کد خبر: 192822
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۲

اگر روند تولید خودروها از سه یا چهار نسل قبل آنها را دنبال کنیم متوجه می‍شویم ابعاد آنها در هر نسل بزرگ تر شده است. در برخی موارد این رشد به حدی است که اتومبیلی که امروز در سگمنت C قرار می‍گیرد معادل یک خودروی سگمنت D در ۴۰ سال گذشته است.

به گزارش اخبار خودرو ، البته خودروسازان دلایل خوبی برای این کارشان دارند. مهمترین آنها افزایش ایمنی است که مستلزم استفاده از سازه های بزرگ تر و بدنه چند لایه و ضخیم تر می‍باشد. درب ها و سپرهای نازک در گذشته جای خود را به نمونه های حجیم و پف کرده داده اند. در داخل نیز فرمان های باریک با فرمان های بزرگ تر که ایربگ و انواع سوییچ ها و دکمه ها را در خود جای داده اند جایگزین شده اند.

در ادامه به بررسی نسل اول و آخرین نسل از چند مدل مشهور دنیای خودرو خواهیم پرداخت که می‍تواند برای خوانندگان جالب توجه باشد.

بی ام و سری ۳

[caption id="attachment_192831" align="aligncenter" width="1013"]بی ام و سری 3 بی ام و سری ۳[/caption]

چهل سال از تولید اولین نسل بی ام و سری ۳ می‍گذرد. ششمین نسل این بی ام و هنوز به جلوپنجره کلیوی شکل وفادار مانده است. نسل اول با کد E21 به تعلیق مک‍فرسون و ترمزهای دیسکی مجهز بود و از هندلینگ بالایی بهره می‍برد که این مورد اخیر کماکان در نسل ششم با کد F30 حفظ شده است.

[caption id="attachment_192832" align="aligncenter" width="1013"]بی ام و سری 3 بی ام و سری ۳[/caption]

البته تفاوت دو خودرو در داخل بسیار زیاد می‍باشد. در E21 کنسول وسط با ابعاد بزرگ به چشم میخورد که برای ایمنی بیشتر لبه های آن گرد شده است. اما نسل جدید از پکیج ایمنی شامل رصد نقاط کور، حفظ حرکت بین خطوط و ... برخوردار است.

مدل بی ام و ۳۱۶ (E21) بی ام و ۳۱۶d اسپرت
طول (میلیمتر) ۴۳۵۵ ۴۶۳۳
عرض (میلیمتر) ۱۶۱۰ ۱۸۱۱
ارتفاع (میلیمتر) ۱۳۸۰ ۱۴۴۱
وزن (کیلوگرم) ۱۰۱۰ ۱۴۹۵
قدرت (اسب بخار) ۸۹ ۱۱۴
شتاب صفر تا صد (ثانیه) ۱۳٫۸ ۱۰٫۷
سرعت (کیلومتر بر ساعت) ۱۶۰ ۲۰۰

مینی

اولین نسل مینی ابعادی داشت که کاملا برازنده نامش بود. اما زمانی که بی ام و در سال ۲۰۰۰ مالک این برند شد، ابعاد آن در هر نسل رشد داشته است. طول آخرین نسل مینی به ۳۸۲۱ میلیمتر رسیده که نزدیک به ۱ متر بیشتر از نسل اول می‍باشد.

[caption id="attachment_192826" align="aligncenter" width="1013"]مینی مینی[/caption]

ضمنا نسل اول اتومبیلی ارزان و کم مصرف محسوب می‍شد که نسل فعلی هرچند از قیمت نسبتا بالایی با توجه به رقبای خود برخوردار است اما در مقایسه با دینامیک و هیجان رانندگی ارزش پرداخت آن را دارد.

مدل مینی کوپر ۱۹۶۶ مینی کوپر ۲۰۱۷
طول (میلیمتر) ۳۰۵۴ ۳۸۲۱
عرض (میلیمتر) ۱۴۱۰ ۱۷۲۱
ارتفاع (میلیمتر) ۱۳۵۰ ۱۴۱۴
وزن (کیلوگرم) ۶۳۶ ۱۱۶۰
قدرت (اسب بخار) ۵۵ ۱۳۴
شتاب صفر تا صد (ثانیه) ۱۲٫۹ ۷٫۹
سرعت (کیلومتر بر ساعت) ۱۴۰ ۲۱۰

رنو کلیو

شاید نسل فعلی کلیو سریع تر از نسل اول آن نباشد اما بسیار ایمن تر است. نسل اول کلیو که در فاصله سالهای ۱۹۹۱ تا ۹۷ تولید شد از مرکز یورو NCAP تنها موفق به کسب دو ستاره در خصوص ایمنی سرنشینان و یک ستاره برای ایمنی عابرین پیاده شد و عملا جزو اتومبیل های غیرایمن محسوب می‍شد.

[caption id="attachment_192829" align="aligncenter" width="1013"]رنو کلیو رنو کلیو[/caption]

اما نسل چهارم کلیو اکنون از این مرکز ۵ ستاره کامل در خصوص ایمنی دریافت کرده تا اگر در شتاب به پای نسل اول نمی‍رسد در ایمنی آن را در افق محو کند !

مدل رنو کلیو ۱۹۹۱ رنو کلیو ۲۰۱۷
طول (میلیمتر) ۳۷۰۹ ۴۰۶۳
عرض (میلیمتر) ۱۶۱۶ ۱۷۳۲
ارتفاع (میلیمتر) ۱۳۶۰ ۱۴۴۸
وزن (کیلوگرم) ۹۳۰ ۱۰۰۹
قدرت (اسب بخار) ۷۵ ۸۹
شتاب صفر تا صد (ثانیه) ۱۰٫۹ ۱۲٫۲
سرعت (کیلومتر بر ساعت) ۱۷۵ ۱۸۱

فولگس گلف

فولگس گلف تا نسل هفتم تقریبا وزن خود را در میزان ثابتی حفظ کرده بود. اما در نسل هفتم ناگهان شاهد اضافه وزن نزدیک به دو برابری بودیم که باز هم بحث پکیج های ایمنی اصلی ترین دلیل آن محسوب می‍شود.

[caption id="attachment_192828" align="aligncenter" width="1013"]فولگس گلف فولگس گلف[/caption]

اکنون در داخل به جای داشبورد پلاستیکی یه نمایشگر لمسی شیک ۵٫۸ اینچی را خواهیم دید. همچنین در مقابل نسخه دیزلی نسل اول که تعریف چندانی نداشت گلف TDI دیزلی اکنون از نظر مصرف سوخت یکی از بهترین ها در کلاس خود می‍باشد.

مدل فولکس گلف Mk1 فولکس گلف TDI 2017
طول (میلیمتر) ۳۷۰۸ ۴۵۶۲
عرض (میلیمتر) ۱۶۱۰ ۱۷۹۹
ارتفاع (میلیمتر) ۱۴۰۹ ۱۴۸۱
وزن (کیلوگرم) ۸۰۵ ۱۳۹۵
قدرت (اسب بخار) ۷۰ ۱۰۸
شتاب صفر تا صد (ثانیه) ۱۲٫۵ ۱۱٫۲
سرعت (کیلومتر بر ساعت) ۱۵۶ ۱۹۲

فیات ۵۰۰

اینکه چرا به این محصول فیات عنوان ۵۰۰ اطلاق شد به دلیل موتور ۵۰۰ سی سی دو سیلندر هوا خنکی بود که در نسل اول آن بکار گرفته شده بود. فیات ۵۰۰ را باید یکی از اولین اتومبیل های شهری صنعت خودرو دانست که نزدیک به ۶۰ سال از خروج اولین مدل آن از خط تولید می‍گذرد.

[caption id="attachment_192823" align="aligncenter" width="1013"]فیات 500 فیات ۵۰۰[/caption]

نسل فعلی با اینکه شباهت ظاهری به نسل اول را حفظ کرده اما بیش از نیم متر کشیده تر از آن می‍باشد. البته علاوه بر ویژگی های ظاهری، کم مصرف و به صرفه بودن در ترافیک شهری ویژگی دیگری است که فیات ۵۰۰ در نسل فعلی به آن وفادار مانده است.

نکته جالب دیگر این است که موتور ۱۳ اسبی نسل اول اصولا قادر به رساندن خودرو به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت نبوده (حداکثر سرعت ۸۵ کیلومتر در ساعت) و بنابراین شتاب صفر تا صد برای آن معنی ندارد.

مدل فیات ۵۰۰ ۱۹۵۷ فیات ۵۰۰ ۲۰۱۷
طول (میلیمتر) ۲۹۷۰ ۳۵۷۱
عرض (میلیمتر) ۱۳۲۰ ۱۶۲۷
ارتفاع (میلیمتر) ۱۳۲۵ ۱۴۸۸
وزن (کیلوگرم) ۴۷۰ ۹۸۰
قدرت (اسب بخار) ۱۳ ۱۰۳
شتاب صفر تا صد (ثانیه) ندارد ۱۰
سرعت (کیلومتر بر ساعت) ۸۵

۱۸۸

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =