هدف اصلی ما در راستای حمایت از تولید این است که تلاش داریم به مردم جهت کیفیت محصولات خود اطمینان دهیم که در صورت استفاده از محصولات روغن شرکت نفت سپاهان به روند افزایشی عمر مفید موتورهای خودرو کمک خواهد کرد

به گزارش اخبار خودرو ، در بخش نخست گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت نفت سپاهان، فریدون فدایی‌دولت، بیشتر حول‌وحوش عملکرد این شرکت طی ماه‌های اخیر صحبت شد. اینکه طی مدت یاد شده چه مشکلاتی داشته‌اند و چه کارهایی کرده‌اند.

در گفت‌وگویی که دیروز منتشر شد، فدایی‌دولت از مذاکره و امضای قرارداد جوینت‌ونچر با انی ایتالیا و رپسول اسپانیا خبرداد و این‌که در این مسیر چه مراحلی را پشت سر گذاشته‌اند. فدایی‌دولت همچنین از تولید جت اویل خبر داد‌.

در بخش دیگری از مصاحبه وی، درباره میزان تولید شرکت نفت سپاهان گفت و به مشکلات تولید‌کنندگان داخلی پرداخت و افزود: «در بازار، رقابت سالمی وجود ندارد. اگر‌چه میان ۴ شرکت بزرگ تولید‌کننده روغن در داخل کشور، تعامل خوبی برقرار است و طی جلساتی در قالب انجمن، همکاری‌های خوبی با یکدیگر داریم. اما فرعی‌هایی که برند و نام و نشان ندارند، متاسفانه بعضا روغن‌هایی با قوطی‌ها و ظروف ما عرضه می‌کنند. به نظر من روی این بازار باید کار ساختاری شود».

به گفته فدایی دولت: «‌کلا سهم نفت سپاهان و اسپیدی در بازار روان‌سازهای داخلی که شامل روغن‌های مصرفی و صنعتی است، حدود ۲۰ درصد است که این سهم قبلا حدود ١۴ درصد بود.»

وی همچنین در خصوص اثر انتقال تکنولوژی تولید جت‌اویل به روزنامه «دنیای خودرو» گفت: «طی بررسی‌های به‌عمل آمده جهت انتقال تکنولوژی تولید روغن موتور هواپیما به داخل کشور از خروج حدود ٨٠ میلیون یورو ارز سالانه تامین مصرف ناوگان هواپیمایی جلوگیری به‌عمل می‌آید.»

فدایی‌دولت همچنین به روزنامه «دنیای‌ خودرو» درباره صادرات گفت: «پیش‌بینی می‌کنم در سال آینده بیش از ۳۰۰ میلیون دلار صادرات داشته باشیم.»

در بخش دوم و پایانی این گفت‌وگو علاوه بر پیگیری مباحث گذشته درباره چرایی راحتی صادرات این شرکت صحبت شد. همچنین در ادامه درخصوص تغییر عملکرد فروش این شرکت و تاکید بر فروش نقدی و چرایی و اثرات آن پرداخته‌ایم.

فدایی‌دولت همچنین درباره مشکلات مالیاتی نفت سپاهان می‌گوید: «مشکلات مالیاتی روند کارهای ما را متوقف کرده بود، در بانک‌ها دچار مشکل شده بودیم و استعلام‌های ما نمی‌آمد. حساب‌های شرکت به‌هم ریخته بود. خطر ممنوع‌المعامله بودن و ممنوع‌الخروج بودن اعضای هیات مدیره نیز وجود داشت. همچنین خطر متوقف کردن حساب‌ها، ما را تهدید می‌کرد اما با تدبیر و مذاکره و ارائه مستندات، ٢٠٠ میلیارد تومان بدهی مالیاتی را به ۶٠ میلیارد تومان کاهش دادیم.»

چگونه صادرات را به راحتی انجام می‌دهید، اما در کشور خودمان فروش سخت‌تر انجام می‌شود، آیا اعتماد وجود ندارد، فرهنگ‌سازی نشده یا برای مصرف‌کننده اطمینان لازم به وجود نیامده است؟ یکی از دلایلی که در صادرات موفق هستیم، قیمت تمام‌شده BASE OIL است که برای خریداران به‌صرفه و مناسب است. همچنین همجواری با خلیج فارس جذابیت لازم برای تحویل روغن باکیفیت به خریداران را نیز ایجاد کرده است.

دیگر اینکه نفت سپاهان تنها پالایشگاهی است که سه کشتی حمل‌ونقل دریایی و حتی در بندرعباس و بوشهر اسکله دارد. با توجه به موجود بودن تجهیزات لازم، قیمت تمام‌شده محصول به اضافه پرداخت کرایه جابه‌جایی، باعث شده است که محصولات با قیمت مناسب‌تری به دست خریدار برسد.

از طرفی کشور روسیه که عرضه‌کننده این محصول در سطح بالایی است، با مشکل حمل‌ونقل در منطقه روبه‌روست، همانگونه که صادرات روغن از طرف شرکت نفت سپاهان به‌علت حمل از بنادر بوشهر و بندرعباس، قیمت تمام‌شده برای کشور ترکیه را افزایش داده، از این رو، صادارت به ترکیه را با مشکل روبه‌رو کرده است.

چرا با قطار نمی فرستید؟ اگر بخواهیم با قطار صادر کنیم دیگر جنبه رقابتی خود را از دست می‌دهد. چون روس‌ها به آنها ارزان‌تر می‌دهند. البته متقاضیانی داریم و در حال مذاکره هستیم.

پیشنهاد نیز جهت استفاده از امکانات ریلی داده‌ایم. یکی از مشکلات شرکت نفت سپاهان این است که قشر مصرف‌کننده اعتقادش به محصول داخلی آسیب دیده است.

ما به‌راحتی از محصولات روغن اسپیدی در بالاترین مدل‌های خودرو استفاده کرده‌ایم و در ۱۸ دی‌ماه (امروز) نیز از محصولات جدید خود رونمایی کردیم. هدف ما ارائه کیفیت محصولات به مسئولین بوده است.

منتها ضد تبلیغ ما این است که در فرهنگ‌مان اینگونه جا افتاده که کالای خارجی را می‌پسندیم. مثلا در صنعت چرم بهترین چرم به‌ویژه کیف و کفش‌های چرم تبریز را داریم. اما مصرف‌کننده داخلی ترجیح می‌دهد از جنس‌های کره‌ای و چینی استفاده کند.

البته قصد توهین به صنعت خارجی را نداریم اما واقعیت این است که کیفیت محصول ما بالاتر از کشور تولید‌کننده و وارد‌کننده است. از این رو، واردات برای ما سهل‌الوصول‌تر شده و جای تولید داخلی را گرفته است.

هدف اصلی ما در راستای اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید این است که تلاش داریم به مردم جهت کیفیت محصولات خود اطمینان دهیم که در صورت استفاده از محصولات روغن شرکت نفت سپاهان به روند افزایشی عمر مفید موتورهای خودرو کمک خواهد کرد و این مهم با یک شیب ملایم و پلکانی در حال انجام است.

در صحبت‌هایتان اشاره کردید که دیگر فروش اعتباری ندارید. لطفا در این مورد بیشتر توضیح دهید. در دوره مدیریت بنده دو اتفاق افتاده است. یکی اینکه ما به‌صورت اعتباری فروش نداریم یعنی پیش از این تعدادی از خریداران به‌صورت اعتباری محصولات را می‌خریدند که ما در حال حاضر عزم کردیم تمام خریداران‌مان باید نقدی خرید کنند.

یعنی خریدار روی کشتی کالایی را از ما تحویل می‌گیرد که ١٠٠ درصد پول خود را پرداخت کرده باشد. دوم اینکه قیمت را مدیریت کردیم، قیمت محصول شرکت ۶ ماه گذشته با روزی که من شروع کردم، حدود ١٠٠ دلار در تن، برای صادرات گران‌تر شده است.

از طرفی‌، ما در داخل کشور BASE OIL نمی‌فروشیم، بلکه محصولات، در بشکه‌های ٢٠ لیتری مظروف برای فروش عرضه می‌شود. شایان ذکر است که صادرات FINISH OIL نفت سپاهان به کشورهایی همچون پاکستان، دوبی، چین، سنگاپور بیشتر شده که هدف ما بالا رفتن صادرات FINISH OIL یا روغن نهایی است. این امر نشان می‌دهد روغن نهایی خودرویی شرکت نفت سپاهان در آن کشورها برای مصرف پذیرفته شده است.‌

آیا در حال حاضر به‌ازای روغنی که به ایران خودرو و سایپا می‌دهید، مطالبات معوقه دارید یا اینکه پول همه آنها پرداخته شده است؟ در بحث مطالبات معوق ۴٠ میلیارد تومان را وصول کرده‌ایم.

از چقدر؟ از حدود ١٠٠ میلیارد تومان حدود ۴٠ میلیارد آن معادل کمتر از نصف آن را وصول کرده‌ایم. با دوستان اینگونه صحبت کردیم که همچنان در کنارتان هستیم و به شما روغن می‌دهیم. اما این گردش نقدینگی هم باید ایجاد شود به‌طوری‌که مطالبات راکد نداشته باشیم. زیرا این معوقه‌ها به بودجه و پیش‌بینی سود سهام ما در بورس یا همان EPS آسیب وارد می‌کند و قیمت سهام ما پایین می‌آید یا به سود مورد نظر نمی‌رسیم.

گفته می‌شود شرکت نفت سپاهان در گذشته مشکلات مالیاتی و حتی بدهی به بانک‌ها داشته است. آیا از تابستان گذشته وضعیت بهتر شده است‌؟ بله. از سال ٩١ این مشکلات وجود داشت. این مشکلات مالیاتی روند کارهای شرکت نفت سپاهان را متوقف کرده بود. در بانک‌ها دچار مشکل شده بودیم و استعلام‌ها نمی‌آمد.

حساب‌های شرکت به‌هم ریخته بود. خطر ممنوع‌المعامله و ممنوع‌الخروج بودن اعضای هیات مدیره و خطر متوقف کردن حساب‌ها نیز بود، اما با تدبیر، مذاکره و ارائه مستندات، ٢٠٠ میلیارد تومان بدهی مالیاتی را به ۶٠ میلیارد تومان کاهش دادیم.

مشکل دیگر این بود که یک بدهی سنگینی به بانک‌ها داشتیم. البته به جزئیات اینکه آن پول‌ها کجا رفته است کاری ندارم ولی بالاخره یک زمانی وصول شده است.

با این حال ١٣٠ میلیارد تومان از آن بدهی‌ها نیز پرداخت شده است، ضمن اینکه بدهی مالیاتی را نیز کاهش دادیم. با دوستان اداره مالیات ارتباط برقرار کرده و مساله را حل کردیم و نتیجه این مذاکرات حذف ٨٩ میلیارد بود که در قالب طلب ۴٠ میلیاردی از ارزش افزوده که منتج به کاهش ١۴٠ میلیاردی شد که البته آنها این رقم ارزش افزوده را به حساب نمی‌آوردند. توانستیم آن را در CASH منظور کنیم و در حال حاضر نفت سپاهان بدون مشکل مالیاتی است.

کلا چند کارخانه دارید؟ پالایشگاه اصلی ما در اصفهان است اما کارخانه‌های پر کنی ما در تبریز، تهران، مشهد و کنیای آفریقا وجود دارد. سیستم توزیع مویرگی را نیز در این ۶ ماه با حمل تا در تعویض روغنی‌ها شروع کرده‌ایم. نظارت ما بر توزیع محصولات بیشتر خواهد شد. امیدواریم اطمینان مردم را با تضمین محصولاتمان نیز بیشتر کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

آخرین اخبار