بورس

در هفته‌ای که گذشت، خودرویی‎های بورس به‎خصوص سایپا وضعیت بسیار بدی را تجربه کردند و حالا همه منتظرند تا ببینند در هفته پیش رو، آیا این روند ادامه پیدا خواهد کرد یا نه.

به گزارش «اخبار خودرو» ،  در این بین برخی کارشناسان معتقدند روندی که در هفته گذشته طی شد، شوک ناشی از برگزاری مجامع خودروسازان بود و هفته جاری دوباره اوضاع آرام می‎شود و سهام‎داران نفس راحتی خواهند کشید. از سوی دیگر، فعالان بازار سرمایه منتظر تغییر سیاست‎های کلان پولی و ارزی با استقرار رئیس‎کل جدید در بانک مرکزی هستند تا تاثیرات احتمالی آن را بر نوسانات غیرقابل پیش‎بینی بازار سهام نظاره‎گر باشند. این در حالی است که روز چهارشنبه هفته گذشته شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران در تراز ۱۰۷هزار و ۷۷۶ واحدی قرار داشت اما با گذشت 5روز کاری در هفته گذشته و فراز و فرودهایی، این شاخص با بیش از یک‎هزار واحد رشد به رقم ۱۰۸هزار و ۸۰۰ رسید.

  آثار روانی مثبت تغییرات مدیریتی در بانک مرکزی
نوسان‎گیران بازار سهام در روزهای گذشته شاهد پیگیری روند ثابتی در این بازار نبودند؛ به‌طوری‌که در دو روز اول معاملات هفته گذشته قیمت‎ها تا حدودی تقویت شد اما اواسط هفته، بار دیگر ریزش کرد و درنهایت در آخر هفته پیش، باز هم روند نوسان قیمت‎ها صعودی شد. همچنین در روزهای اخیر، تغییر و تحولات در جایگاه مدیران سطح بالای بانک مرکزی و احتمال تغییر سیاست‎های پولی و ارزی بر تصمیمات فعالان بازار سهام بیش از پیش تاثیر داشته چراکه قیمت ارز در بازارهای غیررسمی ایران بر وضعیت بورس تهران بسیار تاثیرگذار بوده است. هرچند بسیاری معتقدند این تغییر و تحولات درنهایت از دید کلان، تغییر محسوسی بر اقتصاد نخواهد داشت و شاید فقط برای چند روزی آثار روانی روی بازار داشته باشد.

  کاهش نقدینگی بازار به‎واسطه افزایش ریسک‎ها
کارشناسان معتقدند میزان ریسک‎های سیستماتیک و غیرسیستماتیک موجود در بازار سرمایه درحال‎حاضر بسیار زیاد است و این موضوع به کاهش نقدینگی در بازار دامن می‌زند. در چنین بازاری، وجود رانت‎های خاص باعث ناکارایی می‌شود و این ناکارایی از عمق بازار می‎کاهد و به اعتماد عامه مردم به مکانیزم بازار خدشه وارد می‌کند. در روزهای گذشته، شاخص آزاد شناور به‎رغم فراز و فرودهای غیرقابل پیش‎بینی ۱۲۰۲‌واحد رشد کرد و به رقم ۱۱۷هزار و ۸۸۶‌واحدی رسید و شاخص ۳۰‌شرکت بزرگ فعال در بورس نیز با ۷۹‌واحد رشد همراه شد و تا رقم ۵۲۰۲ رشد کرد. شاخص بازار اول و دوم نیز به هر یک به ترتیب با رشد ۱۱۶۵ و ۸۰واحدی 
همراه شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =