خط تولید خودروهای چری

برنامه‌های بلندمدت چینی‌ها برای حضور در بازار ایران نشان‎دهنده تمایل بالای آنان برای ادامه و توسعه حضور در صنعت خودرو و بازار کشورمان است. بیشتر مسائلی که درخصوص حضور شرکت‌های خودروسازی چین در این روزها مطرح می‌شود، به نوعی شبیه بازارگرمی تجار کهنه‎کار است.

 به گزارش «اخبار خودرو» ،  بعید به‌نظر می‌رسد چینی‌ها بخواهند از فرصت به‎وجود آمده در ایران چشم بپوشند و این بازار را به دیگر شرکت‌ها تعارف کنند. حضور چینی‎ها در ایران طی دوره جدید تحریم‌ها گسترده‎تر از حضور آن‎ها در دور قبلی تحریم‎ها خواهد بود. اما مشتریان ایرانی نیز این بار به لطف حضور فرانسوی‎ها و کره‎ای‎ها در دوران اوج برجام و رقابتی‎تر شدن بازار خودرو ایران در این دوران، این بار متوقع عرضه محصولات چینی با کیفیتی نزدیک‎تر به خودروهای اروپایی هستند. از سوی دیگر، با اعلام ممنوعیت واردات خودرو، عرصه برای حضور چینی‎های لوکس نیز در بازار ایران فراهم شده است.

 جا برای چینی‎ها بازتر می‎شود
تحریم‌های صنعت خودرو ایران حدود 10 روز دیگر استارت زده می‎شود و با وجود آن‎که هنوز تحریم‌های اصلی آغاز نشده، اصابت ترکش‌های آن به وضوح بر صنعت خودرو مشخص است. کارشناسان این صنعت پیش‎بینی می‌کنند به‎رغم سرمایه‎گذاری‌های اروپایی‌ها در خودروسازی کشور، باید انتظار خروج و قطع همکاری این خودروسازان را کشید. در این شرایط آمار افت تولید خودرو از ماه گذشته حاکی از تبعات شدید تحریم‌های روزهای آینده بر صنعت خودرو است. البته وضعیت کنونی تولید نشان می‌دهد که بسیاری از شرکت‌های خارجی پیش از عملیاتی‎شدن تحریم‌ها به استقبال آن رفته‌اند و به تدریج در حال کوچ از ایران هستند. با این حال بسیاری از این شرکت‌ها در پی آن هستند تا تعهداتی را که به لحاظ پیش‎فروش داشتند، انجام دهند. در هفته‌های اخیر خبرهای بازار، حول‎وحوش تاخیر در تحویل و افت تولید برخی خودروها بود و کاهش شدید تولید برخی دیگر از خودروهای اروپایی نیز خبرساز شد.
 
 بحث خروج چینی‎ها یا بازارگرمی برای اژدهای زرد
در شرایطی که شدت تحریم‌های پیش‌رو، موج خروج شرکت‌های اروپایی از ایران را استارت زده، موضوع همکاری و حضور چینی‌ها در بازار ایران نیز مباحث زیادی را در این روزها مطرح کرده است. با این حال برخی از کارشناسان، طرح این موضوع و احتمال ترک چینی‌ها را به نوعی بازی چینی‌ها با ایران و برای بازارگرمی می‌دانند و معتقدند که هرچند ایرانی‌ها در جریان برجام واکنش‌های خوبی نسبت به چینی‌ها نشان ندادند و همچنان افکار عمومی ذهنیت خوبی در خصوص اجناس و کالاهای چینی ندارند اما به طور قطع در این مقطع چینی‌ها ذهنیت‌ها را تغییر داده و ظرف مدت کوتاهی جنس‌هایشان را در بازار ایران به فروش می‎رسانند. تقریبا می‎توان اطمینان داشت که چینی‌ها از بازار خاکستری و گل‎آلود خودرو ایران استفاده خواهند کرد و حضور شرکت‌های چینی در ایران ادامه خواهد داشت.

 حضور متفاوت چینی‌ها در ایران
چینی‌ها کمتر به دنبال سرمایه‎گذاری در بخش صنعت دیگر کشورها بوده‌اند اما حالا دیگر رویکرد آن‎ها برای حضور در ایران این‎گونه نیست، زیرا برنامه بلندمدتی برای حضور در بازار ما دارند. به‎رغم آن‎که ایرانی‌ها پس از امضای برجام واکنش‌های خوبی نسبت به ادامه حضور چینی‌ها در صنعت خودرو نداشتند موفق شدند تا حد بسیار زیادی دید ایرانی‎ها نسبت به محصولات خودشان را تغییر دهند. 
هرچند چینی‌ها در ابتدا به دنبال سرمایه‎گذاری در ایران نبودند و تمام کارهایی که انجام می‎دادند صرفا برای فتح بازار ایران بود، اما در ادامه معادلات آنان تغییر کرد. خودروسازان چینی کار خود را در بازار ایران با عرضه محصولات بی‎کیفیت آغاز کردند و علاقه‎ای به داخلی‎سازی محصول خود در ایران نشان نمی‎دادند. زیرا از یک‎سو بازار بسته ایران در زمان تحریم‎ها ناچار از پذیرش هر نوع محصول آن‎ها بود و از سوی دیگر وجود یک میلیون قطعه‎ساز در چین، از انگیزه چشم‎بادامی‎ها برای میدان‎دادن به قطعه‎سازان ایرانی می‎کاست. شرکت‌های چینی با وجود این‎که تعدادشان بسیار زیاد است اما با تولید و فروش کم هم سود خوبی به دست می‌آورند. چراکه در چین تعداد زیادی خودروساز وجود دارد که از یک پلت‎فرم مشترک استفاده می‌کنند و متعاقب آن قطعات مشترک دارند و چون تعدادشان زیاد است با جابه‎جایی قطعات می‌توانند خودروهای متفاوتی را تولید و به بازارهای جهانی عرضه کنند که ظاهر متفاوتی هم دارند. شرکت‌های چینی باوجود عرضه محدود و متنوع محصولات زیادی را به بازار ایران ارسال کرده‎اند که این امر نشان‎دهنده این است که آن‎ها بازار ایران را سال‎ها تحت نظر 
داشته‎اند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =