کد خبر: 151864
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹

موزه خودروهای تاریخی ایران، مجموعه‌ای از کمیاب‌ترین نمونه‌های صنعت خودروسازی جهان را در خود جای داده است.

در تمامی کشورهای دنیا موزه‌هایی وجود دارند و همواره در خصوص اهمیت و جایگاه آن‌ها صحبت‌های زیادی می‌شود.
موزه‌ها بدون دنبال کردن اهداف مادی در جهت گرد‌آوری و حفظ آثار فعالیت‌ کرده و نمایانگر هویت و اصالت تاریخ یک کشور در تمامی زمینه‌ها هستند.
بازدید از موزه‌ها به عنوان شناسنامه ملت‌ها، موجب می‌شود با فرهنگ‌، آداب و رسوم کشورهای مختلف آشنا شویم.
موزه‌ها ما را به سفری در گذشته مهمان می‌کنند، گویی با افرادی از تمامی نسل‌ها و هزاره‌ها زندگی کرده و تجربه به دست آورده‌ایم. تجربیاتی که اگر همه عمر خود را هم صرف می‌کردیم، نمی‌توانستیم به تمام آنها دست پیدا کنیم.
البته موزه‌های بسیاری در دنیا به موضوعات غیر معمول پرداخته و مجموعه‌ای از آثار عجیب و غریب را گردهم آورده‌اند. موزه‌هایی که آشنایی با آنها قطعا خالی از لطف نخواهد بود. در «معرفی موزه» تلاش خواهیم کرد تا امکان بازدیدهای مجازی از موزه‌های جالب و دیدنی ایران و دیگر کشورهای جهان را برای شما فراهم کنیم.
تاپ صبح// پشت رُل قدیمی‌ترین خودروهای تاریخ
موزه خودروهای تاریخی از ۲۹ اردیبهشت سال ۸۲ با هدف حفظ میراث ملی کشورمان و آشنایی عموم مردم با روند تاریخی صنعت خودرو فعالیت خود را آغاز کرد.
این موزه در زمینی به مساحت ۲۲ هزار مترمربع واقع شده که سالن نمایش آن حدود ۳ هزار متر مربع وسعت دارد. در محوطه باز جلوی موزه، مجسمه‌ای از اسکلت یک انسان و نیز مجسمه ضحاک ماردوش که  که هر دو از قطعات ضایعاتی خودرو ساخته شده‌اند، قرار دارند.
از میان خودروهای موجود در خزانه این موزه، حدود یک سوم آن، یعنی ۴۵ دستگاه اتومبیل، به همراه سه دستگاه موتورسیکلت به نمایش گذاشته شده‌اند.
تاپ صبح// پشت رُل قدیمی‌ترین خودروهای تاریخ
هر یک از این اتومبیل‌ها، در نوع خود منحصر به فرد بوده و جزو نمونه‌های نادر صنعت خودروسازی جهان هستند.
برای مثال خودروی «کورسی کوچکی» در میان این اتومبیل‌ها به چشم می‌خورد که تنها اتومبیل ساخت مشترک سه کمپانی، مرسدس بنز، پورشه و فولکس واگن است. تاپ صبح// پشت رُل قدیمی‌ترین خودروهای تاریخ یک دستگاه «پیرس آرو لیموزین» آب طلاکاری شده و تنها نمونه «پنتر لیزر» تولید شده در جهان از دیگر خودروهای مجذوب کننده موزه خودرو هستند. در میان خودروهای کلاسیک، مجموعه‌ای از مدل‌های «رولز- رویس» هم وجود دارند که رولز- رویس سیلور گوست احمدشاه قاجار ساخته دهه ۲۰ میلادی نمونه‌ای از آن‌هاست. «مدل فانتوم ۴» با شیشه‌های ضدگلوله و به بزرگی یک تانک و نیز مدل فانتوم ۳، ابهت مدل‌های  رولز- رویس را به رخ هر بیننده‌ای می‌کشد.
کارخانه مرسدس- بنز هم با خودروهایی مانند مدل استثنایی K-500،۶۰۰ لیموزین و sl190  در موزه خودروهای تاریخی حضور دارد.
تاپ صبح// پشت رُل قدیمی‌ترین خودروهای تاریخ
لینکلن کانتیننتال لیموزین ۶ متری با رنگ سفید و تودوزی مخمل، کرایسلر ۳۰۰ با داشبورد آب طلاکاری شده و امکاناتی از جمله یخچال و سیستم پخش کارتریج و کادیلاک فلیت وود نمونه‌هایی از تولیدات کارخانه‌های خودروسازی آمریکا هستند که در کنار محصولات آلمانی و انگلیسی قرار گرفته‌اند.
قدیمی‌ترین اتومبیل موجود در موزه، موریس آکسفورد قرمز رنگی ساخت سال‌های اولیه قرن بیستم است که در واقع قدیمی‌ترین خودروی موجود در ایران هم هست.
علاوه بر خودروهای کلاسیک، خودروهای سوپر اسپرت هم در این موزه وجود دارند که در میان آن‌ها می‌توان به لامبورگینی میورا، فراری سوپرفست ۵۰۰، لامبورگینی کانثاش و مدل‌های مختلفی از پورشه که سرعت برخی از آن‌ها به ۳۱۰ کیلومتر در ساعت  می‌رسد، اشاره کرد.
تاپ صبح// پشت رُل قدیمی‌ترین خودروهای تاریخ
آبان ماه سال جاری نیز یک دستگاه اتومبیل فیات ۱۱۰۰ مدل ۱۹۶۷ میلادی که از نمونه‌های کمیاب باقی مانده در ایران است، توسط یکی از علاقه‌مندان صنعت خودرو به این موزه اهدا شد.
تاپ صبح// پشت رُل قدیمی‌ترین خودروهای تاریخ
خودروی لندرور سهراب سپهری هم که به مدت ۵ سال به امانت در موزه خودرو در معرض نمایش قرار داشت، حدود یک ماه پیش به صاحبش بازگردانده شد تا از این پس در مراسم‌های مرتبط با بزرگداشت سهراب سپهری از آن استفاده شود.
تاپ صبح// پشت رُل قدیمی‌ترین خودروهای تاریخ
در موزه خودروهای تاریخی، دو کالسکه با قدمت بیش از ۱۵۰ سال هم نگهداری می‌شوند. یکی از این کالسکه‌ها قدیمی‌ترین کالسکه سلطنتی کشور یعنی کالسکه سلطنتی ناصرالدین شاه قاجار و دیگری کالسکه مخصوص مراسم تاجگذاری است که هر دوی آن‌ها در کالسکه‌سازی‌های اتریش ساخته شده‌اند. تاپ صبح// پشت رُل قدیمی‌ترین خودروهای تاریخ موزه خودروهای تاریخی ایران بین کیلومتر ۱۰ و ۱۱ جاده مخصوص کرج، در میان کارخانجات صنعتی آن مسیر، جنب فروشگاه سپه واقع شده و هر روز به جز ایام سوگواری و جمعه‌ها از ۹ صبح تا ۴ بعد از ظهر میزبان علاقه‌مندان صنعت خودرو است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =