صنعت خودرو

با برنامه‌ریزی صحیح برای ارتقای صنعت قطعه می‎توان راه را برای سرپا ماندن صنعت خودرو در کوران تحریم‌ها هموار کرد

به گزارش «اخبار خودرو» ، تحریم‌ها به خصوص تحریم‌ صنعت خودرو به‌عنوان لوکوموتیو صنایع دیگر، موضوعی است که این بار به عنوان نقطه آغازی در بازگشت تحریم‎ها علیه ایران از سوی آمریکا هدف‌گذاری شده است. به عقیده کارشناسان، بحث اشتغال و از کار بیکار کردن کارگران پرتعداد شرکت‌های خودروساز و به تبع آن ایجاد نارضایتی در آن‌ها از اهداف اصلی آمریکایی‌ها است. اما راهکار مدیریت بحران تحریم‌ها در چه مواردی است؟ خودروسازان که کوله‌باری از تجربه دوره قبل را با خود همراه دارند، این‌بار چگونه می‌توانند راه هموار را پیدا کنند و از کار، باز نمانند.

طی سال‌های گذشته خودروسازان کارهای بسیاری را برای تحریم‌های احتمالی انجام داده‌اند. تحریم‌هایی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی و سیاسی به بازگشت آن در آینده‌ای نزدیک اذعان داشتند و حالا دوباره قرار است موج جدیدی از تحریم‌ها از راه برسد. تحریم‌هایی که از هر نظر با دور قبل تفاوت دارد و با شدت بیشتری اعمال خواهد شد. هر چند این‌بار هنوز اتحادیه اروپا با آمریکایی‌ها توافق ندارد و شرکت‌های داخلی نیز با تجربه‌ و آمادگی بیشتری با آن روبه‌رو خواهند شد.

تقویت قطعه‌سازی کشور

بدون وجود یک قطعه‌سازی با کیفیت و قدرتمند نمی‌توان به فکر شکست تحریم‌ها بود. در شرایط فعلی قطعه‌سازان با مشکلات و مصائب بسیاری مواجه هستند. علاوه‌بر مشکلات مربوط به نقدینگی که همواره جزو موارد آسیب‌زا برای این صنعت بوده، مسائل مربوط به معوقات پرداخت خودروسازان و سفارش‌گذاری خودروسازان بدون پرداخت و همچنین مشکلات مربوط به ارز گران و نبود برنامه‌ریزی صحیح برای این صنعت مهم باعث شده است قطعه‌سازان در آستانه تعطیلی کامل قرار بگیرند.

در شرایط تحریم‌ها نیاز به یک صنعت قطعه‌ قدرتمند بسیار احساس می‌شود. در سه سال اخیر دولت با وجود فرصتی به نام برجام نتوانست تسهیلات مناسبی در اختیار قطعه‌سازان برای به روز کردن ماشین‌آلات آن‎ها قرار دهد. اما با وجود این هنوز هم می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح برای این بخش از صنعت، راه را برای سرپا ماندن صنعت خودرو در کوران تحریم‌ها هموار کرد.

توسعه پلت‌فرم‌های ملی

بحث توسعه پلت‌فرم‌های ملی و کاهش وابستگی به تولید خودروهای مونتاژی موضوعی است که چند سالی است توسط کارشناسان صنعت خودرو مطرح شده، پلت‌فرم‌هایی که خودروسازان باید از سال‌ها پیش به فکر طراحی آن می‌افتادند. داشتن پلت‌فرم‌ اختصاصی و تولید خودروهایی در کلاس‌های مختلف و در تیراژ بالا ضمن این‎که قطعه‌سازی کشورمان را مجبور به توسعه می‌کند، باعث خواهد شد تا در شرایط تحریم و با خروج خودروسازان خارجی از کشورمان کم‌ترین آسیب متوجه صنعت خودرو شود. رونمایی از خودرو رهام، محصول جدید سایپا که بر پلت‌فرم اختصاصی این شرکت خودروسازی تولید شده، اقدام مناسبی است تا با اوج گرفتن تحریم‌ها، بتوان نیازهای بازار داخلی را به خودروهایی به‌روز و با داخلی‌سازی بالا 
تامین کرد.

 ضمن این‎که با به سرانجام رسیدن پروژه پلت‌فرم اختصاصی ایران‌خودرو، نیاز به مونتاژ خودروهای خارجی در کشورمان به حداقل خواهد رسید. موردی که خودروسازان کشورمان را اگر نگوییم بی‌نیاز از خارجی‌ها، حداقل با کمترین وابستگی همراه خواهد کرد.


به‎کارگیری شرکت‌های چینی‌ با قابلیت بالا

چینی‌ها در سال‌های اخیر پیشرفت بسیار خیره‌کننده‌ای در صنعت خودرو داشته‌اند. آن‌ها از انضباط بالایی در تولید خودرو و بحث تحقیق و توسعه برخوردار هستند. همین مساله باعث شده تا این مردمان چشم‌بادامی در همکاری با خودروسازان برتر دنیا علم طراحی و تولید خودرو را تا حد بسیار زیادی به دست آورند. 

خودروسازان کشورمان نیز باید برای تولید خودرو و پلت‌فرم‌های جدید از توان و تخصص خودروسازان چینی بهره‌مند شوند. ایجاد شرکت‌های جوینت‌ونچر و همچنین شرکت‌های تحقیق و توسعه می‌تواند بهترین استراتژی در همکاری با چینی‌ها باشد. صرف واردات و تولید خودروهای چینی، قطعا دستاوردی برای صنعت خودرو کشورمان نخواهد داشت. تولید مشترک خودرو با چینی‌ها که درحال‎حاضر بسیار پیشرفت‌ کرده‌اند می‌تواند معضل تحریم‌ها و قهر و آشتی خودروسازان خارجی با صنعت خودرو کشورمان را کمتر کند.


همکاری با شرکت‌های کوچک فناورمحور

یکی از مواردی که برای پیشرفت صنعت خودرو کشور بسیار لازم است همکاری با شرکت‌های تخصصی این صنعت است، شرکت‌های کوچکی که تحریم‌ها چندان روی آن‌ها اثرگذار نیست و به راحتی و بدون سهم‌خواهی وارد صنعت خودرو می‌شوند. تجربه کشوری مانند چین نشان می‎دهد که این شرکت‌ها بسیار مفید هستند و به توسعه صنعت خودرو کمک می‌کنند. 

این مساله هرچند دیر اما در نهایت توسط خودروسازان کشورمان درک شد. در سال‌های اخیر شاهد این بوده‌ایم که بسیاری از شرکت‌های فعال صنعت خودرو با خودروسازان کشورمان همکاری داشته‌اند. 

قراردادهای خودروسازان با شرکت‌های تولیدکننده موتور خودرو، گیربکس، طراحی بدنه و پلت‌فرم و موارد این چنین، تجربه بسیار مفیدی را به‌وجود آورده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =