرگزاری ایسنا از قول یک کارشناس صنعت خودرو نوشت: با ورود خودروسازان اروپایی به بازار خودروی ایران برخی از خودروسازان چینی که محصولات بی‌کیفیت تولید می‌کنند از این بازار حذف خواهند شد. شهرام آزادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: درصورت به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای خودروسازان بزرگ جهانی وارد ایران شده و به تولید مشترک با خودروسازان داخلی خواهند پرداخت. وی با بیان اینکه حداقل یک سال طول می‌کشد تا اولین خودروی تولید مشترک با خودروسازان جهانی در ایران به تولید برسد، خاطرنشان کرد: ورود خودروسازان خارجی به‌ویژه اروپایی‌ها زنگ خطری برای خودروسازان چینی حاضر در ایران خواهد بود. عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی ادامه داد:‌ البته باید توجه کرد که رقابت خودروسازان در بازار ایران فقط در حوزه کیفیت نیست که تصور شود مردم از این پس فقط به سمت خودروهای باکیفیت اروپایی خواهند رفت بلکه موضوع قیمت خودرو نیز برای قشر قابل‌توجهی از مصرف‌کنندگان ایرانی مهم است. خبرآنلاین نیز از قول معاون وزیر نفت نوشته: ده‌ها شرکت آلمانی، بعد از توافق ایران و ١+۵ به‌عنوان نخستین هیئت بلندپایه اروپایی وارد تهران شده اند. لینده، زیمنس، مرسدس دایملر، باسف، فولکس‌واگن، جی آی زد (GIZ) و ده‌ها شرکت آلمانی، دیروز و بعد از توافق ایران و ١+۵ به‌عنوان نخستین هیئت بلند پایه اروپایی وارد تهران شده اند. همچنین قرار است وزاری اقتصاد و امورخارجه ایتالیا، اسپانیا و فرانسه نیز به زودی به تهران بیایند و مراودات تجاری خود با ایران را از سر بگیرند.

[caption id="attachment_86086" align="aligncenter" width="500"]VW e-Golf 2014 VW e-Golf 2014[/caption]

در راستای همکاری های جدید ایران و اروپا، زیگمار گابریل در دیدار با رییس جمهور روحانی با اشاره به اینکه هیأت تجاری بزرگی از آلمان در این سفر او را همراهی می کند، گفت: جامعه تجاری آلمان خواهان بازگشت و حضور در ایران و همکاری با شرکای ایرانی است؛ فکر می کنم باید از این فرصت و وضعیت نه فقط برای توسعه همکاری های تجاری بلکه برای گسترش تبادلات فرهنگی بیشتر استفاده کنیم. قرار است در آینده نزدیک شورای تجاری اقتصادی و تجاری دو کشور احیاء و اولین نشست آن در بهار ۲۰۱۶ برگزار شود که این موضوع می تواند به دنیا نشان دهد که نباید فرصت ها برای همکاری را از دست داد. معاون صدر اعظم آلمان گفت: شرکت های آلمانی فقط به دنبال فروش محصولات آلمانی در ایران نیستند، بلکه به دنبال انتفال فناوری و بالا بردن سطح مهارت های نیروی کار در ایران خواهند بود. دولت آلمان نیز از سرمایه گذاری شرکت های آلمانی در ایران حمایت می کند. عصر ایران هم در باب بازگشت خودروسازان فرانسوی به ایران نوشت: دو خودروساز فرانسوی پذیرفته‌اند که برای حضور مجدد در بازار ایران باید نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم، انتقال تکنولوژی، تولید محصولات جدید و به‌روز و صادرات محصولات از سایت‌های تولیدی ایران اقدام کنند. این خبرگزاری در ادامه در باب همکاری های تازه خودروسازان و شرکت های معتبر میگوید: ذشته از آلمانی‌ها و فرانسوی‌ها، خودروسازان آمریکایی نیز علاقه‌ای به واگذار کردن بازار ایران به رقبای خود ندارند به‌گونه‌ای که در ماه‌های اخیر با ارسال پیام‌هایی علاقه خود را برای حضور در بازار ایران ابراز کرده‌اند.پیش از این ساسان قربانی – عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران، در این رابطه اظهار کرده بود:”‌ خودروسازان آمریکایی‌ از طریق برخی واسطه‌ها به خودروسازان ایرانی پیام داده‌ و خواستار سرمایه‌گذاری در صنعت خودروی ایران شده‌اند. در این زمینه شنیده می‌شود که آمریکایی‌ها مطالعات بازارسنجی برای حضور در ایران را نیز آغاز کرده‌اند و آماده‌اند با رفع تحریم‌ها فعالیت خود را در ایران آغاز کنند”.

همچنین به تازگی شبکه اینترنتی رادیو فرانسه فارسی نوشته است : خودروسازی رنو امیدوار است که ایران، بازار خوبی برای مدل ارزان قیمت خودروهای جدیدش باشد. این مدل که کوئید نام دارد از نظر قیمت در ردۀ ارزان ترین خودروهای اروپایی قرار دارد. مدل کوئید (KWID) که بهای آن حدود ۵۰۰۰ یورو اعلام شده، برای اولین بار ماه مه اردیبهشت در هند معرفی شد. ژرارد توربه مدیر تولید مدل جدید خودرو سازی رنو گفته، از مطالعات اولیه تا ارایۀ اتومبیل به بازار، نیاز به زمان داریم که هنوز جزئیات مدل های جدید برای بازار ایران روشن نیست و تصمیم های نهایی گرفته نشده است.

[caption id="attachment_113675" align="aligncenter" width="765"]Opel Corsa 2015 Opel Corsa 2015[/caption]

خبرهای مختلف از تدارک ویژه نیسان برای ارائه گونه اسپرتی و قدرتمند نیسمو برای سدان مشهور ماکسیما حکایت می‌کند. این‌گونه که توسط تیونر رسمی نیسان ژاپن ارتقا می‌یابد از گونه‌های رده‌بالای ماکسیما قدرتمندتر و مجهزتر است و احتمال دارد برای آن از موتور ۳٫۷ لیتری و V6 اینفینیتی استفاده شود. در این خودروی چهار در اسپرت با توجه به امکاناتی که در داخل و خارج به این خودرو اضافه می‌شود باعث ایجاد درآمد خوبی برای نیسان می‌شود و هدف از اضافه کردن این امکانات تولید یک خودروی عضلاتی است

[caption id="attachment_114635" align="aligncenter" width="765"]2016 Nissan Maxima Platinum 2016 Nissan Maxima Platinum[/caption]

برند فیات کرایسلر اعلام کرده است بحث‌ها و چارچوب‌های کلی برای ارائه سهام شرکت فراری نهایی شده است و به‌زودی فیات کرایسلر فرایند واگذاری را آغاز می‌کنند. مدیران این کنسرسیوم پیش از این اعلام کرده بودند تا قبل از اکتبر حاضر به اجرای فرایند واگذاری نیست اما گویا تصمیم عوض شده است. سرجیو مارچیونه رییس فیات کرایسلر در گفتگو با بلومبرگ با تأکید بر ارزش ۱۰ میلیارد یورویی برند فیات از واگذاری قریب الوقوع بخشی از سهام فراری خبر داد. منابع خبری احتمال داده‌اند دلیل این شتاب، عدم تمایل جنرال موتورز و فورد برای ادغام با گروه FCA است. مارچیونه برای این ادغام تلاش بسیاری کرد که گویا این تلاش‌ها چندان ثمری نداشته است. فیات اعلام کرده است ده درصد از سهام طلایی برند فراری را به‌زودی به فروش می‌رساند و ۹۰ درصد سهام این برند همچنان در دست سهامداران فیات کریسلر خواهد ماند.

[caption id="attachment_115677" align="aligncenter" width="765"]Ferrari Laferrari Ferrari Laferrari[/caption]

برند آمریکایی دوج بیش از هشتاد و هشت هزار دستگاه از مدل‌هایش را به دلیل نقص در سیستم کیسه هوا فراخوان کرد. دوج همه‌ی مدل‌های چلنجر را که در بازه زمانی ۱۹ سپتامبر ۲۰۰۷ تا ۲۹ اکتبر ۲۰۱۰ عرضه شده جزو این فراخوان قرار داده است. فیات کرایسلر هشدار داده است که اشکال سیستم ایربگ های جلویی ممکن است به مرگ سرنشینان هنگام تصادف منجر شود. این ایربگ ها که محصول کمپانی تاکاتا هستند تاکنون در فراخوان ۴۰ میلیون دستگاه خودرو از برندهای مختلف در سرتاسر جهان نقش اصلی را ایفا کرده‌اند.

[caption id="attachment_101267" align="aligncenter" width="500"]2015 Dodge Challenger SRT Hellcat 2015 Dodge Challenger SRT Hellcat[/caption]

جنرال موتور قصد دارد امسال کارخانه‌هایش را بزرگ‌تر کند. به همین منظور برای عملی کردن این کار بودجه‌ای ۱٫۴ میلیارد دلاری را در نظر گرفته است. قرار است این مبلغ صرف بازطراحی و تجهیز کارخانه مونتاژ آرلینگتون واقع در تگزاس شود. این مرکز به یک سالن رنگ‌آمیزی جدید و تولید بدنه با تکنولوژی پیشرفته و ایجاد قسمت‌های جدید برای مونتاژ مجهز می‌گردد. این ساخت‌وساز در مدت سه سال انجام می‌شود و این کارخانه پس از آن قادر است تا با سرعت بخشیدن به روند اتوماتیک تولید به بهبود برنامه‌های جنرال موتورز کمک کند. در حال حاضر کارخانه آرلینگتون با تولید چندین مدل مختلف از جمله بدنه مدل‌های شاسی‌بلند و وانت‌های بزرگ مانند شورولت تاهو و سابربن، جمس سیرا و XL نقش مهمی در چرخه تولید محصولات جنرال موتورز دارد. در اهمیت این کارخانه همین بس که امسال ده میلیونمین محصول خود را ساخت.

[caption id="attachment_100242" align="aligncenter" width="500"]2015 Chevrolet Tahoe 2015 Chevrolet Tahoe[/caption]

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =