کد خبر: 220181
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹
اسقاط خودروهای سنگین

سال گذشته، سازمان راهداری اعلام کرد با حمایت چند سازمان دیگر، ناوگان خودروهای سنگین نوسازی خواهد شد و قرار بود در تیرماه فازاول این برنامه اجرا شود اما با نزدیک شدن به روزهای پایانی تیر، هنوز خبری از اجرای این برنامه نیست.

به گزارش «اخبار خودرو» ، خودروهای سنگین سهمی 23درصدی در تهران و سایر کلان‎شهرهای ایران دارند. حدود 202تا 220هزار دستگاه از این خودروها فرسوده هستند. با این حال، طرح نوسازی که قرار بود از اول‌تیرماه اجرا شود، همچنان منفعل باقی مانده و خبری از آن نیست. یکی از ارکان اجرای طرح نوسازی، فروش مجوز و همچنین فعالیت مراکز اسقاط است که درحال‎حاضر هیچ‎کدام از آن‌ها خودروهای سنگین را اسقاط نمی‌کنند و همین امر موجب اجرایی‎نشدن این برنامه می‌شود. سوال اساسی این‎جاست چه چیز موجب شده پس‌از گذشت 26روز از موعد اجرایی شدن فار اول این طرح، همچنان اجرایی نشده باشد؟ 

در همین راستا، مهدی نیکدار، رئیس ستاد حمل‌و‌نقل سوخت که یکی از متولیان اجرای این طرح است، می‌گوید: «درحال‎حاضر به‌دلیل محدودیت‌های واردات، مراکز اسقاط گواهی‌های اسقاط فروش ندارند و هیچ خودروی سنگینی اسقاط نمی‌شود. اگر این گواهی‌ها وارد بازار شوند، بازار را اشباع می‌کنند که این امر موجب افت قیمت و ضرر دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: باتوجه به شرایط حاکم، به ما اعلام شده است مراکز اسقاط خودرهای سنگین را ببندیم و هیچ‌گونه خودروی سنگینی را اسقاط نکنیم که البته ما درحال پیگیری این موضوع  و درصدد حل این مشکل هستیم.

نیکدار می‌افزاید: درحال‎حاضر، تنها خودروهای سنگینی که دارای کارت هوشمند هستند می‌توانند با ارائه کارت‌هوشمند و گواهی به شرکت‌های مادر، از سازمان راهداری مجوز اسقاط بگیرند و اقدام‌به ثبت‌نام خودروهای جدید کنند. 

تمام خودروها، به استثنای آن‌هایی که دارای کارت‌هوشمند هستند، دارای هیچ‌گونه مجوزی برای اسقاط و نوسازی خودروهای خود نیستند، زیرا با بسته شدن واردات، نیازی به اسقاط وجود نخواهد داشت.

رئیس ستاد حمل‌و‌نقل سوخت درمورد بازگشایی مراکز اسقاط خودروهای سنگین می‌گوید: درحال حاضر در حال پیگیری این موضوع هستیم و درهمین هفته، طی جلسه‌ای با صنف، در رابطه با بازگشایی یا بسته ماندن این مراکز تصمیم‌گیری می‌شود.» 

منبع : خودروکار

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
    0 0
    یکی از مهم ترین عوامل آلودگی هوای کشور همین خودروهای سنگین و نیمه سنگین هستند که هیچ وقت و هیچ سازمانی مسوولیت حذف اینا و نوسازی ناوگان حمل و نقل سنگین را به عهده نمیگیره.دود و مواد سرطان زایی که یک کامیون یا اتوبوس آلوده کننده هوا بیرون میاد در هر بار گاز دادن در ضمن تعویض دنده حدودا صد برابر بیشتر از یک سواری هست ولی کجاست نهاد دلسوز و قاطع که اقدام به اسقاط این قراضه ها کنه.در کشور ما مسوولین اهمیتی به اسقاط و بازیافت نمیدن .یک نکته مهمی هشت که تا یک ناوگان فرسوده به اجبار از چرخه خارج نشود ناوگان نو بوجود نخواهد آمد.و این کار راننده نیست این وظیفه ی مهم مسوولینه.
  • مسعود بهار IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    0 0
    بعضی از کامیون های که شما که هیچ علمی در مورد کار با کامیون ندارین بهش میگی قراضه همین فرسوده ها خیلی از او کامیون چینی اشغال بهتر یکی اضهار نظر کنه که خودش راننده کار بلد باشه
  • نا IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    0 0
    بخدااگرهمین فرسوده هاراازدستمون بگیرند وبجاش یمشت ماشین چینی بهمون بدند بیچاره هستیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =