پژو 301

برخی فکر می‎کنند با توجه به بدعهدی پژو و تحت‎الشعاع قرار گرفتن بحث حق لیسانس، می‎توان از این فرصت برای سر هم کردن خودرویی با شکل و شمایل نمونه فرانسوی مثلا با نام پژو 301 RD استفاده کرد!

«تولید 2008 ادامه دارد و پژو301 در ایران تولید خواهد شد.» این خبری است که در پیگیری‌های انجام‎شده برخی آن را تکذیب می‌کنند و برخی از فعالان صنعت خودرو نیز از جزئیات برنامه‌ریزی برای اجرای آن خبر می‌دهند.

به گزارش «اخبار خودرو»، پس از خروج آمریکا از برجام، این‌بار سخت‌تر از گذشته بحث بازگشت تحریم‌های اقتصادی علیه ایران قوت گرفت، موضوعی که خیلی زود به انتشار بیانیه پژو-سیتروئن درخصوص تعلیق سرمایه‌گذاری این شرکت در ایران منجر شد اما با توجه به این‎که طی توافق پسابرجامی پژو-سیتروئن و ایران‌خودرو، قرار بود خودروهای 2008، 301 و 208 در ایران تولید شود، تعدادی از قطعه‌سازان بسیار زود دست به کار شده و موفق به انتقال برخی از خطوط تولید به داخل کشور شدند. فرایندی که پس از اعلام خروج از ایران توسط پژو، نگرانی‌های زیادی را برای آینده سرمایه‌گذاری انجام‎شده توسط این بخش از صنعت خودرو به خصوص برای تولید 308، به همراه داشت. حالا انتشار خبرِ «در دستور کار قرار گرفتن مجدد تولید پژو ۳۰۱» حتی در غیاب پژو، می‌تواند امید اثربخش بودن سرمایه‌گذاری‌ها را برای تامین‌کنندگان زنده کند و یادآور تدابیری است که ایران‎خودرو در زمان خروج قبلی پژو از ایران درخصوص تولید محصولاتی همچون 206 اتخاذ کرد.

جلسه مشترک با تامین‌کنندگان

شنیده‌های تاییدنشده حاکی از آن است که ایران‌خودرویی‌ها قرار است پژو۳۰۱ را با 60درصد داخلی‌سازی اولیه به تولید برسانند. در جزئیات بیشتر احتمال استفاده از موتور TU5 برای تولید این محصول نیز پررنگ‌تر شده است. 

با وجود تایید نشدن قطعی این موضوع از سوی مسئولان ایکاپ، ساپکو و ایران‌خودرو، پیگیری‌های ما از منابع آگاه، حاکی از آن است که احتمالا جلسات مشترک متعددی از سوی ساپکو با تامین‌کنندگان و قطعه‌سازان برگزار شده که طی آن؛ موضوع تولید 301 در کشور بدون حضور پژو موردبررسی قرار گرفته است.

بر این اساس یک فعال صنعت خودرو در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» با اشاره به این‎که تحریم اقتصادی شرایط خاصی را ایجاد می‌کند، گفت: «در این دوره از تحریم‎ها نیز خودروسازی از اولین بخش‌هایی است که مشمول تحریم می‌شود. بنابراین فرصت فکرکردن به اهداف ایده‌آل وجود ندارد. بلکه همه تلاش خودروساز در این جهت خواهد بود که بازار را نزدیک به وضعیت پیش از تحریم، حفظ کند.»

پژو301

این کارشناس خودرو که خواست نامش فاش نشود، با بیان این‎که در این موقعیت تولیدکنندگان تصمیمات و اقدامات استراتژیکی خواهند داشت، اظهار کرد: «نمونه چنین اقداماتی، تصمیم‌گیری برای تولید پژو301 با موتور TU5 است. این موتور و ارتقایافته آن یعنی موتور TU7 بهترین موتورهایی هستند که در اختیار ایران‌خودرو قرار دارند و بخشی از قطعات آن‎ها نیز داخلی‌سازی شده است.» 

وی با توضیح این‎که نمونه‌ای از این محصولات روی خودرو دانگ‌فنگ چینی، 206 و بعضی از مدل‌های پارس استفاده می‌شود، افزود: «بنابراین دور از انتظار نیست که پژو301 نیز با همین موتور راهی بازار شود. به‌خصوص این‎که از مدت‌ها قبل روی تولید و داخلی‌سازی پژو 301 کار شده است. الان هم اگر ادعا می‌شود تا 60درصد داخلی‌سازی می‌شود، قابل‌پذیرش است.»

ایجاد حدود 15هزار تعهد برای تولید 2008

به گفته این کارشناس خودرو، شنیده‎ها در این خصوص چندان دور از انتظار نیست، به‌خصوص این‎که می‌توان از قطعات مشترکی که پیش از این تولید می‌شد، در این خصوص استفاده کرد.

وی تصریح کرد: «تصمیم‌گیری در مورد موتور مساله بسیار مهمی است. استفاده از موتور TU5 با توجه به این‎که بخش قابل‌توجهی از این موتور داخلی‌سازی شده است، موجب بالارفتن درصد ساخت داخل خودرو می‌شود. بنابراین بعید نیست این 60درصد، با استناد به همین مساله، عنوان شده باشد.» 


این فعال صنعت خودرو با بیان این‎که در حدود 15هزار تعهد برای تولید 2008 ایجاد شده است، گفت: «بخشی از سرمایه در گردش ایران‌خودرو امروز حاصل پیش‌فروش این خودرو است که پاسخ‎گویی به این تعهدات، به ایجاد بدهی قابل‌توجهی برای این خودروساز منجر شده است. به این ترتیب تولید این خودرو نیز باید ادامه یابد.»

پژو301

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان تولید یک محصول پژو در ایران، بدون حضور خود این شرکت وجود دارد یا خیر، توضیح داد: «اگر قرار باشد پژو به طور کامل از بازار و صنعت ایران برود، این امکان وجود نخواهد داشت. زیرا وقتی همه اجزای پلت‌فرم به‌طور کامل به کشور منتقل نشده، بحث جایگزینی این اجزا از لحاظ فنی تقریبا ناممکن است. اما برخی فکر می‎کنند با توجه به بدعهدی پژو و تحت‎الشعاع قرار گرفتن بحث حق لیسانس، می‎توان از این فرصت استفاده کرد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =