کد خبر: 220105
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸
وانت

تولید اتومبیل در اوایل قرن بیستم به منظور حمل انسان طراحی شده بود اما چند سال بعد شرکت‌های خودروسازی به فکر طراحی وسیله نقلیه‌ای برای جا به جایی بار افتادند، اینگونه بود که وانت به وجود آمد.

بسیاری از ما خاطره‌ای از وانت‌های قدیمی و جدید داریم که ممکن است به دوران کودکی و علاقمندی به سوار شدن در پشت وانت باشد. شاید اولین وانت‌هایی که در کودکی دیده باشیم سه چرخه‌های باشند که غالبا برای حمل بارهای سبک مانند میوه و سبزیجات مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

وانت‌ها جزوی از دوران نوستالژی زندگی ما شده‌اند، بطوریکه برای همه ما شنیدن صدای راننده در بلندگو وانت برای تبلیغ اجناسی دست دوم و نو و یا تبلیغ هندوانه‌های تازه و شیرین خاطره‌ای  دلچسب و ماندگار شده و در گوش‌مان آشناست.

تولید وانت

وانت که نام دیگر آن کامیونت است، خودروی کوچک باری است که ظرفیت‌های مختلفی دارد. افرادیکه به اصلاح می‌خواهند با ماشین خود کار کنند و حمل و نقل بار را به عهده بگیرند نخستین و اصلی‌ترین وسیله مورد نیازشان خرید وانت است.

از همین رو باید به دنبال خرید وانت صفر یا دست دومی باشند. در واقع سال‌های زیادی است که در خیابان‌های شهر و روستای ایران شاهد وانت‌هایی برای حمل انسان و بار هستیم. در واقع دو نوع وانت به نام‌های وانت پیکان و نیسان در ایران زیاد دیده می‌شوند که اولی برای موارد کشاورزی و اصناف مورد استفاده قرار می‌گیرد و وانت نیسان که غالبا به نیسان آبی مشهور است برای حمل بار استفاده می‌شود.

خوب است بدانید که وانت نیسان گنجایشی حدودا ۲۱۰۰ کیلو گرم دارد و وانت پیکان حدود ۷۰۰ کیلو گرم. یکی از شوخی‌های که همیشه بین رانندگان رواج دارد این است که به وانت نیسان نزدیک نشو! که این شوخی به ظاهر به اصطلاح نخراشیده این وسیله نقلیه برمی‌گردد که با نزدیک شدن اتومبیل‌های دیگر به آن ممکن است به آنها صدمه بزند. البته کارخانه تولیدکننده نیسان‌های آبی به تغییر رنگ آنها به صورتی اقدام کرد که چندان تغییری در این ذهنیت و همچنین ظاهر نه چندان زیبای این نوع وانت‌ها نکرد.

 نوع دیگر وانت، وانت مزداست که در سال ۱۳۵۰ گروه بهمن دست به تولید آن زد و سال‌ها تولید می‌شد که بعد از روی کار آمدن نیسان وانت و پیکان وانت به تدریج در دور رقابت کم رنگ شد.

در سال‌های بعد هم شرکت پارس خودرو به تولید وانت‌های مدرن روی آورد که نام‌های متعددی مانند پیکاپ و ناوارا داشت. اخیرا هم که شرکت سایپا به تولید وانتی با جلوبندی پراید پرداخته است که البته حداقل از نظر ظاهری چنگی به دل نمی‌زند.

کار با وانت

وانت به دلیل قیمت نسبتا مناسب آن و راحتی و ارزانی تهیه لوازم یدکی آن در ایران طرفداران زیادی دارد بطوریکه همانطور که گفته شد افرادیکه به شغل رانندگی و حمل بار روی می‌آورند اولین وسیله مورد نیازشان وانت است تا بتوانند روزی خود را از این وسیله نقلیه به دست بیاورند.

با جست و جویی ساده در سایت دیوار با مدل‌های مختلف وانت نیسان و پیکان و حتی مزدا و پیکاپ مواجه خواهید شد که بنا به هزینه‌ای که می‌خواهید پرداخت کنید و البته نوع کارکردی که می‌خواهید، می‌توانید مدلی را انتخاب کنید.  

منبع : ویرلن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =