کد خبر: 18444
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۲

دنیای خودرو: رئیس کل گمرک ایران از ممنوعیت واردات پورشه و بنز به کشور خبرداد و گفت: واردات خودرو به کشور به شدت کاهش یافته و در فروردین ماه امسال تنها 800 اتومبیل خارجی ترخیص شد.

رئیس کل گمرک ایران از ممنوعیت واردات پورشه و بنز به کشور خبرداد و گفت: واردات خودرو به کشور به شدت کاهش یافته و در فروردین ماه امسال تنها 800 اتومبیل خارجی ترخیص شد.
 
 
 
 
تاکنون 31 مدل خودروی سواری خارجی مجوز ورود به ایران را در سال 1392 بدست آورده‌اند که این تعداد خودرو متعلق به 9 برند هستند.

براساس تازه‌ترین اطلاعات سازمان توسعه تجارت تاکنون برندهای هیوندای، کیا، ولوو، ABT، آلفا رومئو، ام‌جی، رنو، میتسوبیشی و هوندا موفق شده‌اند مجوز واردات دستکم یکی از خودروهای خود را به ایران کسب کنند. این در حالی است که در فهرست اولیه خودروهای سواری مجاز برای واردات در سال جاری نام برندهای مطرحی مانند پورشه، بنز، بی‌ام‌و، تویوتا، مازراتی و نیسان به چشم نمی‌خورد. با این حساب این خودروها فعلا اجازه ورود به ایران را در سال جاری ندارند.

در همین حال براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران در نخستین ماه سال جاری 518 دستگاه انواع خودروهای سواری به ارزش 12 میلیون دلار وارد کشور شد. این میزان واردات از نظر ارزشی نیز 63.6 درصد کاهش یافته است. همچنین وزن خودروهای وارداتی هم با افت 66.8 درصدی بالغ بر هزار تن شد.

میانگین قیمت هر خودروی سواری وارداتی طی فروردین امسال مبلغ 22 هزار و 736 دلار بود که نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزایش 14.74 درصدی را نشان می‌دهد.حدود 94 درصد از خودروهای وارداتی به کشور طی ماه فروردین از مبدا امارات وارد ایران شدند. تعداد اندکی خودرو نیز از طریق کره‌جنوبی، کویت و سایر کشورها وارد ایران شدند.

دولت اواخر سال گذشته بخشنامه‌ای را صادر کرد که طبق آن قرار شد صدور ثبت سفارش برای تمامی کالاهای مشمول گروه 10 کالایی که تا پایان بهمن ماه سال 1391 وارد گمرک‌های اجرایی شده و برای آنان قبض انبار معتبر صادر شده باشد، با رعایت ضوابط و سایر مقررات ملحوظ و حسب مورد نسبت به اخذ گواهی قانونی ذیربط، حداکثر تا پایان فروردین 1392 از محل ارز متقاضی بلامانع باشد.

در پی صدور این بخشنامه برخی رسانه‌ها گزارش دادند که ظرف مدت چند ساعت بیش از هزار دستگاه خودروی لوکس از گمرک‌های کشور ترخیص و وارد کشور شده است. با این وجود آمار تازه گمرک این موضوع را تائید نمی‌کند و آمار نشان می‌دهد که 518 دستگاه خودرو در نخستین ماه امسال وارد کشور شد.
نکته جالب اینجاست که رئیس کل گمرک روز گذشته از ترخصیص و واردات 800 دستگاه خودروی خارجی به کشور در فروردین امسال خبر داد که آمار گمرک خلاف این مطلب را نشان می‌دهد.

همچنین تمدید نشدن مجوز واردات برخی خودروها ممکن باعث تشدید انحصار موجود در واردات خودروی کشور شود. سال گذشته کارشناسان خودرو با بیان این‌که متاسفانه واردات خودرو به کشور انحصاری شده است و به همین دلیل این محصولات به قیمتی بالاتر از نرخ واقعی در بازار عرضه می‌شوند، اظهار کردند: هم‌اکنون حدود 80 درصد بازار خودروهای وارداتی در اختیار دو برند کره‌ای است که توسط یک خانواده وارد می‌شوند. واردکنندگان این برندها به بازار جهت داده و خودروها را به قیمت دلخواه خود عرضه می‌کنند.

اوایل امسال نیز براساس بخشنامه ابلاغی به گمرک ثبت سفارش‌های صادر شده برای واردات خودرو توسط اشخاص، نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو و شرکت‌های بازرگانی کوچک ابطال شد. براین اساس کلیه ثبت سفارش‌های براتی صادر شده برای واردات خودرو که مدت اعتبار آن‌ها هنوز به پایان نرسیده، باطل اعلام شد.

دارا بودن نمایندگی و یا انعقاد قرارداد نمایندگی شرکت‌های خودروساز، تاییدیه شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و سازمان استاندارد و همچنین خدمات پس از فروش مطلوب از شروط واردات خودرو به کشور هستند.

از سوی دیگر با گذشت بیش از 10 روز از تعیین قیمت 23 خودرو پرتیراژ داخلی توسط شورای رقابت همچنان فعالان بازار از ادامه یافتن رکود نسبی در خرید و فروش انواع خودرو داخلی خبر می‌دهند.

در این زمینه رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو کشور نیز با تایید این موضوع اظهار کرده که پیش‌بینی می‌شود رکود بازار همچنان ادامه داشته باشد. به گفته حسن زمانی افشار، طبق یک عرف عمومی مصرف‌کنندگان ایرانی از خریدن کالاهایی که قیمت آن‌ها در حال کاهش است خودداری می‌کنند. در این شرایط بازار خودروهای داخلی نیز به دو دسته پلاک 91 و پلاک 92 تقسیم شده است به‌گونه‌ای که قیمت خودروهای پلاک 91 به طور میانگین یک میلیون تومان ارزان‌تر از خودروهای پلاک 92 است.


نوع خودرو

پلاک91

پلاک 92

سایپا 111

15 میلیون و 500 هزار

-

سایپا 131SX

14 میلیون و 500 هزار

15 میلیون و 300 هزار

تیبا

18میلیون

19 میلیون

تندر 90 پارس خودرو E2

30 میلیون و 500 هزار

32 میلیون و 500 هزار

مگان

75میلیون

-

206 صندوق‌دار V8

36میلیون

38 میلیون

206 صندوق‌دار V9

47میلیون

-

تندر 90 ایران خودرو E2

30 میلیون و 500 هزار

32 میلیون و 500 هزار

پژو پارس سال

29میلیون و 700هزار

30میلیون و 800 هزار

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =