کد خبر: 189526
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۰

بازار خودروهای ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان در سال‌های اخیر بیشتر در تسخیر واردکنندگان بوده است و خودروهای کمتری از تولیدکنندگان داخلی در این رده قیمتی در بازار پیدا می‌شود.

به گزارش اخبار خودرو ، در سال‌های اخیر و به‌ویژه در شرایط تحریم‌ها، خودروسازان چینی توانستند با تنوع در مدل و قیمت خودرو بازار خوبی از خودروهایی در رده ۵۰ تا ۱۰۰میلیون تومان به‌دست آورند.

همچنین برخی شرکت‌های خارجی در این رده قیمتی توانستند عملکرد خوبی داشته باشند و مشتریان زیادی جذب کنند. اما شاید به جرات بتوان گفت بیشترین محصولات فروخته‌شده در این بازه قیمتی متعلق به خودروهای چینی و به‌ ویژه محصولات شاسی‌بلند آنهاست و با آپشن‌های بسیاری که در اختیار دارند به‌خوبی خود را در بازار خودروی کشور جا انداخته‌اند.

هرچند کیفیت برخی محصولات چینی تعریف چندانی نداشته است اما در شرایط پسابرجام و با باز شدن درهای بازار خودروی کشور به روی خودروسازان برتر جهانی، چینی‌ها نیز احساس خطر کرده‌اند و سعی در افزایش کیفیت و تنوع در عرضه و فروش خودروهای خود داشته‌اند.

تا دو سال آینده شاهد تنوع و تغییر در خیابان‌ها از حیث حضور برندهای خارجی هستیم و رقابت اصلی در بازه قیمتی ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان به اوج خود خواهد رسید

این درحالی است که خودروسازان داخلی در سال‌های اخیر بسیار منفعل عمل کرده‌اند و در بازه قیمتی ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان خیلی نتوانسته‌اند خودی نشان دهند.

جذابیت بازار این بازه قیمتی خودروسازان داخلی را نیز بر آن داشته تا با همکاری با دیگر شرکت‌ها به عرضه محصول در این رده قیمتی بپردازند. اگر پیش‌بینی‌ها درست پیش برود اولین محصول مشترک ایران‌خودرو و پژو که قرار است از اسفندماه‌ وارد بازار خودرو شود، قیمتی زیر ۱۰۰ میلیون تومان خواهد داشت.

مدل ۲۰۰۸ پژو یک شاسی‌بلند سایزمتوسط است که اگر طبق گفته‌های قبلی با قیمت زیر ۱۰۰ میلیون تومان عرضه شود، می‌تواند رقیب سرسختی برای محصولات چینی باشد و در این خصوص شاهد رقابت بسیار خوبی خواهیم بود.

در حال‌حاضر محصولات رنو چه آنهایی که در داخل تولید می‌شوند مانند رنو ساندرو و چه محصولات وارداتی این شرکت مانند رنو سیمبل و فلوئنس، فروش بسیار خوبی در این بازه قیمتی دارند و توانسته‌اند تا حدودی بر بازار دیگر شرکت‌ها اثرگذار باشند.

همین فروش خوب خودرو در این بازه قیمتی بوده که خودروسازان داخلی را به فکر حضور در این رده تشویق کرده است. رویکرد و توجه خودروسازان، در اختیار گرفتن بازار جذاب خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان با تولید خودروهای متنوع در سال آینده است.

در همین زمینه کیوان وزیری، مدیر مرکز تحقیقات ایران‌خودرو به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «هدف‌گذاری و برنامه ایران‌خودرو برای در دست گرفتن بازار خودروهایی با رده قیمتی زیر ۱۰۰میلیون تومان است.»

عرضه محصولاتی چون دناپلاس، پژو ۲۰۷ و چند محصول دیگر برای سال‌آینده از عزم جدی مجموعه ایران‌خودرو برای در اختیار گرفتن بازار خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان و به‌ویژه خودروهای کلاس C در آینده را نشان می‌دهد. با ادامه روند کاهش واردات خودروها و مشکلاتی که برخی واردکنندگان در معرفی نمایندگی رسمی از شرکت مادر داشته‌اند، به‌نظر می‌رسد راه برای حضور خودروسازان داخلی در این بازه قیمتی بیش‌از پیش هموار شده است.

سعید مدنی، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تولید خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان در کشور افزایش پیدا کرده است، به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «امسال تولیدات خودروسازی‌ها نسبت‌ به سال‌های قبل بسیار بهتر شده است.در حال حاضر شاهد خودروهای باکیفیت در بازار این رده قیمتی هستیم. خودروهای جدیدی وارد بازار و در ایران شماره‌گذاری شده است، مثل خودروی ساندروی رنو و خودروهای دیگر. در حال حاضر تولید این محصولات در کشور بسیار بالا رفته و توانسته است بخش زیادی از نیاز داخلی را پوشش دهد. این نشان از رویکرد جدید خودروسازان به بازار خودروهای زیر ۱۰۰میلیون تومان دارد.»

مدنی در این خصوص می‌گوید: «طرح‌ها و رویکرد جدید خودروسازان باعث تنوع در ساخت خودروهای جدید خواهد شد و هرچقدر این تنوع در خودروهای تولید داخل بیشتر شود، به دنبال آن میزان واردات در این رده قیمتی کمتر خواهد شد.»

وی می‌افزاید: «بعد از ایجاد تنوع در تولید خودروهایی با این قیمت، واردات خودرو از خارج آرام‌آرام به سمت خودروهای بالای ۱۰۰میلیون تومان حرکت می‌کند. زیرا وقتی خودروهای جدید در بازه قیمتی ۴۰ تا ۶۰ و حتی تا ۷۰ یا ۸۰ میلیون تومان در ایران ساخته شوند، نسبت به خودروهای وارداتی با توجه به میزان تعرفه‌ها، ارزان‌تر تمام می‌شوند و طبیعتا بیشتر موردتوجه قرار خواهندگرفت.»

نیاز به تنوع و تغییر در این بخش کاملا حس می‌شود. رویکرد سیاست‌گذاران صنعت خودرو نیز به سمت همکاری با شرکت‌های خارجی برای تولید خودروهای این بازه قیمتی است. با حضور شرکت‌هایی مانند سیتروئن، فولکس‌واگن و فیات بازار خودروهای این رده قیمتی بسیار داغ خواهد شد.

به نظر می‌رسد سال آینده رقابت اصلی خودروسازان در این بازه قیمتی خواهد بود. با شروع همکاری سیتروئن و سایپا، محصول C4 در این محدوده قیمتی به بازار خواهد آمد.

شرکت فولکس واگن هم با خودروهای پاسات، گلف و پولو از سال‌ آینده وارد بازار ایران خواهد شد که این موضوع می‌تواند به جذاب‌تر و رقابتی شدن خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان کمک کند. پیش‌بینی می‌شود با حضور خودروسازان مختلف خارجی و عرضه محصولات در بازار، تا دو سال آینده شاهد تنوع و تغییر در خیابان‌ها از حیث حضور برندهای خارجی باشیم و رقابت اصلی در بازه قیمتی ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان به اوج خود خواهد رسید.

به عقیده کارشناسان تنها با حضور خودروسازان معتبر خارجی است که بازار از انحصار و همچنین وجود خودروهای بی‌کیفیت خالی می‌شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
    پاسات؟!؟؟ اون که بالا ۲۵ هزار یورو بیاد هم قیمت کمری میشه!!!
    • احمد ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
      دلار را دوست عزیز شما حساب می کنی که ۲۵ هزار دلار می شود ۲۲۰ میلیون تومان!!
  • ولادیمیر میخاییل دلوسکه ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
    حتما این اتفاق میفته :)))))

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =