کد خبر: 192591
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹

در مصوبه شورای اقتصاد تعیین شده است که ۶۵ هزار دستگاه طی ۵ سال نوسازی شود و در این راستا امیدواریم که در سال ۹۶ بتوانیم سهم یک‌پنجم مربوط به این سال را که رقمی حدود ۱۳ هزار دستگاه می‌شود نوسازی کنیم.

به گزارش اخبار خودرو ، اوایل بهمن ماه بود که قرارداد نوسازی ۵ هزار دستگاه کشنده بین سازمان راهداری و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت به نمایندگی از دولت با شرکت ماموت امضا شد و حال که اسفندماه به نیمه خود رسیده است، طی مراسمی سیصد و پنجاهمین کشنده اسکانیا در قالب اجرای این طرح به متفاضی تحویل داده شد.

در نشستی که برای بررسی مراحل اجرای این طرح در روز مراسم تحویل سیصد و پنجاهمین دستگاه در شرکت ماموت برگزار شد، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و مدیرعامل سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت هم حضور داشتند.

[caption id="attachment_192593" align="aligncenter" width="700"]مراسم تحویل سیصد و پنجاهمین کشنده اسکانیا در طرح نوسازی مراسم تحویل سیصد و پنجاهمین کشنده اسکانیا در طرح نوسازی[/caption]

سقف تسهیلات طرح؛ ۳۷۶ میلیون تومان رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به این‌که بر اساس مصوبه شورای اقتصاد قرار شده است از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید ۶۵ هزار دستگاه کامیون با سن بیش از ۳۵ سال با خودروهای جدید جایگزین شوند، اظهار داشت: خوشبختانه مراحل اجرایی این طرح طی یک ماه گذشته از سوی سازمان راهداری به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت به نمایندگی از وزارت نفت با همکاری شرکت ماموت آغاز شده است.

داوود کشاورزیان با بیان این‌که امروز سیصد و پنجاهمین دستگاه کامیون تحویل مشتری شده است و امیدواریم روند اجرا سرعت بیشتری بگیرد، افزود: در مصوبه شورای اقتصاد تعیین شده است که ۶۵ هزار دستگاه طی ۵ سال نوسازی شود و در این راستا امیدواریم که در سال ۹۶ بتوانیم سهم یک‌پنجم مربوط به این سال را که رقمی حدود ۱۳ هزار دستگاه می‌شود نوسازی کنیم.

[caption id="attachment_192592" align="aligncenter" width="450"]مراسم تحویل سیصد و پنجاهمین کشنده اسکانیا در طرح نوسازی مراسم تحویل سیصد و پنجاهمین کشنده اسکانیا در طرح نوسازی[/caption]

وی با اشاره به این‌که در این طرح ۲۰ تا ۲۵ درصد بهای خودرو به‌صورت نقد و مابقی به‌صورت تسهیلات از سوی بانک پرداخت می‌شود، افزود: البته نرخ تسهیلات ۱۸ درصد است که دولت ۹ درصد را پوشش داده و مصرف کننده نهایی نرخ سود ۹ درصد را برای تسهیلات پرداخت می‌کند.

وی سقف تسهیلات را حدود ۳۷۶ میلیون تومان اعلام و اظهار کرد: در صورتی که فردی مایل به خرید نقدی باشد، طی مدت ۵ سال تا ۴۰ درصد بهای خودرو را به‌تدریج دریافت می‌کند.

افزودن منابع خارجی به طرح نوسازی در ادامه این مراسم، مدیرعامل سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز با ابراز امیدواری نسبت به این‌که این طرح سرعت بیشتری بگیرد و سازندگان دیگر نیز به این طرح بپیوندند، گفت: در روند اجرای این طرح و سایر موارد مربوط به ماده ۱۲ پشتیبانی مالی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

علی وکیلی با اشاره به حضور بانک صادرات در نوسازی ۵ هزار دستگاه کشنده در این طرح، تاکید کرد: البته بسیار مهم است که بتوانیم از منابع خارجی نیز استفاده کنیم که در این راستا شرکت ماموت برای فراهم‌سازی استفاده از منابع خارجی اعلام آمادگی کرده است.

سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیون یورویی اسکانیا مدیرعامل گروه صنعتی ماموت نیز در این مراسم با اشاره به این‌که هدف ما و اسکانیا علاوه بر نوسازی ناوگان حمل‌ونقل، کمک به کاهش آلودگی هواست، تاکید کرد: خودروهای اسکانیا که در این طرح تحویل داده می‌شود، به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که خروجی هوای آن‌ها از ورودی هوایشان پاک‌تر است.

مهرزاد فردوس با بیان این‌که موتور یورو۶ در این خودروها استفاده شده است، افزود: با توجه به این‌که گازوئیل‌های موجود یورو۴ است، کارهایی روی موتور انجام شده است تا قابلیت استفاده با این گازوئیل را داشته باشد اما فیلتر DPF نیز روی این خودروها نصب شده که هوای خروجی آن مطابق استاندارد یورو۶ است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که هزینه ایجاد این تکنولوژی که صرفا از سوی اسکانیا برای ایران انجام شده، ۱۵ میلیون یورو است، تصریح کرد: از سال آینده این خودروها در داخل کشور تولید خواهد شد.

مدیرعامل گروه صنعتی ماموت مدت قرارداد برای نوسازی ۵ هزار دستگاه ناوگان سنگین را دو سال اعلام کرد و ادامه داد: در صورتی که شرایط مالی فراهم باشد، مشکلی برای اجرای این تعهد طی مدت یک سال نیز نخواهیم داشت، چرا که ظرفیت تولید تا ۱۰ هزار دستگاه در سال را داریم.

اعتبار ۲۷۰۰ میلیاردی کل طرح رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده ای در حاشیه مراسم تحویل کشنده سیصد و پنجاهم طرح نوسازی گفت: چند سالی است که بحث حضور خودروهای فرسوده سنگین و نیمه‌سنگین و زمزمه‌های جایگزینی آن‌ها در کشور بسیار داغ شده و با توجه به سطح بالای آلایندگی آن‌ها هر روز بر اهمیت خروج این خودروها از ناوگان باری و مسافری کشور افزوده می‌شود.

کشاورزیان افزود: هرچند فرسودگی در سواری‌ها زودتر رخ می‌دهد اما خسارت کمتری را با خود به همراه دارد. وی ادامه داد: فرسودگی در بخش خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین شامل کامیون، کشنده، کامیونت و اتوبوس این ناوگان را با معضلات بسیاری همراه کرده که برای حل‌وفصل آن همت و عزم جدی تمامی مسئولان، ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان این خودروها نیاز است.

در همین راستا ما قراردادی را با خودروسازانی همچون شرکت ماموت‌دیزل امضا کرده‌ایم تا بر اساس آن کشنده‌های فرسوده بالای ۳۵ سال با کشنده‌های نو تعویض شوند.

رئیس سازمان راهداری اظهار کرد: باتوجه به این‌که کشنده‌های فرسوده از نظر مصرف سوخت و آلودگی بسیار مشکل‌ساز هستند، برای جایگزینی این ناوگان ۲ میلیارد و۷۰۰ میلیون دلار اعتبار پیش‌بینی شده است و تا ۶۵ هزار دستگاه پیش خواهیم رفت.

وی ادامه داد: قرار است به ازای هر دستگاه، ۴۲ هزار دلار تسهیلات از محل صرفه‌جویی ناشی از مصرف سوخت پرداخت شود. کشاورزیان با بیان این‌که این تسهیلات ۵ تا ۷ ساله است، بیان کرد: این قرارداد به‌منظور کاهش گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا امضا شده است. مصرف سوخت در ایران به‌شدت بالاست مدیرعامل سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز در حاشیه این مراسم، با بیان این‌که وزارت نفت وظیفه خود می‌داند که کلیه اقدامات لازم برای صرفه‌جویی مصرف سوخت را به کار ببندند، گفت: آغاز این فرآیند با نوسازی ۶۵ هزار دستگاه و از ناوگان جاده‌ای اجرایی شده است و امیدواریم با رسیدن منابع لازم این برنامه در آینده نیز ادامه یابد.

وکیلی افزود: مصرف سوخت در ایران به‌شدت بالاست و ما با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم. وی ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین علت‌های این اتفاق پایین‌بودن قیمت انرژی است، تا جایی که ما سالانه ده‌ها میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان این‌که سیاست وزارت نفت برای ایجاد تغییر در این روند در چند محور مختلف تعریف می‌شود، عنوان کرد: یکی از این محورها جایگزین کردن گاز طبیعی به‌جای سوخت مایع است؛ کشور ما از نظر تولید گاز طبیعی شرایط بسیار مطلوبی دارد و ما باید تلاش کنیم که در این حوزه فعالیت‌های جدی صورت دهیم. در این راستا ما به اتوبوس‌هایی که در رفت‌وآمد شهری گازسوز به حساب می‌آیند، تا حدود ۴۷ درصد از هزینه خرید کل اتوبوس را تسهیلات ارائه می‌کنیم و در تاکسی‌ها نیز اگر محور آن‌ها گازسوز باشد، تسهیلات ۴هزار دلاری یعنی رقمی نزدیک به یک‌سوم هزینه خرید تاکسی پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت بیان کرد: در کنار این‌ها بحث حمایت از نوسازی ناوگان جاده‌ای نیز در دستور کار قرار گرفته است که بخشی از آن‌ها تا پایان سال تحویل می‌شود و امیدواریم همین روند در سال‌های آینده نیز تداوم و افزایش پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =