کد خبر: 206932
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۱

رنو، پژو، سیتروئن و دی‌اس با دست پر به نمایشگاه امسال آمده‌اند و هر‌ یک حداقل یک خودروی جدید را در این نمایشگاه رونمایی خواهند کرد.

به گزارش اخبار خودرو ، بسته بودن سایت ثبت‌ سفارش‌ خودرو و باز نشدن آن، بر‌خلاف وعده‌های مکرر مسئولان باعث شد دومین نمایشگاه خودرو تهران امسال رنگ‌وبوی متفاوتی بگیرد. سال قبل نبض نمایشگاه در اختیار برندهای کره‌ای، ژاپنی و اروپایی بود اما امسال نمایشگاه در دست فرانسوی‌ها و چینی‌هاست.

رنو، پژو، سیتروئن و دی‌اس با دست پر به نمایشگاه امسال آمده‌اند و هر‌ یک حداقل یک خودروی جدید را در این نمایشگاه رونمایی خواهند کرد.

[caption id="attachment_206725" align="aligncenter" width="700"]دومین نمایشگاه بین‌ المللی خودرو تهران دومین نمایشگاه بین‌ المللی خودرو تهران[/caption]

رنو از نسل جدید مگان رونمایی کرد، کمپانی دی‌اس از شاسی‌بلند سایز‌متوسط دی‌اس ٧، سیتروئن از مدل C3. برند‌های چینی نیز ، حضور حداکثری در نمایشگاه داشته و با تمام توان به نمایشگاه خودرو تهران آمده‌اند. اما در این میان جای برند‌هایی مانند میتسوبیشی، نیسان، کیا، هیوندای، ب‌ام‌و، سانگ‌یانگ و پورشه در این نمایشگاه خالی بود؛ برند‌هایی که اکثر آنها در نمایشگاه سال قبل حاضر بودند.

مهم‌ترین دلیل عدم مشارکت این برند‌ها در نمایشگاه تهران بسته بودن ثبت‌سفارش‌ها بود که باعث شد نتوانند در این نمایشگاه حاضر شوند زیرا قادر به پوشش دادن هزینه‌هایشان در شرایطی که امکان فروش نداشتند، نبودند‌.

این در حالی است که اگر شرایط به‌گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد و ثبت‌سفارش‌ها بازگشایی می‌شد، میتسوبیشی، هیوندای و سانگ‌یانگ مدل‌های جدیدی را برای عرضه در نمایشگاه داشتند که همگی در سال ٢٠١٧ به بازار جهانی عرضه شدند. البته شرکت پاکرو، نماینده خودروهای هیبرید هیوندای در نمایشگاه حضور دارد و به عرضه نسل جدید سوناتا پرداخته است.

اما درنهایت به غیر از مرسدس‌بنز و فولکس‌واگن بقیه اخبار و حواشی نمایشگاه، پیرامون برند‌های فرانسوی و چینی می‌گذرد و شاید بتوان این نمایشگاه را ماکتی از آینده بازار خودروی ایران در آینده دانست، جایی‌که مهندسی بازار علاقه دارد بازار خودروهای تولیدی و وارداتی در اختیار خودروهای چینی و فرانسوی قرار گیرد و بیشترین سهم بازار، چه در بخش تولید و چه در بخش واردات در اختیار چین و فرانسه باشد.

مجموعه شرایط، ضوابط و قوانین بازی به‌نحوی پیش می‌رود که برند‌های کره‌ای، ژاپنی و اروپایی غیر‌فرانسوی سهم حداقلی از بازار داشته باشند. این در حالی است که آلمانی‌ها، ایتالیایی‌ها و کره‌ای‌ها علاقه زیادی برای ورود به بخش تولید خودرو در ایران دارند.

البته این علاقه در میان اروپایی‌ها بیشتر از کره‌ای‌هایی است که به‌واسطه واردات و به آسانی طعم بازار بکر ایران را چشیده‌اند اما در‌نهایت مهندسی بازار خودروی ایران به‌گونه‌ای پیش می‌رود که سهم حداکثری بازار را در اختیار چین و فرانسه قرار دهد و می‌توان گفت که بازار خودروی ایران یکی از سیاسی‌ترین بازار‌های خودروی جهان است زیرا به‌نظر می‌رسد در ملاحظات سیاسی از این بازار به‌عنوان یکی از امتیازات به هم‌پیمانان خارجی استفاده می‌شود.

این در حالی است که این نگاه به بازار خودرو و استفاده ابزاری از آن در معادلات سیاسی جهانی باعث شده است صنعت خودروی ایران از مسیر خود انحراف زیادی پیدا کند و ما نتوانیم نقشه راه مناسبی را، چه در بخش تولید و چه در بخش واردات داشته باشیم.

چه آنکه چینی‌ها هرگز سرمایه‌گذاری خود در صنعت خودروی ایران را عمق نمی‌بخشند زیرا در مرحله رشد هستند و از طرفی طی ۳۰سال گذشته صنعت خودروی ایران در کنار فرانسوی‌ها رشد سینوسی داشته که با فرازونشیب‌های زیادی همراه بوده، درحالی‌که در بقیه کشور‌های در حال توسعه از چین تا آمریکای جنوبی بهترین صنعتی که به‌مدد صنعت خودروی این کشورهای در حال توسعه آمده، خودروسازی آلمان بوده که باعث رشد صنعت خودروی بومی در این کشور‌ها شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =