کد خبر: 20023
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۸

محمد دامادی نماینده ساری با گفتن این جملات و همچنین تاکید بر اینکه « با انتخاب روحانی جامعه جان گرفته است» به سؤالات عصر ایران پاسخ می گوید:

حضور روحانی امید را به جامعه بازگردانده است. علت این مساله در چیست؟

علت را باید در اتفاقاتی جستجو کرد که در طول هشت سال گذشته بر مردم تحمیل شده بود.جامعه جان گرفته است. شما توجه کنید که جامعه ای که امروز امیدوار به آینده شده است و آن را به این شکل بروز می دهد هنوز تغییرات را در مسائل اقتصادی لمس نکرده است.

هنوز با بیکاری دست و پنجه نرم می کند و اصولا هنوز انتقال قدرت به دولت یازدهم انجام نشده است؛ اما جامعه روحیه خود را باز یافته و امیدوار شده است. چرا؟ چون دولتی روی کار آمده که ادبیات و مطالباتش منطبق با مطالبات مردم بوده است. مردم افراط را نمی خواستند. مردم شعارهای هزینه زا را نمی خواستند.

مردم شعارهای تحمیلی را نمی خواستند این شد که کشور امروز در سایه تدبیر به اتحادی بزرگ رسیده است. این همان قفل اول بود که باز شد. شما نگاه کنید که در جریان شادی های پس از انتخابات هیچ مشکلی پیش نیامد این یعنی نفی افراطی گری. صندوق رای، تابوت افراطی گری بود.

رای بالای روحانی چه تاثیری بر دولتش می گذارد؟

قدرت دولت با پایگاه اجتماعی اش تعریف می شود و پایگاه اجتماعی دولت یازدهم قابل انکار نیست. این نشان می دهد که افکار و برنامه های ایشان خریدار دارد. واقعیت این است که مردم بدنبال تغییراتی می گشتند. رای بالا، هم به آقای روحانی انگیزه می دهد و هم بر بار مسئولیت هایش می افزاید. البته انتظارات باید از دولت معقول باشد.

نقطه قوت روحانی در چیست؟

در اختیار داشتن تجربیات دولت های گذشته بزرگترین سرمایه ایست که ایشان به همراه خود دارد. روسای دولت های گذشته به ایشان کمک خواهند کرد. هم دولت مقام معظم رهبری و نخست وزیر وقت، هم دولت سازندگی (آِیت الله هاشمی رفسنجانی) و هم دولت اصلاحات (سید محمد خاتمی) در کنار ایشان هستند و تجربیات دولت آقای احمدی نژاد پیش روی ایشان است. غالب دولتمردان برای همکاری با ایشان اعلام آمادگی کرده اند. این سرمایه ای بزرگ برای هر دولت است. مساله دیگر شخصیت بین المللی ایشان است که عنوان «شیخ دیپلمات» را به ایشان داده است.

*چه برنامه هایی را باید اولویت حود بداند؟

مشخصا مباحث مربوط به اقتصاد که زبان محوری این دوره از تبلیغات بوده است، اصلی ترین مطالبات مردم است و می تواند در اولویت برنامه های ایشان قرار بگیرد. ضمن اینکه مطبوعات باید در منطقی کردن خواسته ها و انتظارات جامعه رسالت خود را با تمام توان به انجام رسانند.

با توجه به مشکلات موجود، فکر نمی کنید کارش دشوار است؟

مشکلات موجود بر کسی پوشیده نیست. شخصا در نطق میان دستور خود از وضعی که دولت های نهم و دهم بر کشور تحمیل کرده اندگفته ام. شما توجه کنید که ما در طول هشت سال با دولتی روبرو بوده ایم که فقط در یک نمونه کشور را با تورم 10.5 درصد تحویل گرفت و با تورم بالای 30 درصد تحویل داد. اینها فراموش شدنی نیست. این مشکلات در کوتاه مدت قابل حل نیست و نیاز به تدبیر دارد. اما این اعتماد و اتحادی که در جامعه شکل گرفته امید را برای کاهش مشکلات زنده نگه می دارد.

تاثیر دولت او بر ادامه جریان اصلاح طلبی چیست؟

جریان اصلاح طلبی یک جریان اصیل در بطن انقلاب است که هرگز قابل حذف نبوده و نیست. این را انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری ثابت کرده است. اینکه اصلاح طلبی با رویشی تازه و با حمایت های معنوی آیت الله هاشمی رفسنجانی و حجه الاسلام سید محمد خاتمی به بهترین شکل ایفای نقش کرده اند. یقینا در این دوره از تجربیات دولت اصلاحات به بهترین شکل استفاده خواهد شد. واقعیت این است که خواب خوش خوش باوری های عده ای که کار اصلاح‌طلبان را پایان یافته می پنداشتند، به پایان رسیده است.

آیا دولت از چهره های اصلاح طلبی استفاده خواهد کرد؟

آقای دکتر روحانی تاکید داشتند که واژه «فراجناحی» را دوست دارند. فراجناحی در همه زمینه‌ها. ما با حذف متخصصین و مدیران به صورت گسترده در هشت سال روبرو بودیم و دود این تصمیم به کشور و مردم رفت. قطعاً یکی از انتظارات به حق جامعه استفاده از همه نخبگان است. اصلاح‌طلبان هم نخبگان فراوانی دارند که متأسفانه در این سال‌ها به حاشیه رانده‌شده بودند و امروز زمان استفاده از آن‌هاست. فراموش نکنیم که پیروزی دولت تدبیر و امید،پیروزی یک جناح خاص نیست. واقعیت این است که «ما» پیروز شده‌ایم.


Source Article from http://www.asriran.com/fa/news/281165/%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%AC%D8%A7%D9%86-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

آخرین اخبار