هارلی دیویدسون

روز سه‌شنبه سهام هارلی دیویدسون با قیمت بیشتری برای فروش گذاشته شد و بیش از 9‌درصد افزایش پیدا کرد که به این ترتیب بخش عمده‌ای از ضررهای ماه ژوئن این موتورساز مشهور را جبران کرد

به گزارش «اخبار خودرو»، روز چهارشنبه رسانه‌ها از بالارفتن ارزش سهام شرکت هارلی دیویدسون در بازار بورس خبر دادند. این افزایش ارزش پس از آن صورت گرفت که این موتورساز مشهور آمریکایی اعلام کرد با وجود وضع تعرفه‌های تجاری ترامپ حاشیه سودش با اختلافی اندک به میزان پیش‌بینی‌شده خواهد رسید و درآمدهای سه ماهه اخیرش نیز فراتر از برآورد‌های پیشین وال استریت بوده است.

به‌‌رغم موانعی مانند افزایش هزینه‌های مواداولیه، افزایش تعرفه‌های موتورسیکلت‌هایی که به اروپا صادر می‌شوند و البته بالاتر رفتن سن طرفداران و مشتریان هارلی دیویدسون، این پیش‌بینی و نتایج حاصله در ماه‌های اخیر امیدواری‌ها را نسبت به سودآوری هارلی دیویدسون در سال 2018 افزایش داده است. 

 بهبود پیش‌بینی‌ها

روز سه‌شنبه سهام هارلی با قیمت بیشتری برای فروش گذاشته شد و بیش از 9‌درصد افزایش پیدا کرد که به این ترتیب بخش عمده‌ای از ضررهای ماه ژوئن این موتورساز مشهور را جبران کرد.

ماه گذشته پس از آن‌که هارلی دیویدسون اعلام کرد قصد دارد تولید خود را برای مشتریان اروپایی به این قاره انتقال دهد، مورد حملات شدید دونالد ترامپ قرار گرفت که در نتیجه منجر به کاهش 8‌درصدی ارزش سهام این شرکت شد و قیمت هر سهم آن را به 44.63دلار رساند.

حالا این شرکت آمریکایی که در شهر میلواکی ایالت ویسکانسین ساکن است، انتظار دارد که واحد تولید موتورسیکلت‌هایش در سال 2018 حاشیه سودی 9 تا 10درصدی را تجربه کند. این در حالی ‌است که پیش‌تر این میزان بین 9.5 تا 10.5درصد اعلام شده بود. این کاهش به دلیل افزایش قیمت فولاد و آلومینیوم و همچنین اقدام متقابل اتحادیه اروپا در بالا بردن 25درصدی تعرفه‌‌های واردات از آمریکا به خاک این اتحادیه اعلام شد.

این دو عامل باعث شد هارلی دیویدسون در سال جاری حدود 45میلیون تا 55میلیون دلار ضرر را تجربه کند. این کمپانی انتظار دارد که به مدد مدیریت تجاری منظم و سازمان‌یافته دست‌کم نیمی از میزان ضرر خود را برطرف کند. جان اودین، مدیر مالی ارشد هارلی دیویدسون در یک کنفرانس به تحلیل‌گران مالی گفت: «ما در حال تلاشیم تا هزینه‌های مربوط به تعرفه‌ها را به حداقل برسانیم.» 

برآوردهای کارشناسان

ارزیابی دیوید بکل، تحلیل‌گر موسسه مالی برنستین این است که کاهش 50 نقطه پایه در حاشیه سودعملیاتی به معنی 25میلیون هزینه افزوده است که این به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کمتر از پیش‌بینی قبلی هارلی دیویدسون برای متحمل شدن هزینه 65میلیون دلاری به خاطر تعرفه‌های صادرات به اروپا است.

به گفته آقای بکل این مساله می‌تواند به افزایش پیش‌بینی‌ها برای عایدی‌های سال 2018 هارلی دیویدسون بینجامد. درآمد خالص سه ماهه دوم هارلی دیویدسون به میزان 248.3میلیون‌دلار رسید که این به معنی کاهش 1.45دلاری ارزش هر سهام این شرکت در سه ماهه منتهی به اول ژوئیه (10 تیر) است.

براساس اعلام موسسه توماس رویترز این میزان کاهش فراتر از میزان برآوردشده توسط تحلیل‌گران (یعنی 1.34 دلار) بود. این کمپانی پیش‌بینی خود را در خصوص میزان صادرات سال 2018 حفظ کرده و اعلام کرده که در روز دوشنبه جزئیات بیشتری را درخصوص استراتژی برای پرورش موتورسواران جدید، احیای فروش در ایالات متحده و ارتقای تجارت بین‌الملل خود اعلام خواهد کرد. 

محدودیت‌های ترامپی

سیاست‌های تجاری محدودیت‌آفرین ترامپ باعث افزایش هزینه‌های مواداولیه هارلی دیویدسون و بروز مشکلاتی در تجارت این کشور با کشورهای اروپایی شده است. ماه گذشته هارلی دیویدسون از برنامه‌ای برای انتقال تولید خود در اروپا خبر داد که با واکنش آتشین ترامپ مواجه شد.

روز سه‌شنبه مت لواتیچ، مدیرعامل هارلی دیویدسون از این اقدام شرکت خود دفاع کرد و آن را «بهترین تصمیم با توجه به شرایط موجود» خواند. تعرفه‌های تجاری مشکلات بزرگی را برای شرکتی به وجود آورده که با مساله پیچیده‌‌ای با عنوان بالارفتن سن مشتریانش دست و پنجه نرم کرده و به‌رغم تخفیف‌های فوق‌العاده تقاضای بسیار اندکی را از سوی خریداران جوان‌تر دریافت می‌کند.  

اروپا پیش از ایالات‌متحده بزرگ‌ترین بازار هارلی دیویدسون محسوب می‌شود. درحالی‌ که میزان خرده‌فروشی ایالات متحده ظرف سه ماهه گذشته نسبت به سال قبل با 6.4کاهش روبه‌رو بوده، فروش این شرکت در اروپا رشدی 4.3درصدی را تجربه کرده که معادل نیمی از کل عایدی بین‌المللی آن است.

هارلی دیویدسون هنوز اعلام نکرده که برای بازارهای اروپایی چه کشوری را برای تولید محصولات خود انتخاب کرده است. هارلی در برزیل و هند دارای کارخانه‌های مونتاژ است و انتظار می‌رود در ماه سپتامبر یک کارخانه مونتاژ هم در تایلند افتتاح کند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =