خودروهای برقی

تصمیمات شتابزده دولت، بسیاری از گزینه‌ها برای کاهش آلودگی هوای کلان‎شهرهای کشور را حذف کرد. این در حالی است که واردکنندگان خودروهای برقی و هیبرید از بلاتکلیفی واردات این قبیل خودروها گلایه دارند.

به گزارش اخبار خودرو ، این تصمیم‌ها که هنوز هم ادامه دارد، شرکت‌های واردکننده این نوع خودروها را هر روز با چالش‌های جدیدی روبه‎رو کرده است. بدین ترتیب، یکی از بهترین گزینه‎های کاهش آلودگی هوا در هیچ یک از اولویت‌های دولت قرار ندارد. براساس آمار سایت‌های معتبر جهان، تا سال ۲۰۲۰ حدود ۷درصد از بازار خودرو دنیا به خودروهای هیبریدی اختصاص خواهد یافت که از این رقم، ۵۲درصد سهم خودروهای هیبرید خودشارژ است. در حال حاضر سهم خودروهای هیبرید از بازار خودرو دنیا ۲.۳درصد اعلام شده است. با وجود این‎که آمار و ارقام جهانی از رشد فزاینده حرکت به‌سمت خودروهای هیبریدی حکایت دارد، ولی در ایران، برخی دولتمردان، دست‎اندرکاران این نوع خودروها را با بهانه‎هایی پشت چراغ قرمز ممنوعیت واردات نگه داشته‎اند. در همین راستا، مرکز پژوهش‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در گزارشی ضمن استقبال از تصمیمات دولت برای افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی، بر وجود کاستی‌هایی در این نوع خودروها تاکید کرده است؛ موضوعی که بنا به گفته کارشناسان حوزه واردات خودروهای هیبریدی، با واقعیت تطابق ندارد.

  طرح موضوع پلاگین‎ها یک بحث انحرافی است
مدیر فنی شرکت پاکرو در این باره می‎گوید: «از هنگام افزایش تعرفه‌های خودروهای هیبرید، در اظهارنظرها و گزارش‌های مختلف برای خودروهای هیبرید خودشارژ از نظر سوخت و تولید آلایندگی با خودروهای بنزینی تفاوتی قائل نشده‌اند و تعاریف غیرکارشناسانه‌ای هم بیان کردند. اما این تعاریف مغایر با واقعیت فنی این خودروهاست. بر این اساس لازم است متولیان امر به مطالعه بیشتر در خصوص هیبریدها بپردازند و خود را با علم روز جهانی آشناتر کنند. به طور مثال، در گزارشی آمده بود که خودروهای هیبرید پلاگین مصرف کمتری نسبت به هیبریدهای خودشارژ دارند، درصورتی‌که خودروهای پلاگین فقط تا زمانی که شارژ دارند از بنزین استفاده نمی‌کنند و زمانی که شارژ آن‌ها تمام شود، شروع به استفاده از بنزین می‌کنند و این موضوع که پلاگین‌ها برای شهرهای کوچک، فاصله‌های کوتاه و مسیرهای مسطح و بدون شیب مناسب هستند، مغفول مانده است. ضمن این‎که هیبریدها از پلاگین‎ها زودتر و برای مسافتی طولانی‎تر شارژ می‎شوند.»

  توسعه خودروهای هیبرید خودشارژ، عقلانی‌ترین راه است
جواد نفری می‎افزاید: «خودروهای هیبرید خودشارژ در کنار استفاده از موتور برقی، در مواردی از موتور بنزینی برای شارژ همزمان باتری‌های موتور برقی کمک می‌گیرند و به همین علت به آن‌ها خودشارژ می‌گویند. یعنی نیازی به اتصال خودرو به برق شهری وجود ندارد و شارژ باتری‌ها در زمان حرکت انجام می‎شود. درصورتی‌که خودروهای هیبرید پلاگین عمدتا نیازمند اتصال به برق شهری هستند و در شرایط حال حاضر کشور و نبود زیرساخت‌های خودرو برقی، واردات خودروهای هیبرید خودشارژ عقلانی‌تر به‌نظر می‌رسد.» وی درباره میزان مصرف سوخت خودروهای هیبرید می‎گوید: «مصرف سوخت خودروهای هیبرید خودشارژ حداقل ۵۰درصد کمتر از خودروهای هم‌رده بنزینی است و به همین دلیل آلایندگی بسیار کمتری تولید می‌کنند. البته بدیهی است که خودروهای تمام‎برقی، هم از هیبریدهای پلاگین و هم از هیبریدهای خودشارژ بهتر هستند، ولی سوال این است که مگر زیرساخت‌های این خودروها در کشور فراهم شده است؟» مدیر فنی پاکرو می‎افزاید: «اگرچه وزارت نیرو گفته است می‎تواند برق موردنیاز برای شارژ تعداد بالای خودرو برقی را در زمان غیر ساعت پیک تامین کند، اما فقط بحث برق مطرح نیست و عوامل مختلف دیگری نیز در این مساله دخیل هستند.» نزدیک به10هزار خودرو هیبرید در خیابان‌های ایران تردد دارند که سهم آن‎ها از 20میلیون خودرو پلاک‎شده در کشور تنها 0.05درصد است. این در حالی است که براساس قانون هوای پاک، واردات خودروهای هیبریدی با تعرفه بسیار پایین و حتی صفر مجاز شمرده شده است. حال باید منتظر ماند و دید سرانجام دولت با محوریت وزارت صمت خودروهای هیبرید را در دستورالعمل‎های خود از خودروهای بنزینی تفکیک خواهد کرد یا نه.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =